antibiotika bra for barnet?

mamma til snart 4

Flørter med forumet
har gått på antibiotika i 3 dager, og har 5 igjen for å fullføre kuren... men er dette egentlig bra for spiren i magen? andre med erfaringer?

Det kommer ann på hvilke antibiotika kur du går på. Noen kurer man kan gå på mens man er gravid. Det pleier vel å stå på pakken?

Jeg har gått på apocellin ( mener det var noe slik den het). Ga beskjed om at jeg er gravid, så den var grei

apocillin er helt trygg å bruke, men det er vel omtrent den eneste.. jeg har fått atypisk pneumoni nå, og måtte bytte da den ikke virket. Det er IKKE gøy å ta noe man vet kan lage skader.. men det kommer an på hvor syk man er selvfølgelig. Noen ganger har man ikke noe valg.

det kommer an på hvilket trimester man er i også, hva som er anbefalt og ikke. Legen sa til meg at tidligere ga man stort sett de fleste typer til gravide, men siden antibiotikabruk er blitt så utbredt har man jo av disse grunnene også funnet skader som kan forekomme. Dette gjelder jo også bivirkninger generelt i befolkningen ved legemiddelbruk. Derfor var det en liste fra statens legemiddelverk over hva som var "tryggest" å ta, i de ulike tilfellene. 

Jeg gikk på  antibiotika før jul pga lungebetennelse, og var hos to leger, der begge sa det ikke gikk utover barnet.
Om jeg ikke husker feil stod det noe om gulsot på pakn.vedlegget, men det gjelder vel på slutten av svangerskapet.

Jeg har fått inntrykk av at det ikke er noe farlig.

ja jeg må nesten ta det, fikk bihulebetennelse, fryktelig plagsomt! jeg tar da weifapenin 650 mg... syns de hørtes fryktelig sterke ut...sa at jeg var gravid og måtte ha noe jeg kunne ta som ikke skadet barnet men han legen var utendlansk og fikk føelsen av at han ikke skjønte heeeeelt hva jeg mente :/

weifapenin er heller ikke skadelig, sjekk felleskatalogen dersom du får et preparat du  er usikker på :) Styrken er også helt normal. 

Mamii 27 skrev:
Jeg gikk på  antibiotika før jul pga lungebetennelse, og var hos to leger, der begge sa det ikke gikk utover barnet.
Om jeg ikke husker feil stod det noe om gulsot på pakn.vedlegget, men det gjelder vel på slutten av svangerskapet.

Jeg har fått inntrykk av at det ikke er noe farlig.

Det kommer helt an på hvilken antibiotika man får, det finne masse forksjellige. Det man normalt får for en vanlig lungebetennelse,  f.eks apocillin, er ikke skadelig. Men ofte dersom man må over på noe litt mer spesielt, er det ofte større risikoer ved de typene, 

Back
Topp