Antall ferieuker i 2012, 2013, 2014

Ra2

Glad i forumet
Hei.

Jeg har begynt å tenke på hvor mye tid vi får hjemme med lille snusket....og da blir jo antall uker med ferie også noe som må tas med i beregningen.....men hva har vi egentlig krav på???

Jeg regner med at i 2012 har jeg krav på 5 uker ferie. (har jobbet fullt hele 2010 og 2011). Kan jeg overføre dette eller må jeg ta dette ut mens jeg har perm i 2012? Altså at det blir noen uker ferie i stedet for perm..

Så 2013: Har jeg fortsatt krav på 5 uker ferie....eller er det de minimum 3  ukene?

Jeg leker litt med tanken på å være hjemme med den lille til aug 2013. Mulig jeg tar 100% perm uten lønn, eller at vi finner en løsning hvor vi tar ut litt perm uten lønn hver. MEN hva kan jeg forvente av ferie i 2014 hvis jeg ikke begynner å jobbe fullt før i aug 2013?

Noen som vet?? :))

I prinsippet er det bare lov å overføre 1 uke... Så tror du må ta ut ferie hvis ikke arbeidsplassen din er veldig snille.. Du har vel krav på ferie i 2014 også, men kanskje ikke betalt.. Pluss at du sikkert kommer i siste rekke når det kommer til når du får ta ut den ferien..

For meg som jobber i kommunal sektor. Fikk barn oktober 2009.
Ferie i 2010: perm pluss fem uker betalt ferie for å forlenge permen,
Ferie i år: Fem uker betalt.

I kommunal sektor er det ikke lov å utbetale feriedager som er til overs. Arb.giver plikter å sørge for att alle tar ut ferie, men du har som arb.taker også et ansvar for å holde rede på dette, samt overføre dager. Maks er 5 dager. Du kan faktisk miste dagene dersom du ikke overfører eller tar ut, dersom arb.giver er kjipe.

Jeg jobber i kommunen og vi får betalt ferie også året etter permisjon. Så ferien går engentlig som vanlig. Jeg skal ha ferie 2012 i juni, da feriepengene blir utbetalt. 

Sommeren 2013 er jeg nok i jobb igjen og skal da ha 5 uker som vanlig, med feriepenger utbetalt :)

Tror uansett man har rett på 5 uker ferie per år, men ikke sikkert man får feriepenger.....

Likte Veeeldig godt de to siste innleggene. Jeg jobber ikke kommunal sektor, men vi følger dere retningslinjer og vilkår i mange andre sammenhenger, og da skal jeg sannelig argumentere for at jeg skal gjøre det nå også:))

Du kan søke om å overføre opptil 12 dager, altså to uker (lørdager er med i de 12 dagene). Men, du sier du har 5 uker ferie, men du kan bare utsette permisjonen med lovpålagt ferie, altså 4 uker og 1 dag. Resten kan du da få overført til året etter, og ta etter permisjonen om du vil. Du har uansett krav på fem uker (eventuelt 4 uker og 1 dag) i ferie hvert år, men du kan nekte å ta mer ferie enn det du kan dekke med opptjente feriepenger. Hvor mye du har i feriepenger kommer an på om arbeidsgiver utbetaler lønn eller om du får penger fra NAV under permisjonen din.

Back
Topp