Ansatt i barnehage?

Gamlebyen87

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er ansatt i barnehage og lurer på om det er noen andre her som også er det?
Får dere noen form for tilrettelegging?
Hvordan opplever dere jobben nå under graviditeten?
 
Jeg er pedagog i barnehage, vært sykemeldt 100% pga kvalme og oppkast i 8 uker. Begynner å jobbe 50% nå, pga bekkenløsning. Får tilrettelegging i den grad at jeg slipper å legge barna... Ellers skal jeg ut i en prøveperiode nå for å se om jeg kan jobbe i det hele tatt. Småbarnsavdeling... :)
 
Ja, småbarnsavdeling :)
Har vært sykemeldt i to uker nå på grunn av veldig slitenhet, som førte til svimmelhet, pluss bekkenplager. Skal til legen i dag så får vi se videre. Der jeg jobber er det ingen voksenmøbler på avdelingen, og vi skal egentlig være på gulvet hele tiden. Det førte til mye plager før sykemeldingen, så min tilpassing er at jeg får sitte på krakk. Er veldig spent. Føler egentlig ikke formen er god nok til å jobbe fullt, samtidig som jeg har veldig lyst til å prøve.
 
Jeg er ped.leder i barnehage og er spent på tiden framover. Er i god form enda, men sist jeg var gravid fikk jeg bekkenløsning. Den gang jobbet jeg ikke i b.hage. Jeg holder meg generelt unna løft, rydder ikke inn sykler og slikt f.eks. Så får jeg se hvordan det utvikler seg ;)
 
Hei! Jeg snoker ☺️


Jeg er pedleder i barnehage, er på storbarnsavdeling (3-4 åringer). Sykemeldt 30% og kommer nok til å være det frem til permisjon, om ikke jeg blir mere sykmeldt etterhvert ☺️ Måtte kaste inn håndkleet i dag også, pga bekkenplager og null søvn.
Sliter med generelt med kynnere og lite energi.
Den ene uka har jeg to dager fri, og er tre dager på jobb. Den andre uka har jeg en fridag og en hel dag kontor. Dette funker enn så lenge. Ellers blir det tilrettelagt så mye som det går an ☺️
Får ta meg flere og lengre pauser ved behov, tar litt ekstra kontor hvis det er tid og mindre barn. Er av og til inne i utetida (får mye kynnere av å gå ute lenge på asfalt) og rydder/ordner avdelinger (da gjør jeg det til alle). Tar av og til med meg en mindre gruppe barn og holder på med andre aktiviteter ☺️ dette kommer selvfølgelig an på om vi er nok folk på jobb. Kan være vanskelig å tilrettelegge i en jobb hvor det kreves nok bemanning og hender.
 
Jeg er på jobb i dag for første gang på mange uker og det er tungt:( Jeg er så trøtt og har vondt i magen. Luftsmerter som strekker seg over hele magen. Er sykemeldt 50% og har bestemt med for å fortsette med det en stund til for å se hvordan det går. Dette er jo bare første dagen, så kan hende det går bedre i morgen. Vi får se:hungover: Er til og med rolig (vinterferie), 8 barn og 3 voksne...vanligvis er vi 18 barn. :bag:
 
Jeg er assistent i vikariat på småbarnsavdeling. Er allerede en del plaget med bekkenet så jeg tar ikke så mye løft o.l. Jeg har vondt hver dag, kjenner det spesielt når jeg kommer hjem. Er mye trøtt og sliten og hukommelsen min er omtrent ikke-eksisterende så oppleves som tøft i støytene. Men er fremdeles glad for å være på jobb og elsker jobben min ❤ Er foreløpig i 80 % med 1 fridag i uka og den er god å ha.
 
Jeg er ped leder i en 1 avdelingsbarnehage. Jobber fullt enda. Når småbarna legges har vi trapp så de kommer opp i vogna selv, og det samme med stellebordet. Er veldig bevisst på å ikke løfte barna så mye. Alle jeg jobber med vet at jeg er gravid og viser hensyn :) Jeg har foreløpig ingen plager så det hjelper jo veldig. Hadde det ikke vært for at brystene er ømme og har vokst noe enormt, samt at magen har vokst og jeg har konstant lyst på mat så hadde jeg ikke trodd jeg var gravid. Jeg er 8+6 i dag.
 
Kan jeg spørre hvordan deres leder/styrer stiller seg til de behovene man har som gravid? Hvordan blir sykemeldinger møtt? Hvordan er raksjonen på eventuelle plager, som gjør at noen arbeidsoppgaver blir utfordrende/belastende?
 
Jobber på «mellomavdeling» med 20 3-4åringer. Har vært sykemeldt i to uker og hadde første dag tilbake på jobb i dag. Jeg har tilrettelegging pga kvalmen... så jeg har litt kontoroppgaver feks skrive ut bilder, lage div dokumenter, verneombudsarbeidet mitt får jeg tid til å gjøre.. får styre timene mine selv og dra hjem hvis jeg trenger, og så får jeg være på avdeling hvis jeg orker. de skal i utgangspunktet ha vikar i vakta mi.
 
Kan jeg spørre hvordan deres leder/styrer stiller seg til de behovene man har som gravid? Hvordan blir sykemeldinger møtt? Hvordan er raksjonen på eventuelle plager, som gjør at noen arbeidsoppgaver blir utfordrende/belastende?
Hun er verdens mest forståelsesfulle! Prøver å tilrettelegge for meg på alle måter.
 
