Anti-depressiva og gravid?

Startet på cipralex i uke 9 pga tidligere svangerskaps/fødselsdepresjon - slitt mye mef angst osv siden sist svangerskap. Det fungerer veldig fint - eneste som KAN skje er at baby får litt abstinenser etter fødsel men det skjer kun med ca 20% (sa lege) å er ikke farlig. Man ønsket jo å gå på så lav dose som mulig som fungerer. Men det er mer skadelig for barnet å ha en deprimert mor enn en som går på en dose med medisiner. Klem:Heartred
 
Jeg går på Escitalopram/Cipralex 10mg, og har gått på dem hele svangerskapet da jeg totalt har gått på dem i noen år, så klart i samråd med lege. Merker foreløpig ingen forskjell på noe, men vet at både jeg og den lille har det best ved at jeg går på medisinen, dette av erfaring fra tidligere forsøk på å slutte på medisinen - jeg ble veldig syk, selv ved god nedtrapping.

❤️
 
Takk for erfaringer :love7 Jeg har gått ett par år på setralin hexal, sluttet egentlig av nå i høst, men ble gravid kort tid etterpå, og merker jeg er ekstremt svingende mentalt mtp depresjon/angst :hungover:
 
Hei,

Er det noen som har startet, eller går på noen form for anti-depressiva/beroligende som gravid? Noen som vil dele erfaringer i tilfelle? :sorry:
Hei
Gått på cipralex 1 år nå (pluss litt før det men opphold) og går på det nå og mange? år fremover. Er i uke 9 (oktober barn, men så spørsmålet ditt) og i samråd med fastlege er det best for meg å gå på det for å forebygge depresjon og angst daglig, ofte må en se på hva som er verst: at mor blir deprimert eller at det kanskje skjer noe med barnet (ingen forsking på det).
Da jeg for 3 uker siden fant ut at jeg var gravid fikk jeg mye angst og ekle/bekymringstanker som gikk over etter 10 dager, håper du har det bra ❤️
 
Hei
Gått på cipralex 1 år nå (pluss litt før det men opphold) og går på det nå og mange? år fremover. Er i uke 9 (oktober barn, men så spørsmålet ditt) og i samråd med fastlege er det best for meg å gå på det for å forebygge depresjon og angst daglig, ofte må en se på hva som er verst: at mor blir deprimert eller at det kanskje skjer noe med barnet (ingen forsking på det).
Da jeg for 3 uker siden fant ut at jeg var gravid fikk jeg mye angst og ekle/bekymringstanker som gikk over etter 10 dager, håper du har det bra ❤️

Takk for svar :Heartpink

Det er veldig slitsomt når det svinger så ekstremt mye. Så jeg startet opp på medisin i går kveld, og håper det vil stabilisere seg om ett par uker :smiley-ashamed004 Legen min konkluderte også med at det var lurt når det svinger mye, og for å kunne forebygge en potensiell fødselsdepresjon i etterkant også :Heartpink Virker som de fleste har gått på Cipralex av de med erfaringer, jeg har ikke vært borti denne da. Startet opp igjen på Sertralin Hexal nå, men de skal jo i teorien være samme type medisin da (SSRI-hemmer) :angelic:
 
Jeg går på Escitalopram(cipralex) 20mg pga humørsvingninger(mistanke om kraftig PMS/PMDD. Ingen historikk med angst eller depresjon, men de hjelper meg såå mye. Føler jeg har fått tilbake meg selv. Begynte i fjor sommer. Sakte opptrapping.

Jeg ble gravid i august i fjor. Det endte med senabort 14+5 pga alvorlige avvik. Men før jeg rakk å komme til senaborten så snakket legen på et nedtrappingsregime før fødsel(ikke kutte helt, men trappe ned litt).

Jeg er gravid igjen(11+6), men har ikke snakket med legen om medisinbruken enda. Egentlig skal jeg ha all oppfølging hos jordmor, men må nok innom fastlegen for glukosebelastningstest og eventuelt snakke om medisinbruken.
 
Jeg går på Escitalopram(cipralex) 20mg pga humørsvingninger(mistanke om kraftig PMS/PMDD. Ingen historikk med angst eller depresjon, men de hjelper meg såå mye. Føler jeg har fått tilbake meg selv. Begynte i fjor sommer. Sakte opptrapping.

Jeg ble gravid i august i fjor. Det endte med senabort 14+5 pga alvorlige avvik. Men før jeg rakk å komme til senaborten så snakket legen på et nedtrappingsregime før fødsel(ikke kutte helt, men trappe ned litt).

Jeg er gravid igjen(11+6), men har ikke snakket med legen om medisinbruken enda. Egentlig skal jeg ha all oppfølging hos jordmor, men må nok innom fastlegen for glukosebelastningstest og eventuelt snakke om medisinbruken.

Hvordan går det med deg nå? :Heartpink Har du fått snakket med legen din? :)
 
Hvordan går det med deg nå? :Heartpink Har du fått snakket med legen din? :)
Snakket med legen min i dag :shy: Skal prøve sakte nedtrapping fra 3. trimester. 5mg om gangen. Så fra juli blir det 15mg istedenfor 20mg. Har legetime i august, så skal vi se om det blir 5 til :smiley-ashamed004
 
Snakket med legen min i dag :shy: Skal prøve sakte nedtrapping fra 3. trimester. 5mg om gangen. Så fra juli blir det 15mg istedenfor 20mg. Har legetime i august, så skal vi se om det blir 5 til :smiley-ashamed004
Hva tenker du om det? Gruer du deg?
Jeg skal også trappe ned fra 3. trimester med smertestillende. Jeg gruer meg som søren!
 
Snakket med legen min i dag :shy: Skal prøve sakte nedtrapping fra 3. trimester. 5mg om gangen. Så fra juli blir det 15mg istedenfor 20mg. Har legetime i august, så skal vi se om det blir 5 til :smiley-ashamed004

Så bra du fikk snakket med legen din :) Da antar jeg både du og legen synes det er en god plan for deg fremover :) føler du deg bra mentalt sett nå? Jeg holder selv på å trappe opp på antidepressiva :smiley-ashamed004
 
Hva tenker du om det? Gruer du deg?
Jeg skal også trappe ned fra 3. trimester med smertestillende. Jeg gruer meg som søren!
Ser ikke frem til det, men ønsker å prøve :nailbiting: Stakkars mannen min, sier jeg bare, som må leve med meg akkurat da :wacky:

Så bra du fikk snakket med legen din :) Da antar jeg både du og legen synes det er en god plan for deg fremover :) føler du deg bra mentalt sett nå? Jeg holder selv på å trappe opp på antidepressiva :smiley-ashamed004
Jeg føler meg bra. Hodet drukner ikke lenger, jeg klarer å konsentrere meg bedre og jeg henger mer med. Før klarte jeg nesten ikke å henge med i samtaler, fordi jeg glemte hva som ble sagt :oops: Jeg tåler mer, er mer tålmodig og mindre irritabel, sint og sur. Mindre purke, mindre bitch, mindre heks :hilarious: Føler meg mer som meg selv, sånn jeg var før, før jeg ble plaget med humørsvingningene! Veldig fornøyd med at de gjør meg bedre sånn sett. Minuset er dårlig sexlyst. I starten var det vanskelig å gråte(fikk ikke til liksom, enda hvor lei meg jeg var), men det har bedret seg :shy:
 
Back
Topp