Anti-D Profylakse

BettiBoop

Flørter med forumet
Noen andre her som har rhesus-minus blod? Og har måtte fått anti-D profylakse tidligere, eller skal få det nå?
Jeg er satt opp til time for ny blodprøve og injeksjon i midten av mars.

Noen som vet om hvordan dette fungerer? Er dette 100% trygt - med tanke på både barnet og meg?

Er liksom så skeptisk til å påføre kroppen noe ekstra påkjenning/påvirkning utenifra nå under graviditeten, så er forsiktig, og holder meg unna alt mulig ellers. Medisiner (jeg kan greie meg uten), hudprodukter (som kan inneholde hormonforstyrrende stoffer f.eks), kaffe, kunstig søtning, sukker, selvfølgelig alkohol og tobakk, og alle mulige matvarer som ikke er anbefalt.

Jeg prøvde meg også til jordmor (og fastlege) om det var mulig å droppe injeksjonen hvis far også er rhesus-minus (for da er også barnet garantert rhesus-minus). Men, nope, det går visstnok ikke. Fordi det er såpass mange kvinner som er "ute på vift" til at man aldri kan garantere 100% at far faktisk er far. . .
 
(Sniker fra mai)
Jeg er i mitt tredje svangerskap som Rhesus minus. Blodtypen til barnet skal sjekkes i uke 24, og du får sprøyte i uke 28 dersom barnet er rhesus positiv. Dersom barnet er rhesus minus trenger du ikke.
Jeg fikk denne sprøyta forrige uke da mitt barn er rhesus positiv, i tillegg til at jeg må få rett etter fødsel.

Anbefaler deg å lese i linken under, og ellers oppsøke informasjon om det du lurer på fra jordmor eller lege :happy:

 
Jeg er rhesus negativ og har fått profylakse i alle mine svangerskap pga rhesus positive barn. Profylaksen er helt trygg og veldig viktig å ta dersom du får den anbefalt. Ellers kan du danne antistoffer til neste svangerskap slik at du risikerer å miste barnet hvis du blir gravid igjen. Før i tiden og i enkelte land er dette et stort problem.
 
Jeg er rhesus minus og har to rh positive barn. Fikk vaksine etter fødselene men skal ta blodprøve og sjekke snart og evnt få sprøyte om denne bebisen også er positiv. Jordmor sa at sprøyta hjalp etter fødselen også, så barnet fikk mindre gulsott. Begge våre har fått gulsott, jeg visste aldri at det var fordi jeg var rh minus og de positiv.
 
Jeg er rhesus minus.

Fikk ikke profylakse sist vellyket svangerskap pga baby også var rhesus minus ( altså blodprøvene som tas i uke 24 viste det ikke var behov.)

Fikk profylakse når jeg hadde EXU av rutine for å ikle lage problem i fremtidige svangerskap.

Det her er så utprøvd og forsket på, og konsekvensene av å Ikke få proylakse vaksinen dersom det viser seg å bli behov vill kunne bli langt større enn å ta vaksinen. jeg er i alle fall ikke bekymret for det her:)
 
Tusen takk for alle svar
Greit å se at det er andre her som er rhesus-minus også for fikk inntrykk av at det er relativt få.
 
Tusen takk for alle svar
Greit å se at det er andre her som er rhesus-minus også for fikk inntrykk av at det er relativt få.
Dersom du ser opp mot total befolkning så er det relativ få ja, men så har vi en ganske stor befolkning så det gjelder jo fremdeles veldig mange:happy:
 
Jeg også rhesus minus og må ta en blodprøve for å sjekke blodtype til baby den kommende uken så vi er flere!
 
Back
Topp