Antall egg inn

Bukett

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei! Jeg er helt ny her og skal inn til forsamtale i november, og oppstart av ivf etter det. Jeg lurer litt på om man selv kan velge å sette inn flere egg?

Min erfaring er i all hovedsak nei, både fra det private og offentlige. Har en flere negative forsøk bak seg kan en spørre om å få inn 2 egg - de er som regel litt mer fleksible i det private vs offentlige.

Vi har hatt alle våre forsøk i det private, og har alltid fått inn to egg.

Fikk beskjed om at de ikke satte in to. Men egga ble fryst sammen to og to, og vi ville fått satt inn to egg om begge hadde overlevd. Så mulig de setter inn to kun ved fryseforsøk? Dette er offentlig.

Første forsøk blir det nok kun 1 egg. Jeg har på mitt tredje forsøk nå fått lov til å sette inn 2 egg om det er 2-3 dagers. Er det blasto (5 dagers) får jeg kun inn ett. Men det varierer. Likevel er det nok normalt i det offentlige å ikke sette inn fler enn ett egg de første forsøkene.

Okay, takk for svar dere :-) kunne tenkt meg tvillinger så derfor jeg spør:) Hehe! Men så lenge jeg får en så er jeg mer enn fornøyd <3

Okay, takk for svar dere :) kunne tenkt meg tvillinger så derfor jeg spør:) Hehe! Men så lenge jeg får en så er jeg mer enn fornøyd <3

Tvilllinger er nok det disse klinikkene prøver å unngå. Mer risiko i svangerskapet er ikke noe de vil bidra med, derfor er det ofte uetisk å sette inn mer enn ett egg.

Tvilllinger er nok det disse klinikkene prøver å unngå. Mer risiko i svangerskapet er ikke noe de vil bidra med, derfor er det ofte uetisk å sette inn mer enn ett egg.

Okay! Skjønner den. Hadde vært greit med to stk med en gang siden dette prosjektet skulle drøye sånn ;) men en er nok mer enn nok om gangen kan jeg tenke meg:-)

Tidligere, for noen år tilbake, var det ganske vanlig å sette inn to egg (i IVF'ens barndom satte man både inn tre og fire). Etterhvert som suksessraten ved behandlingen har gått opp har antall egg blitt redusert, og retningslinjene i Norge nå er at man bare setter inn ett egg av gangen. Dette fordi det er betydelig økt risiko for komplikasjoner ved tvillingsvangerskap, både prematuritet og dårlig vekst og abort og dødfødsel. Jeg sier selvfølgelig ikke at alle tvillingsvangerskap ender sånn, men de er alle ansett som risikosvangerskap og samfunnet ønsker derfor helst single graviditeter. Endel steder godtar de å sette inn mer enn ett egg hvis man har hatt flere tidligere mislykkede forsøk, siden sannsynligheten for tvillingsvangerskap da blir lavere. Og fryseegg på dag 2-3 kan gjerne settes inn 2 stk hvis begge overlever opptining. Blastocyster settes som regel inn kun én, også hvis det er fryseforsøk. Dette fordi sannsynlighet for graviditet er større ved blastocyst. Lykke til!

De første forsøkene satt vi inn 1 egg... deretter to inn....
Jeg har desverre mistet to gutter i tidlig dødfødsel...så vet utrolig godt tapet og risikoen ved å sette inn to...og unner ikke min værste fiende den smerte og sorg det innebærer resten av livet... men vi har ofte satt inn to...skummelt... men ikke blitt noe mer tvillinger av det...
Denne gangen satt de inn 1. Og vet de foretrekker det med tanke på risiko. Så om man ikke har prøvd mange ganger så vil jeg nok også anbefale 1 i første omgang..
Ønsker deg lykke til...

Jeg hadde et ønske fra starten om å sette tilbake to.
Men etter å ha pratet med sykehuset så var jeg ganske sikker på jeg ikke fikk lov.
Dagen for innsett så var kun 1 av de 12 eggene bra nok til å settes inn, og 1 som var på vei til å dele seg slik det skulle.
Derfor fikk jeg sette inn to egg, på første forsøk :)

Som de andre her sier så er de veldig restriktive på å sette inn mer enn ett egg.
Vet det finnes klinikker i utlandet som setter inn nesten hva som helst. Har hørt om flere som har fått inn tre egg på seriøse klinikker, men de har hatt lang historikk etc så det er nok ikke en normal heller.
De aller fleste får kun inn ett egg av gangen, men det er mange unntak. Husk på at legene skal ivareta helse for mor og barn dersom man blir gravid også og at de har samme mål som deg.

Okay! Skjønner den. Hadde vært greit med to stk med en gang siden dette prosjektet skulle drøye sånn ;) men en er nok mer enn nok om gangen kan jeg tenke meg:)
Kan jo bli tvillinger av et egg inn også ;) Vi ble gravid med tvillinger etter innsett av et fryseegg. (Mistet den ene tidlig da).

Som de andre skriver så setter de som regel inn kun ett egg siden ett eventuelt tvillingsvangerskap er regnet som risikosvangerskap. Det er best for både deg og barn at det er en om gangen. Likevel skjer det unntak, der to og to egg blir fryst sammen, eller ved mange foregående negative forsøk. De er også mer åpne for å sette inn to egg på private klinikker, men ikke nødvendigvis. Står du i fare for overstimulering for eksempel setter de kun inn ett egg (eller avbryter) selvom de i utgangspunktet var åpne for å sette inn to.

Som de andre skriver så setter de som regel inn kun ett egg siden ett eventuelt tvillingsvangerskap er regnet som risikosvangerskap. Det er best for både deg og barn at det er en om gangen. Likevel skjer det unntak, der to og to egg blir fryst sammen, eller ved mange foregående negative forsøk. De er også mer åpne for å sette inn to egg på private klinikker, men ikke nødvendigvis. Står du i fare for overstimulering for eksempel setter de kun inn ett egg (eller avbryter) selvom de i utgangspunktet var åpne for å sette inn to.

Dette skjedde her. De skulle egentlig sette inn 2 2/3-dagers (om det ikke ble blasto), men ble heller avbrutt uansett hva som hadde skjedd med eggene.

Back
Topp