Antall kalorier - gravid

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hei, jeg ønsker å ikke gå opp mer enn minimumet på ca 10kg i løpet av graviditeten. En graviditet veier jo ca dette (baby, fostervann, morkake, økt blodvolum osv), så det vil si at vekten min (fett) egentlig skal "stå stille" mens badevekta viser økning i "graviditetsvekt". Er dere med meg?

Har en graf jeg fant som viser hvilke uker disse 10kg bør fordele seg på. Så jeg kan jo bare følge med på vekten og vite om jeg har spist for mye.
Men lurer litt på om noen vet sånn ca hvor mange ekstra kalorier kroppen trenger ved en graviditet?
 
Er redd akkurat det med kg er utenfor din kontroll.. Men hvis du har "gravid app" så tror jeg det står hva kroppen trenger ekstra under en graviditet.

Btw; tror antall kg avhenger av bmi før svangerskapet også :)
 
Jeg leste i et bam- blad at man i utgangspunktet kan spise slik:

1.tri: ca 100-150 kcal; ca et eple/yoghurt/banan
2.tri: ca 250-300 kcal
3.tri: et lunsjmåltid ekstra, ca 400-450 kcal

Hadde du noen utregnet kalorigrense før du ble gravid? Gjennom Grete roede, vektklubben el?

Jeg har prøvd å leve litt etter disse kaloriene i mitt svangerskap, men aj de hormonene styrer mye altså! I tillegg har jeg ikke kunnet trene pga bekken- og symfyseløsning- så her har jeg gått opp 16 kg so far... 33 dager igjen nå ;)
Lykke til!
 
Er redd akkurat det med kg er utenfor din kontroll.. Men hvis du har "gravid app" så tror jeg det står hva kroppen trenger ekstra under en graviditet.

Btw; tror antall kg avhenger av bmi før svangerskapet også :)
Ja den appen har jeg, takk da ble jeg klokere :)

Ja det avhenger av bmi. Dersom du har høy bmi skal du gå opp 8-10kg, normal bmi 10-15kg og lav bmi 15kg+
 
Jeg leste i et bam- blad at man i utgangspunktet kan spise slik:

1.tri: ca 100-150 kcal; ca et eple/yoghurt/banan
2.tri: ca 250-300 kcal
3.tri: et lunsjmåltid ekstra, ca 400-450 kcal

Hadde du noen utregnet kalorigrense før du ble gravid? Gjennom Grete roede, vektklubben el?

Jeg har prøvd å leve litt etter disse kaloriene i mitt svangerskap, men aj de hormonene styrer mye altså! I tillegg har jeg ikke kunnet trene pga bekken- og symfyseløsning- så her har jeg gått opp 16 kg so far... 33 dager igjen nå ;)
Lykke til!
Takk for svar! :) Ja jeg har en kalorigrense jeg har ligget på når jeg skal ned i vekt. Nå må jeg vel ha en for å "holde vekta" + de ekstra du skriver pr trimester...

16 kg er ikke ille da:) fullt klar over at jeg plutselig kan legge på meg mer "helt uten grunn" og at det går en nedre grense for hvor lite jeg kan spise forde. Men skader ikke å ha en sånn nogen lunde plan ;)
 
Takk for svar! :) Ja jeg har en kalorigrense jeg har ligget på når jeg skal ned i vekt. Nå må jeg vel ha en for å "holde vekta" + de ekstra du skriver pr trimester...

16 kg er ikke ille da:) fullt klar over at jeg plutselig kan legge på meg mer "helt uten grunn" og at det går en nedre grense for hvor lite jeg kan spise forde. Men skader ikke å ha en sånn nogen lunde plan ;)

Helt klart! Det kommer jo an på hvor sterk vilje du har også... Jeg har en elendig viljestyrke og latt hormonene herje vilt... Så kaker og hvetebakst har jeg spist uten å mukke gjennom svskapet- hehe... Uff- jeg skulle jo ikke bli en sånn som tenkte "jaja- den ekstra vekten får jeg fikse etter graviditeten", siden jeg har nok kilo å ta av i utgangspunktet også ;) Satser på lange turer utenom baker'n, utfall med vogna og ammingen skal gjøre susen ;)
 
Kanskje du kan rådføre deg meg lege/jordmor :) jeg hadde de samme tankene jeg også, hører om mange som legger på seg mot 30kg, håper jeg slipper den!!!
 
Jeg har hørt at hvis du er overvektig (BMIover 25), så trenger du ikke ekstra kalorier under et svangerskap, da har kroppen mer enn nok å ta av. Hvis du er normalvektig (BMI 20-25) må du ha litt ekstra ca 250-500kcal. Undervektige (BMI under 20) bør man ha mer kcal (1000 per dag).
Da jeg var gravid gikk jeg i kaloriunderskudd hver dag pga kvalme, noen dager fikk jeg ikke i meg mer enn ei brødskive om dagen. Alt i alt gikk jeg opp 2kg etter den 7.måneden, Ungen fikk likevel alt han skulle ha hele svangerskapet.
 
Er du overvektig og ikke aktiv trenger du ca 1800 kalorier pr dag. Er du aktiv kan du + på 50kalorier pr time du er aktiv.

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)
 
Jeg leste i et bam- blad at man i utgangspunktet kan spise slik:

1.tri: ca 100-150 kcal; ca et eple/yoghurt/banan
2.tri: ca 250-300 kcal
3.tri: et lunsjmåltid ekstra, ca 400-450 kcal

Hadde du noen utregnet kalorigrense før du ble gravid? Gjennom Grete roede, vektklubben el?

Jeg har prøvd å leve litt etter disse kaloriene i mitt svangerskap, men aj de hormonene styrer mye altså! I tillegg har jeg ikke kunnet trene pga bekken- og symfyseløsning- så her har jeg gått opp 16 kg so far... 33 dager igjen nå ;)
Lykke til!
Jeg hadde gått opp 6 kg da jeg var 30 uker på vei sist. Dagen før jeg fødte veide jeg meg hadde det gått opp 23 mellom og 24 kg!!

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)
 
Jeg hadde gått opp 6 kg da jeg var 30 uker på vei sist. Dagen før jeg fødte veide jeg meg hadde det gått opp 23 mellom og 24 kg!!

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Oj! Nå er det 8 dager igjen, og jeg har klart å holde noe tilbake: 19 kilo opp! Men jeg er også overbevist om at noen av kiloene er fordi jeg ikke har kunnet gå turer som jeg er vant med. Før bekkenløsningen gikk jeg ca 40-60 min * 5 dager i uken, mens nå må jeg kjøre overalt. Det var nemlig da jeg bekkenløsningen ble verre og jeg ikke kunne gå at de fleste kiloene raste på ;)
 
Oj! Nå er det 8 dager igjen, og jeg har klart å holde noe tilbake: 19 kilo opp! Men jeg er også overbevist om at noen av kiloene er fordi jeg ikke har kunnet gå turer som jeg er vant med. Før bekkenløsningen gikk jeg ca 40-60 min * 5 dager i uken, mens nå må jeg kjøre overalt. Det var nemlig da jeg bekkenløsningen ble verre og jeg ikke kunne gå at de fleste kiloene raste på ;)
jeg gikk ned 15kg de første 3 døgnene etter fødselen da :)
 
Ja den appen har jeg, takk da ble jeg klokere :)

Ja det avhenger av bmi. Dersom du har høy bmi skal du gå opp 8-10kg, normal bmi 10-15kg og lav bmi 15kg+

Kva heiter den app'en?


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Back
Topp