Antibiotika mot UVI uten dyrkning?

Vesla222

Glad i forumet
Er det vanlig å få utskrevet antibiotika mot UVI uten å sende prøven til dyrkning? Jeg var hos legen på fredag fordi jeg har kjent litt stikking i blæra, og noen ganger om dagen fører jeg at jeg må tisse igjen med en gang jeg har vært på toalettet, så jeg hadde en liten mistanke. Samtidig er jeg 31 uker, så kanskje det kan skyldes at babyen presser på blæra også.. Fikk uansett utskrevet antibiotika uten at legen sendte den til dyrkning, den hadde riktig nok kraftig utslag på hvite blodlegemer (men etter hva jeg har forstått kan dette skyldes forurensning fra utflod også).

Gjetter på at jeg har UVI, men samtidig er det jo dumt om jeg tar antibiotika unødvendig også. Hadde også vært greit å vite hvilken bakterie det gjelder, i og med at jeg tidligere har fått påvist GBS også, om det er denne som er skyld i en evt. UVI så skal jeg nok ha en annen type antibiotika. Noen med erfaring?

De har gjort det to ganger nå, så nå krevde jeg at den skulle til dyrkning.

Men de tok vel urin sticks? Og for å få antibiotika må det være utslag på leucucitter og nitritt. Legen sendte min til dyrkning, han sa at de gjorde alltid det på gravide. Jeg fikk også påvist GBS.

Men de tok vel urin sticks? Og for å få antibiotika må det være utslag på leucucitter og nitritt. Legen sendte min til dyrkning, han sa at de gjorde alltid det på gravide. Jeg fikk også påvist GBS.

De brukte urinstick, så vidt jeg vet fikk jeg ikke utslag på nitritt, men kraftig utslag på leukocytter. Så jeg tenker at den burde ha vært sendt til dyrkning. Men men, nå tar jeg nå allerede antibiotika, så jeg får vel vente og se. Og be om dyrkning om det oppstår flere ganger.

De brukte urinstick, så vidt jeg vet fikk jeg ikke utslag på nitritt, men kraftig utslag på leukocytter. Så jeg tenker at den burde ha vært sendt til dyrkning. Men men, nå tar jeg nå allerede antibiotika, så jeg får vel vente og se. Og be om dyrkning om det oppstår flere ganger.

Ja viktigste er jo å bli kvitt det, men di burde ha sendt den inn. De sa til meg at jeg må ha drypp med antibiotika under fødsel fordi det er fare for infeksjoner for mor og barn når mor har GBS i urin.

Uvi kan føre til for tidlig fødsel, er nok derfor de er på den sikre siden og gir antibiotika før dyrking.

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Jeg har hatt uvi i dette svangerskapet men bare en gang tror jeg. Da ga de meg antibiotika med en gang. De andre gangene så har de sendt den til dyrkning og da har det vært forurensing som også er veldig vanlig. Var på legevakten senest i går å hadde + 3 på leukocytter så det ble antibiotika med en gang. God bedring :)

Back
Topp