Antidepressiva

S-40112399

Flørter med forumet
Hei! Er det noen som går på antidepressiva i svangerskapet, evt i tidligere svangerskap? Trapper dere ned eller «beholder» doseringen? Jeg har gått på zoloft 100 mg i flere år pga uttalt angst. Medisinen gav meg faktisk et helt nytt liv, så har hatt svært god effekt av den. Lege og psykiater sier jeg kan fortsette, og jeg vet jo at forskningen sier at det i flere tilfeller er bedre nytte enn risiko for barnet (at det kan være mer «skadelig» med ubehandlet psykisk sykdom enn å bruke antidepressiva). Likevel er det noe inni meg som gjør at jeg ikke helt klarer å gi slipp på følelsen av at jeg ikke burde utsette fosteret for dette. Jeg er 8+5 idag, og har denne uken forsøkt å trappe ned til 75 mg. Men nå begynner jeg å kjenne på seponeringssymptomer allerede, og det er veldig ubehagelig. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen av dere andre har noen erfaringer å dele?

Gikk på Escitalopram i forrige svangerskap og i dette. Jeg snakket med overlege på sykehuset i forrige svangerskap, som ikke anbefalte noen å trappe ned. Det er en grunn for at man står på dem, og det burde ikke eksperimenteres med i den grad at man trapper ned eller kutter det helt ut :whacky011 Men etter fødsel skal man være obs på babyen, med tanke på bivirkninger. Skriv på helsekortet(og eventuelt i et fødebrev) hva du bruker, så dem er obs på det.

Gikk på Escitalopram i forrige svangerskap og i dette. Jeg snakket med overlege på sykehuset i forrige svangerskap, som ikke anbefalte noen å trappe ned. Det er en grunn for at man står på dem, og det burde ikke eksperimenteres med i den grad at man trapper ned eller kutter det helt ut :whacky011 Men etter fødsel skal man være obs på babyen, med tanke på bivirkninger. Skriv på helsekortet(og eventuelt i et fødebrev) hva du bruker, så dem er obs på det.
Tusen takk for at du delte dine erfaringer, det var veldig beroligende å høre ❤️ merket du noe til bivirkninger hos babyen etter fødsel i forrige svangerskap?

Tusen takk for at du delte dine erfaringer, det var veldig beroligende å høre ❤️ merket du noe til bivirkninger hos babyen etter fødsel i forrige svangerskap?
Ingenting, alt bra :Heartred

Jeg gikk på antidepressiva forrige svangerskap og trappet ned, men jeg var allerede igang med nedtrapping da jeg ble gravid, akkurat startet. Jeg trappet ned veeeldig sakte, så gikk på de store deler av svangerskapet. Jeg gikk også på kortison og en annen medisin som kan være skadelig, men det gikk veldig bra!
Det er ofte sånn at medisiner som ikke anbefales av gravide ikke nødvendigvis gir et erlikhetstegn på at det er skadelig for barnet. Noen ganger er det viktigere og tryggere at mor er symptomfri enn uten medisin. Om legen og psykiater har sagt at du skal fortsette så er det trygt, men snakk med dem og fortell dem hvor bekymret du er :Heartred
Skriv det på helsekortet og i fødebrevet som noen sier over her.

Jeg gikk på antidepressiva forrige svangerskap og trappet ned, men jeg var allerede igang med nedtrapping da jeg ble gravid, akkurat startet. Jeg trappet ned veeeldig sakte, så gikk på de store deler av svangerskapet. Jeg gikk også på kortison og en annen medisin som kan være skadelig, men det gikk veldig bra!
Det er ofte sånn at medisiner som ikke anbefales av gravide ikke nødvendigvis gir et erlikhetstegn på at det er skadelig for barnet. Noen ganger er det viktigere og tryggere at mor er symptomfri enn uten medisin. Om legen og psykiater har sagt at du skal fortsette så er det trygt, men snakk med dem og fortell dem hvor bekymret du er :Heartred
Skriv det på helsekortet og i fødebrevet som noen sier over her.
Tusen takk for at du deler dine erfaringer ❤️ veldig beroligende å høre at det gikk veldig bra! Jeg snakket med lege i går som mente jeg ikke skulle stresse med å trappe ned på medisiner, og at hun ikke ville bekymret seg for det. Så nå har jeg gått opp til full dose igjen (seponeringssymptomer+svangerskapssymptomer ble for ubehagelig). Så ser jeg om jeg kanskje prøver å trappe enda saktere ned litt lengre ut i svangerskapet Men veldig godt å høre om andre som faktisk har erfaringer om antidepressiva i svangerskap

Zoloft 100 mg og gynekologen mente det var helt rett, jeg skulle ikke tenke på å gå ned eller seponere det i løpet av svangerskapet.
Så lenge de er klar over at man bruker de, slik at de er obs når baby kommer :Heartred

Zoloft 100 mg og gynekologen mente det var helt rett, jeg skulle ikke tenke på å gå ned eller seponere det i løpet av svangerskapet.
Så lenge de er klar over at man bruker de, slik at de er obs når baby kommer :Heartred
Tusen takk for at du deler, det er veldig betryggende å høre!

Back
Topp