Antall måltider

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Hvor mange måltider er det vanlig at barn på 11 mnd har?
 
Hvor mange måltider er det vanlig at barn på 11 mnd har?
Hva som er vanlig kommer nok veldig ann på barnet slik som med alt annet:)

Vi hadde to "større" måltider - Frokost og kvelds som var grøt. Og én til to små snacks stunder mellom om det var nødvendig for litt ekstra påfyll eller hun fikk smake litt middag av oss om det var barnevennlig. Hun ble ammet om morgenen, noe på dagen (hun hadde en periode der pupp ikke var det store rundt den alderen) og på natt.


Måtte redigere litt, tenkte tilbake til feil alder hehe
 
Last edited:
Takk for svar.

Jeg hadde helsesøter på besøk og jeg husker hun sa at mini skulle ha 6-7 måltider pr dag, men etterpå ble jeg usikker på om hun sa 5-6 eller 6-7....
 
Takk for svar.

Jeg hadde helsesøter på besøk og jeg husker hun sa at mini skulle ha 6-7 måltider pr dag, men etterpå ble jeg usikker på om hun sa 5-6 eller 6-7....

Jeg hadde aldri klart 6-7 måltider iløpet av et døgn:eek: Klarer såvidt 4-5 stk når vi har en dupp iløpet av dagen... :hilarious:
 
Takk for svar.

Jeg hadde helsesøter på besøk og jeg husker hun sa at mini skulle ha 6-7 måltider pr dag, men etterpå ble jeg usikker på om hun sa 5-6 eller 6-7....
6-7 var mye :wideyed: det klarer ikke jeg engang og i hvertfall ikke lille :hilarious:

Vi fikk beskjed på ettårskontrollen at 3-4 var veldig vanlig. Har litt med tenner og blodsukkeret å gjøre også for å ikke gi for mye påfyll "hele tiden".
 
Spørs om ikke 6-7 måltid inkluderer flaske med melk/amming?
Om ikke, så må det være feil. 3-4 måltider med fast føde er normalt.
 
Spørs om ikke 6-7 måltid inkluderer flaske med melk/amming?
Om ikke, så må det være feil. 3-4 måltider med fast føde er normalt.

Det er det eneste jeg kan komme på, at hun kanskje mente amming i tillegg for ellers blir det jo nesten nyfødt situasjon der mini må mates hver 3-4 time i døgnet :wideyed:

Men svaret hennes gjorde meg så usikker på alt, følte plutselig at jeg kanskje sultet lille uten å vite det...
 
Takk til dere alle som har tatt tid til å svare :love2
Hvor stor porsjon er det dere gir pr måltid? Her blir mengden ca 3/4 av grøt fra små glass fra butikken, være det at jeg kjøper ferdig eller hjemmelagd.
 
Det er det eneste jeg kan komme på, at hun kanskje mente amming i tillegg for ellers blir det jo nesten nyfødt situasjon der mini må mates hver 3-4 time i døgnet :wideyed:

Men svaret hennes gjorde meg så usikker på alt, følte plutselig at jeg kanskje sultet lille uten å vite det...
Nei hallo!! Du må ikke tenke sånn :)
Så lenge barnet legger på seg/følger sin kurve, så får barnet nok mat :)

Til spm ditt under.
Her deler tvillingene på 1 middagsglas. De er straks 11 mnd, og tenker at middagsglas er 1 porsjon til baby.. Og de deler den og vil sjelden ha mer enn det. Og 1 skive hver, m/ skorpe til brødmåltid.
Til gjengjeld drikker de mye melk.
Ene tvillingen har sprengt vektkurven for lengst, den andre er gjennomsnitt så :joyful:
 
Minstemann er 10 mnd og spiser frokost, lunsj, middag og kveldsmat.
Hvor mye de spiser er avhengig av hvor mye melk de drikker.
 
Min er 8 mnd og hun elsker alt av mat. Ca-tider:
06:45 Morgen: morsmelk på sengA
08:00 Frokost: 1 dl grøtpulver 1 dl vann
09-10 Sover
11:00 Mellommåltid: morsmelk
12-13 Sover
14:00 Lunsj: 1 brødskive m/ f.eks leverpostei, kaviar, makrell, avokado, egg eller banan.
16:00-16:30 Sover
17:00 Middag: Enten 1 dl middagsglass eller middag hun spiser selv med hendene (da får hun litt mer siden noe går på gulvet). Feks ulike kokte grønnaker og kokt fisk, gjerne med krydder som timian, persille, oregano eller rosmarin.
18:30 Kvelds: 1 dl grøtpulver 1 dl vann
19:00 På sengekanten: morsmelk

Hun får også litt forskjellig frukt etter lunsj og middag, men da er det snakk om veldig små mengder (et par bringebær eller fem rips feks) Vi har hatt dette som rutine en liten stund nå og synes det fungerer fint for henne. Det minner litt om matrutinene i barnehagen også, noe vi har i bakhodet frem til november når hun starter. :)
 
Last edited:
Back
Topp