Anslå barnets vekt

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Hei, da jeg var hos jordmor sist 23+3 og hun målte magen min sa hun at hun anslo at vi kom til å få et barn på rundt 3500 gram om jeg gikk svangerskapet helt ut, jeg var rett over den røde streken, og godt innenfor det grønne! Noen som har erfaringer om dette pleier å stemme? Jeg veide selv rundt der da jeg ble født :)

Det kan jeg ikke helt tro på at man kan anslå det basert på magemålingen. Jeg hadde stor mage med nr. 1 og ut kom det en knert på 2500 g.

Jeg var på ul den dagen minstemann ble født, da målte de han til 3600, han veide 2990. Med eldstemann målte jordmor meg og sa at babyen kom til å bli rundt 4 kg, hun veide 3420. Begge gangene lå jeg på den rød streken. Så på meg stemte det ikke. Denne gangen ligger jeg over den grønne og jordmor mener dette blir en stooor baby. :p

Jeg tror ikke de vet så mye..en uke før fødsel sist så målte de mine tvillinger til over 2kg, ca 2,5 sa de vel..ut kom to små knøtt på 1,4kg..så jeg tar slike målinger med en klype salt;)

Magemål har ingenting med babyen å gjøre..
Jeg har fått STORE mager, og alt fra 2750g - 3460g unger :P
Magemålet med nr.3 var på 38,5 cm i uke 38 da han ble født, 1 uke før fødsel ble han estimert til å veie 4200 på UL, ut kom en gutt på 3100g.

Tror du skal ta slike målinger med en klype salt. Det er sjelden de har rett ved målinger ved hjelp av ul også... Jeg har fått time til vekstkontroll-ultralyd i uke 28 fordi jm mente storebror var så liten ved fødsel. Han var 2928g og 49cm i uke 39+0.

Har ikke trua på det, spesielt ikke så tidlig, er mye som kan skje. De målte jentungen 10 dager før jeg fødte sist og estimerte en vekt mellom 3800-3900, men hun kom ut med over 4200g :p

Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig kom til å få en ganske gjennomsnittlig unge (M var 3770, født på overtid) denne gangen også, men at det var antagelser med tanke på historien, ikke basert på fakta ;) Så altså, må ta det med en klype salt ;)

Det har stemt med begge mine, selvom det kan ha vært helt tilfeldig. Nr 1 var symfysemålet høyt, godt over det grønne feltet, og ut kom en knert på over 4kg. Nr 2 lå jeg under det grønne feltet, og jordmor tippet ca 3kg. Ut kom ei frøken på rett i overkant av 3kg. Jeg fikk dog ca samme svar på ultralyd, når de tok vekstkontroll. Nå ser det ut som tredjemann blir på størrelse med nr 2 :)

Hos meg stemte symfysemålet og 3D ultralyd med hva som kom ut. Lå godt over snittet, på grensen til å gå utenfor normalområdet. Og sønnen vår ble født 3 uker før med hele 3.490 og 50 cm.

Men jeg har ingen tro på at noen kan estimere noe slikt kun basert på magemålet og definitivt ikke så tidlig i graviditeten. OUL er jo lagt til uke 17-19 fordi man i denne perioden er ganske lik i vekst. Etter denne perioden starter veksten som er mer basert på arv og miljø (om man kan kalle det det). Så med tanke på at du enda har 17 uker igjen ville jeg tatt det med en stor klype salt.

Jeg har også i begge mine svangerskap byttet jordmor underveis og ved hvert bytte er det et markant hopp i symfysemålet, fordi jordmødrene måler på ulik måte... :P

Mot slutten av svangerskapet sa jm at hun trodde han kunne være rundt 4 kg. Han var 4085 ;)

Jeg har ingen erfaring fra dette, men virker som det nesten ikke er noen fasit på dette ;)
Jeg fikk beskjed hos jordmor at mitt symfyse mål i uk 22+1, så ligger jeg godt over gjennomsnittet, og ikke inni det grønne feltet ;)
Men bekymrer meg ikke ;)

Back
Topp