Antibiotika og alkohol?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Kan man drikke alkohol, for eksempel et glass vin når man går på antibiotika?
Eller blir effekten da redusert? [8|]

Noen mener den blir redusert og andre ikke! Selv drikker jeg ikke før jeg er ferdig med kuren![:)]

De sier at det ikke er farlig dersom man er måteholden hvertfall...

Takk for svar!
Er helt på slutten av kuren nå, og lurte på å ha en koselig kveld med sambo.
Ikke at det er nødvenidg med alkohol for det altså... [8D]

ORIGINAL: Ihne

Ved noen typer antibiotika kan man ikke drikke i det hele tatt. Dette skal legen opplyse om, samt de på apoteket opplyser om det når du henter de ut. (har ei venninne som jobber på apotek)[8D]

Man kan fint ta noe å drikke mens man går på antibiotika, men det kan være man bruker litt lengre tid på å bli frisk.
Du kan ihvertfall fint ta et glass vin eller to uten at det ødelegger kuren.

Legevakt sa ingenting, der jeg kjøpte de.
Men kanskje lurt å høre med apotk da, eller vente!

ORIGINAL: Ihne

ORIGINAL: mamsemor

Takk for svar!
Er helt på slutten av kuren nå, og lurte på å ha en koselig kveld med sambo.
Ikke at det er nødvenidg med alkohol for det altså... [8D]

Du kan fint drikke. [:D]

Spurte min barnesykepleier venninne på msn her, og hun sa det kom helt ann på hvor man var i kuren. På slutten av kuren hadde det liten betydning.[:)]

Takk for svar![:)]
Går på Ery Max om det har noen betydning.

Legen min sa at grunnen til at dei ikkje annbefakte å drikke i lag med antibiotika
var at enkelte blei så full/ kasta opp at dei glømte å ta kvelds tabeletten eller
kasta den opp, eg fikk vertfall beskjed om å bare kose meg på fest[:)] men det
kommer an på hvilken sort det er!!!!

Hei hei:) Ettersom jeg er lege bør jeg vel kunne svare på dette[;)] Med mindre man bruker anibiotika av metronidazol-type, kan man godt drikke alkohol, uavhengig av hvor man er i kuren. Hvis man kombinerer metronidazol og alkohol kan man få en antabus-lignende effekt. Ery-max, som du bruker, er ikke av metronidazoltype, og er altså ok å kominere med alkohol.[:)]

Back
Topp