Anti depressiva under svangerskap

snart2barnsmor29

Første møte med forumet
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg litt med svar her.. Jeg har over en lengre periode slitt med med moderat depresjon. Etter mange samtaler med min fastlege kom han i går frem til at han ville sette meg på 20 mg Citalopram teva. Jeg er gravid i 17 uke. Han forsikret meg om at dette ikke skulle være skadelig for fosteret...
Men etter å ha lest pakningsvedlegget hvor det står blant annet at barnet kan få abstinensplager etter fødselen og at barnet kan slite med blant annet apne har jo ikke jeg lyst å starte med dette i det hele tatt :(
Er det andre som har gått på tilsvarende medisiner i svangerskapet? Hvilken informasjon har dere evt fått om hvordan dette kan påvirket barnet? Det viktigste for meg er at barnet skal ha det bra, og har ikke lyst til å utsette h*n for noe vondt :(
 
Jeg ville ringt sykehuset og bedt om å få snakke med vakthavende barnelege. Dersom det ikke går kan du kontakte jordmor og be henne om å ringe en barnelege for deg.
Veldig lurt å gjøre det for å få beroliget deg selv:)
 
Jeg ville prøvd så lenge som mulig å ikke ta medisiner. Men så er jeg en gammel traver på hva depresjon angår. Vært deprimert i perioder i over 15 år, og har vel lært meg å holde ut mens det stormer som verst.
Men føler du at det ikke er til å holde ut, så søk informasjon fra flere leger.

Opplevde selv å få skader av bivirkninger etter å ha tatt antidepressiva som legen foreskrev, men som jeg i ettertid har fått høre ALDRI skulle blitt gitt til en ung jente. Men dette er godt over 10 år siden...
 
Jeg fikk resept på escitalopram actavis (billigversjonen av Cipralex) mot angst og depresjon. Fortalte legen at vi var prøvere, og fikk da beskjed om å trappe ned og stoppe medisinen med en gang jeg hadde positiv test.. Jeg startet ikke på den, fordi jeg ikke ønsket å ha to uker med enda værre symptomer for så å kanskje bare måtte hoppe av igjen med en gang.. Gjorde rett i det siden jeg ble gravid den syklusen. Skulle ønske det fantes noe man kunne ta helt trygt i svangerskapet og gjennom ammetiden. Ønsker å amme minst ett år denne gangen også, så det kan jo bli nesten to år før jeg i så fall kunne startet med denne medisinen skikkelig. Håper heller å komme til behandling å bli bedre uten medisin nå da. Håper du også får bedre tider fremover ! :)
 
Legen min sa at en nyere studie i USA med over 1000 deltakende kvinner hadde vist at det ikke var noen fare å bruke anti-dep medisiner i svangerskapet. Eneste de hadde observert var kanskje noe lavere fødselsvekt.
 
Det er slik at medisinbruk under svangerskap alltid skal vurderes nøye av en fagkyndig (lege/psykiater/spesialist). Dersom det å ikke ta medisiner medfører større risiko enn å ta medisiner, kan dette være hensiktsmessig.

Jeg sto selv på antidepressiva under tidligere svangerskap. Byttet type ved overgang til tredje trimester. Friskt barn født til termin [emoji1][emoji106]
 
Back
Topp