Antall måltider

Enhjørning

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Novemberlykke 2016
hvor mange måltider får deres om dagen?

Vi skal jo egentlig ha 5 måltider l dagen mener jeg å ha lært en gang, og prøver det med frøkna her også, men stort sett blir det bare mas å få til 5 måltider, det er fordi det er vanskelig å få inn 5 måltider i mellom lurene på dagen og fra hun våkner og skal legge seg igjen, og fordi hun ikke er interissert i 5 måltider, de dagene hun får 5 spiser hun pfte mye mindre til samme og det er mer tull enn når hun spiser 4.

Virker som det må gå litt ordentlig tid, minst 3 timer i mellom hvert måltid, gjerne oppmot 4 også, for at hun skal ha god matlyst. Og da blir det hektisk å vanskelig å presse inn 5.

Så, hvordan gjør dere det?
 
Her får hun grøt - frukt/pupp (snart skive også) - middag - grøt, så er 4 med fast føde, men hun får litt pupp innimellom der. Helsesøster sa ingenting på det :) så får vi høre hva hun sier på 8 mnd kontrollen.
 
Vi fikk beskjed om at det etter hvert skal være 4 måltider med fast føde, men foreløpig er det bare 3 her. Melk skal være hovednæring fram til 9 mnd, så vi stresser ikke med mer fast føde enda.
 
Ok, da de vi ikke så ute av det, men her er fast føde hovednæringen, så hun får 4 måltider med fast føde og melk til. Dette er i samråd med hs og lege da hun ikke drikker nok mme, og det er dønn umulig å få hun til å drikke nok mme, måtte tidlig over på fastføde (til frøknas store glede :) ) .
 
Melk
Brød/frukt
Melk
Middag/frukt
Grøt
Melk
 
Ok, da de vi ikke så ute av det, men her er fast føde hovednæringen, så hun får 4 måltider med fast føde og melk til. Dette er i samråd med hs og lege da hun ikke drikker nok mme, og det er dønn umulig å få hun til å drikke nok mme, måtte tidlig over på fastføde (til frøknas store glede :) ) .
Skjønner. I alle fall er fem måltider mye, kanskje det gjelder litt større barn og voksne? Babyene våre har tross alt ikke så veldig mange våkne timer i løpet av et døgn, så det blir jo bare spising da ;-) Tre-fire timer mellom er vel omtrent slik det skal være, de må i alle fall rekke å bli sultne slik at de lærer seg å etter hvert regulere sult/metthet selv.
 
Her fikk han et måltid frem til 6 måneder. Så ville helsesøster at han skulle få 2 så han kanskje sover bedre. Det gjør han ikke. Men nå får han til tider 2 måltider. Grøt og frukt eller potetmos, eller bare grøt eller bare frukt :p stresser ikke så veldig med mat egentlig. Får mest pupp. Nå er det ikke fare for at min skal lide! Han veier over 9 kg :p
 
Det går mest i pupp her. Begynte med ett grøtmåltid om dagen ved 6 mnd, økte til 2 ved 7 mnd. Hun får tre ulike typer grøt som vi veksler mellom og blander. Varierer med ulik frukt, eple, pære, banan, mango. Kokt og avsilt solbær. Sviskeavkok.
Og så masse pupp innimellom, som sagt :)
 
Skjønner. I alle fall er fem måltider mye, kanskje det gjelder litt større barn og voksne? Babyene våre har tross alt ikke så veldig mange våkne timer i løpet av et døgn, så det blir jo bare spising da ;-) Tre-fire timer mellom er vel omtrent slik det skal være, de må i alle fall rekke å bli sultne slik at de lærer seg å etter hvert regulere sult/metthet selv.

Var det jeg også egentlig trodde, men så kom jeg over en matplan og den var for babyer i 6 mnd alder, og nå er jo mi 7,5 mnd. Så hang meg litt opp i det, men hverken hs eller legen har sagt noe på rutinene vi har nå, så får bare glemme at jeg leste det og fortsette sånn vi gjør :)


Edit: hu mi avvente seg puppen ved 3 mnd og har aldri blitt spesielt glad i å drikke melk, og hun er veldig aktiv så hun må få mer næring enn den lille mella vi får i ho, så da er det fastføde vi må gi :)
 
2 med grøt
Resten pupp

Varierer antall puppemåltider. Spørs når hun atår opp, når hun legger seg og hvor mange/lange dubber hun har
 
Frokost: banan eller avokado
Lunsj: grønnsaker, eggeplommerøre, kokosmelk med chiafrø eller lignende
Middag: noe av vår mat/en gulrot eller brokkolistang å tygge på
Kvelds: grøt
Pupp gis før, etter og mellom måltidene, egentlig hele tiden når han vil.

Det er ikke alltid han vil ha mat, så da blir det bare pupp i stedenfor:)
 
Frokost: Avokado med en frukt eller grønnsak og mme
Lunsj: Eggerøre, smoothie med chia og havre, lapper o.l og mme
Middag: Liker og spiser alt
Kvelds: Emmergrøt og mme
 
Frokost: banan eller avokado
Lunsj: grønnsaker, eggeplommerøre, kokosmelk med chiafrø eller lignende
Middag: noe av vår mat/en gulrot eller brokkolistang å tygge på
Kvelds: grøt
Pupp gis før, etter og mellom måltidene, egentlig hele tiden når han vil.

Det er ikke alltid han vil ha mat, så da blir det bare pupp i stedenfor:)

Lager du chiapudding? Hvor mye melk ift chiafrø i såfall? :)
 
4 måltider med fast føde(grøt, brød, middag og grøt) samt diverse frukt. Ammer etter hvert måltid og før legging.
 
Har så sykt mye chia frø men liker ikke. Oppskrift på noe O kan få?
 
Min gutt på 7 mnd får pupp på morran, grøt ca 10, fruktmos og litt melk ca 13, middag 15.30-16.00 og grøt ved 19-19.30 tiden. Pupp om natten.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Frokost grøt
Lunsj pupp eller fruktmos
middag
kvells grøt og pupp på sengekanten
ellers er det litt pupp iløpet av dagen, men blir mindre
 
Back
Topp