Antall måltider

Nekinna

Glad i forumet
Mailykke 2018
hvor mange måltider er dere oppe i nå? Og dere som ammer, ammer dere før hvert måltid?

Vi har to måltider nå, et med frukt mellom 10 og 12 engang og et med grøt mellom 4-6. Varierer litt om jeg ammer først, driver fortsatt å prøver oss litt frem... anbefalingene er jo å amme først men vi har fortsatt en goood del gulping så defor vi prøver litt.

Når tenker dere å begynne med flere måltider?
 
Her er det middag i 13-14tiden og grøt før leggetid. Ammer som regel en time før han får fast føde. Ellers orker han ikke noe.

Vet ikke helt når vi skal begynne med noe til frokost og noe på formiddagen.

Vi ammer like ofte som før, så de andre måltidene er i tillegg. Ammer ca 11 ganger i døgnet, da 3-4 ganger er mellom nattesøvnen hans kl19-7. Hvor mye ammer dere?
 
Her er det middag i 13-14tiden og grøt før leggetid. Ammer som regel en time før han får fast føde. Ellers orker han ikke noe.

Vet ikke helt når vi skal begynne med noe til frokost og noe på formiddagen.

Vi ammer like ofte som før, så de andre måltidene er i tillegg. Ammer ca 11 ganger i døgnet, da 3-4 ganger er mellom nattesøvnen hans kl19-7. Hvor mye ammer dere?

Ammer mye... hvertfall 12-14 ganger i døgnet. Men føler jeg ikke gjør noe annet enn å mate mellom sovingen på dagen. Er maks våken i 2,5 time og da skal vi rekke å amme og gi mat.

Men skal teste ut litt og se om det blir bedre med litt andre rutiner. For det har blitt helt tull med leggetid om dagen...
 
Ammer mye... hvertfall 12-14 ganger i døgnet. Men føler jeg ikke gjør noe annet enn å mate mellom sovingen på dagen. Er maks våken i 2,5 time og da skal vi rekke å amme og gi mat.

Men skal teste ut litt og se om det blir bedre med litt andre rutiner. For det har blitt helt tull med leggetid om dagen...

Mini her er våken 2-2,5t mellom dagsblundene. Etter han våkner fra en blund, får han leke i 45 min. Så ammer jeg. Også leker han ca 1t. Også slapper han av med smokken til han sovner. Blundene er som regel 3 stk av 45min, eller 2x45min og 1x1,5t eller 2x1,5t. Siste blund våkner han mellom 15-16, også etter som når han våkner legges han i senga når han har vært våken 2,5t. Og sovner da i senga for nattan når han har vært 3t våken. Som regel alltid på slaget. Fungerer bra for oss hvertfall (så langt)
 
Vi har 3-4 måltider med fast føde nå. Ammer etterpå. Slik er er døgn (ca-tidspunkt!)
07: kun pupp. Står opp og følger storesøster i bhg.
09: grøt + pupp før dupp
12: prøver med litt brødskive etc og frukt + pupp
15.30: litt grønnsaksmos + pupp
18: grøt + pupp
03: nattpupp
Gir av og til litt smoothie til dessert eller i tilleggtil f.eks. brød, som det blir veldig lite mengde av.
 
Ammer greit på dagtid, gir grøt til kvelds + pumpet melk på flaske, så ammes hun på soverommet når hun legges. Våkner etter ca en time for litt påfyll. Og ammer mange ganger i løpet av natta... Prøver å amme mer på dagtid så lille kanskje ikke trenger så mye på natta o_O

Gir flaske til grøten for å øve på flaskedrikking (tutkopp).

Visste ikke at det "skal" ammes før måltid med fast føde, hvorfor skal vi egentlig det? For å opprettholde produksjonen? Tenker at da vil jo lille drikke seg mett på melk så det ikke blir plass til grøt?
 
Det at det skal ammes før mat er vel pga amming fortsatt er det viktigste for barnet. Så de skal først og fremst få det. Og enzymer i mm bryter ned maten bedre og, så det er lettere å fordøye maten for barnet. ..Tror jeg
 
Her ammes hun ca hver tredje time på dagen som hun har gjort siden hun var født. Eneste som en endret angående amming etter oppstart mat er at det har blitt mindre nattamming (1-2 amminger nå).

Av fast føde får hun nå skive + frukt mellom 10 og 11.
Frukt eller grønnsaksmos i 16-tiden.
Grøt i 19- tiden.
Legges for natten kl 2000. Står opp mellom 08-09 på morgenen, 1 - 2 amminger på natten.
 
Problemet vårt er egentlig gulp. Hele tiden. Og jeg begynner å bli lei...

Så hvis jeg gir mat først og så ammer etterpå så tømmer hun puppene uansett... og bare gulper mer. Og ammer jeg først så spiser hun jo lite.

Så må finne den riktige balansen mellom mat og amming. Men det blir heldigvis sakte bedre og bedre. Så etter litt testing med mat og amming så håper jeg vi snart kan være nede i 1-2 klesskift om dagen.
 
Ammer ikke, men pumper.. Våre dager er sånn her :)

08.30; står opp
09.00; 60-70ml mm, ca 0,5 porsjon grøt og litt frukt i matsmokk
12.00; halv brødskive m/pålegg, moste grønnsaker og frukt
15.00; 60-70ml mm, grøt/brød og frukt i matsmokk
18.00; halv brødskive m/pålegg, moste grønnsaker og frukt
Når han legger seg 19.15; 190ml mm
Når jeg legger meg rundt 23.00; 190ml mm
Og så sover han til rundt 08.30 igjen :p

Ellers drikker han vann til maten. Vanskelig å få han til å ta mm på dagtid, for han vil heller ha mat og vann :p men når han er litt trøtt drikker han melk da.

Ble 6mnd 3. november :)
 
Last edited:
Problemet vårt er egentlig gulp. Hele tiden. Og jeg begynner å bli lei...

Så hvis jeg gir mat først og så ammer etterpå så tømmer hun puppene uansett... og bare gulper mer. Og ammer jeg først så spiser hun jo lite.

Så må finne den riktige balansen mellom mat og amming. Men det blir heldigvis sakte bedre og bedre. Så etter litt testing med mat og amming så håper jeg vi snart kan være nede i 1-2 klesskift om dagen.

Huff, ja, det der er slitsomt. Storesøster her var storgulper til hun var 1,5 år. Men det ble litt bedre når hun ikke lå så mye på magen lenger. Og mer fast flde hjalp litt det óg. Fra hun var 8 mnd ammet jeg henne kun 2 ganger i døgnet... Men med henne måtte vi gi fast føde før amming ihvertfall. Hvis ikke kom jo alt opp.
 
Back
Topp