antidepressiva og gravid 1. trimester

trolltjora

Elsker forumet
Noen andre som har brukt antidepressiva når de ble gravide? Disse medisinene er jo ikke forsket på, så ingen vet hvordan eller OM de påvirker fosteret.
Da jeg fant ut i uke fem at jeg var gravid så kuttet jeg ned fra 100 mg zoloft til 50 mg (gikk ned fra 2 til 1 tbl) - jeg kan ikke kutte raskere for da kan kroppen reagere sterkt. Ringte legen og sa jeg hadde kuttet og han sa at jeg skal kutte ytterligere til 25 mg etter to uker for deretter å prøve å seponere helt - men det betyr jo at fosteret får i seg antidepressiva i cirka 9 uker (+/-).
Noen med erfaringer?
Legen skal bestille tidlig UL om 4 uker for å forsikre oss om at fosteret utvikler seg pga medisinene og fordi jeg hadde missed abortion i uke 13 i juli i fjor.

Eg seponerte det gradevis. Og var ferdig då eg var 6 mnd på veg. Men trur medikamente har mykje å seie..

du må¨finne en nedtrappingsplan med legen din, da det absolutt ikke er bra å slutte med antidep på dagen(ser du ikke skal det, men sett deg med lege å få hjelp til dette ellers kan du bli veldig dårlig) jeg har ikke selv gått på dette, men jobber med, å vet det er vikting med nedtrapping..

grunnen til at det ikke er forsket særlig på er jo av de grunner at ingen kvinner vil være forsøkskaniner å prøve de hele svangerskapet, det er indiviuellt opp til hver enkelt hva som er "best". om det er å kutte ned eller fortsette hele svangerskapet er det kun du som kan svare på:)

masse lykke til!:)

hønselovisa! skrev:
du må¨finne en nedtrappingsplan med legen din, da det absolutt ikke er bra å slutte med antidep på dagen(ser du ikke skal det, men sett deg med lege å få hjelp til dette ellers kan du bli veldig dårlig) jeg har ikke selv gått på dette, men jobber med, å vet det er vikting med nedtrapping..

grunnen til at det ikke er forsket særlig på er jo av de grunner at ingen kvinner vil være forsøkskaniner å prøve de hele svangerskapet, det er indiviuellt opp til hver enkelt hva som er "best". om det er å kutte ned eller fortsette hele svangerskapet er det kun du som kan svare på:)

masse lykke til!:)

Det er legen som har gitt meg denne nedtrappingsplanen ;)

Back
Topp