Antidepresiva

kikki^

Betatt av forumet
Oktobermirakler 2013
Trenger litt råd, gode eller dårlige..
Har i flere år slitt med helseangst som kommer og går.. Fryktelig slitsomt når det pågår.. Sliter også litt med panikkangst som kommer i anfall innimellom... Jeg har hele tiden greid meg uten noen form for medisin, men brukt psykolog, kognitiv terapi osv - noe som har hjulpet til en viss grad i perioder...
Nå har jeg hatt en litt vanskelig mnd med mye tanker... Legen ville i dag at jeg skulle prøve antidepresiva/lykkepillen... Men er veldig veldig usikker..
Lurer også på hvordan dette lar seg kombinere med alkohol (missforstå meg riktig, ikke at jeg ønsker å drikke mye alkohol, men vil leve ett normalt liv uten store restriksjoner......)

Føler meg på en måte ikke "syk nok" og lurer på om det er spesielt lurt å gå på slik medisin.... Og ang bivirkninger osv....

Fikk antidepressiva etter fødselsdepresjon med sønnen min. Hadde god effekt av dette sammen med psykolog. Sluttet med de høsten i 2012. Nå har jeg vært kjemperedd for å gå dette igjen denne gangen, å jammen har det ikke skjedd også :/ :/ Sååå jeg begynte på igjen med tabletter i går og skal gå jevnlig til psykiatrisk sykepleier via helsestasjonen for samtale.

Første uken vil du kjenne deg noe trettere men dette går over!! Jeg unngikk vel å drikke noe særlig alkohol før jeg følte meg litt mer "stabil" følelsesmessig, men etterhvert tok jeg meg også en fest og slikt.

Jeg har (og gjør vel litt fortsatt) slitt med spiseforstyrrelser. I den forbindelse ble jeg en periode også litt deprimert. Legen ville jeg skulle gå på antidepresiva så jeg gjorde det en periode. I begynnelsen ble jeg mye kvalm og mistet matlysten, noe som var litt i strid med hensikten :P Men det gikk seg til og jeg hadde god effekt! :) Gikk samtid i behandling på DPS på sykehuset.
Jeg synes det var litt nedtur å skulle bli medisinert for jeg heller følte meg ikke syk egentlig. Men angret aldri på at jeg gjorde et forsøk, for det hjalp meg godt på vei en periode :)

Tusen takk for tilbakemeldinger begge to :) Er veldig skeptisk til det, uten å helt vite hvorfor... Hvor lenge gikk dere på tablettene?
....men hvorfor står det når jeg googler alkohol og antidepresiva så kommer det opp at det er farlig kombinasjon?

Jeg gikk på cipralex i et år, pga depresjoner og angst. Jeg levde et helt vanlig liv, med alkohol :) merket ikke noe av at jeg tok de og trappet ned etter ca et år da jeg følte meg som meg selv igjen. :) lykke til!

De anbefaler at man står på de ett år før man trapper ned og slutter :)

Det er stor forskjell på de forskjellige typene, så funker ikke en, så prøv en annen. Jeg har heller dårlig erfaring med de, men nå er det 7 år siden jeg slutta på de snart, og jeg vet det har kommet flere nye etter det som skal være bedre. Første jeg fikk var cipramil, da gikk jeg fra moderat depresjon til suicidal på et par uker. Så fikk jeg seroxat, som gjorde at jeg este opp i vekt. Ikke sånn fordi jeg spiste, for jeg spiste ikke pga kvalme. Men fra dag til dag så gikk jeg opp rundt 2 kilo, og etter en måned hadde jeg gått opp over 40 kilo til tross for manglende inntak av mat. Kutta ut alt og gikk i behandling i noen år i stedet. Fikk crohns og gikk rett i bakken. Så da fikk jeg zoloft. Litt kvalm de første par ukene, men ellers fungerte de bra. Ulempen er at jeg spiste og spiste og spiste, så jeg var rimelig feit på slutten der, og de gjorde meg helt likegyldig. Da onkelen min døde trakk jeg på skuldrene og gikk og spiste en sjokoladeplate... Den likegyldigheten økte på jo lenger jeg gikk på dem. Klarte å komme av igjen da jeg ble kvitt eksen. Mormor går også på zoloft, og for henne er de fantastiske. Ingen bivirkninger, hun føler normalt, men det tar av toppene på angsten og depresjonen.

Jeg husker ikke heelt hvor lenge jeg gikk på de, men tipper det var ca et år før jeg trappet ned.

Når det gjelder alkohol og antidepresiva sammen, så er jeg litt usikker. Men jeg tror jeg inntok alkohol mens jeg gikk på de... Nå drikker jeg i utgangspunktet veldig lite, pga trening. Og når jeg var litt deppa så synes jeg alkoholen bare gjorde det verre, noe som gjorde at jeg drakk veldig lite i den perioden jeg hadde behov for de tabellettene.

Men du kan jo ta opp problemstillingen med legen din? Da får du nok et mer sikkert svar om hvordan det er med alkohol :) Google sier mye rart og er etter min mening en ukritisk kilde man ikke alltid burde stole helt på ;)
Lykke til :)

Back
Topp