Antall embryo

mamlala

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Augustbarna2024
Hei,

Jeg er helt ny, så beklager om dette er et vanlig tema (eller noe som alle vet).

Hvor mange embryo det er «vanlig» å sette inn ved ICSI? Vi bor i utlandet og skal gjøre det privat.

Spørs hvor man er.

Noen får arrestere meg om jeg sier feil, det er nå så.

Tidligere har man satt inn opp til fire i slengen noen steder, fordi "da er sjansene større for suksess" noe som har vist seg å ikke egentlig stemme hele tiden.
Her i Norge er det vanligst med ett, fordi det kan skje at noen også deler seg naturlig, og derfor vil to med suksess "ofte" ende med trillinger, og det er jo risikosvangerskap med to, så tre er jo enda mer.
De tilfellene de setter to er vel gjerne fordi de mener embryoene er dårlige eller ikke vil tåle å fryses.
Dette med å sette inn ett vil jo da egentlig være fordi de ikke med vilje skal lage risikosvangerskap, om det kan unngås.

I statene f.eks så vet jeg det er vanligere med fler på en gang fordi det er helt ekstremt dyrt å fryse dem, ikke fordi man egentlig ønsker å bli en octomom :p

Hvor mange de setter inn tror jeg også varierer litt fra om de bruker to-tre dagers eller blastocyst.

Der vi gikk satt de kun inn ett. Uavhengig om det var fersk eller frys. De dyrket til blastocyst. Spurte mange ganger om hva som skulle til for å få inn to, men virket som de er veldig strenge på det der. For fikk ikke noe klare svar på det.

Takk for svar!

Mannen min foreslo tre, men jeg har satt grensen på to. Nå blir det kanskje en adopsjon i tillegg så da holder det med ett embryo tror jeg.

Hva som er vanlig kommer nok an på land, klinikk og embryokvalitet. Og deres ønske. I Norden sier loven max 2, i Spania max 3 etc. Mitt inntrykk fra Norden og Spania er likevel at klinikkene er restriktive med å sette inn flere enn 1 god blastocyst, men at det er ditt valg. Ved innsett av 2-3 dagers embryo er de litt mindre restriktive på innsett av 2. Litteraturen er delt på om det er økt sjanse for å lykkes mer 1 eller 2. Risiko for flerlinger skal ikke være veldig stor, men den er absolutt tilstede så man må ta høyde for det. Lykke til!

Satte inn en blasto etter ICSI. Tror ikke de skiller mellom ICSI og IVF når det gjelder antall innsett på en gang i Norge.

Back
Topp