Jeg har enda ikke fortalt om graviditeten, men vet at andre har fått tilrettelagt etter behov. Har en helt fantastisk sjef som strekker seg langt for sine ansatte, veldig godt arbeidsmiljø og kollegaene er flinke til å ta hensyn til hverandre.
Nå har jeg tilrettelagte dager på grunn av andre grunner og tror dette vil fungere fint ut graviditeten.
 
Kan jeg spørre hvordan deres leder/styrer stiller seg til de behovene man har som gravid? Hvordan blir sykemeldinger møtt? Hvordan er raksjonen på eventuelle plager, som gjør at noen arbeidsoppgaver blir utfordrende/belastende?
Tatt det veldig bra. Vi har god dialog, og er enig i 50% sykemelding, evt mer om det trengs. Styrer og jeg er enig i at det ikke er mulig med tilrettelegging annet enn det jeg får nå gjennom sykemelding. Har mange barn med forutsetninger og spesielle behov så kan ikke bare omrokkere innad.
 
Sniker litt jeg og :p

Jeg er barnehagelærer på småbarnsavdeling med 16 barn. Jeg klarte meg fint med å jobbe 100% frem til uke 22. Tok selvsagt hensyn og sluttet tidlig med å løfte på barna. Dersom jeg bytter bleier får de gå opp og ned fra stellebordet selv ved hjelp av en trapp, og ved legging så kler jeg på barna - men legger dem ikke i vogna. Vi har heller ikke «voksenmøbler» på avdelingen eller på kjøkkenet, og jeg kjenner at det er tungt å skulle reise seg opp og ned hele tiden fra gulvet. Vi har også små bord og stoler hvor barna spiser, mens vi voksne sitter på rullekrakker (ikke det mest optimale for tiden).

Nå er jeg sykemeldt 40% og har annenhver dag hjemme (tirsdag og torsdag). Jeg var totalt utslitt da jeg måtte krype til korset og be om sykemelding, men kroppen sa tydelig ifra også med mye kynnere da jeg var på jobb! Håper å fortsette slik som dette i to måneder til frem til jeg skal ut i permisjon :)
 
Jeg har snakket litt med sjefen min i dag og vi skal ha et møte sammen med distriktsjordmor. Nå har jeg jobbet to dager denne uken (etter hverandre) og kjenner det murrer i bekkenet. Løfter ikke, eller iallefall så lite som mulig. Måtte løfte ei lita ei i dag, og da stakk det bak i setet på ene siden. Skulle altså ikke mere til. Vanligvis jobber jeg 100%, men jeg ser ikke for meg å øke til noe mer enn 80% jobbing nå (altså 20% sykemelding). Tror det er viktig at jeg har en dag i uka til å slappe av. Og det må være greit nå i svangerskapet.
 
Jeg er vikar i en barnehage på 4 avdelinger. Jeg jobber litt overalt. Er for det meste på småbarn, men er en del på storbarn også. Ingen vet at jeg er gravid enda, men noen har spekulert i det. Jeg har hatt veldig svangerskapskvalme nå i starten, men det har letta litt på når jeg får kaste opp før jeg drar på jobb. Da tar jeg postafen når jeg kommer frem. Så holder den til jeg skal legge meg. Det er litt slitsomt å være så mye på gulvet, men jeg har holdt på med yoga før jeg ble gravid og holder på enda. Jeg bruker også å ta med barna. Jeg bruker å ha barne-yoga med de store, men nå har jeg prøvd litt med de små også. Det er kjempegøy og lærerikt. Jeg jobber 100% og håper å kunne gjøre det fremover.
 
Jeg jobber på småbarn og får en times pause i stedenfor en halvtime. Tar denne sammenhengende i sovetiden da det passer best. Skal heller ikke løfte, men det er lettere sagt enn gjort.
 
Jeg må bare lufte en tanke. I går tente jeg opp bål i barnehagen og lagde mat i bålpanne. Måtte puste en del på bålet for å holde det vedlike. Pustet nok inn en del røyk før jeg kom på at det sikkert ikke er så bra? Huff, nå er jeg bekymret og er redd for at jeg har gjort noe som kan gjøre skade for den lille i magen :(
Noen andre her som har tenkt over dette og evt holder seg unna slikt?
 
Jeg må bare lufte en tanke. I går tente jeg opp bål i barnehagen og lagde mat i bålpanne. Måtte puste en del på bålet for å holde det vedlike. Pustet nok inn en del røyk før jeg kom på at det sikkert ikke er så bra? Huff, nå er jeg bekymret og er redd for at jeg har gjort noe som kan gjøre skade for den lille i magen :(
Noen andre her som har tenkt over dette og evt holder seg unna slikt?
Sniker
Det lille der har nok ikke gjort så stort utslag :)
 
Sniker
Det lille der har nok ikke gjort så stort utslag :)

Det er det jeg tenker i utgangspunktet også. Men i etterpåklokskapens tegn kjennes det så feil at jeg holdt på med å puste sånn på det bålet :banghead:
Skal holde meg unna den jobben i tiden framover tenker jeg, så slipper jeg å tenke på det. Da må jeg ha opplæring på bålopptenning :joyful:
 
Back
Topp