Anonym eller åpen eggdonasjon

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
I Norge er alle eggdonasjoner åpne, dvs at barnet kan finne ut identiteten til donoren når de er 15 år, hvis de ønsker.
I mange andre land, deriblant hvor klinikken min er, er eggdonasjoner anonyme.

Hva synes dere er viktig å tenke på når man velger det ene eller det andre? Er det en av metodene som er rett og den andre gal?

Jeg har hørt noen si at det er en slags frihet i at donoren er anonym, for da slipper man å ta stilling til om man skal finne ut mer.
 
Siden du spør så deler jeg mine tanker. På grunn av mulighet for DNA-test og å kunne finne folk på internett vil man aldri være sikret anonymitet som donor. For meg er det derfor viktig å velge en donor som vet at barnet får info når det når en viss alder og som er innstilt på det. Jeg håper at det kan bidra til en bedre opplevelse for barnet når/hvis det en gang tar kontakt.

Jeg følger også en del voksne som er unnfanget med donor på Instagram, og de aller fleste av dem er veldig opptatt av å ikke bruke anonyme donorer. De mener at barn har rett til å kjenne sitt opphav hvis de ønsker det.
 
I Norge er alle eggdonasjoner åpne, dvs at barnet kan finne ut identiteten til donoren når de er 15 år, hvis de ønsker.
I mange andre land, deriblant hvor klinikken min er, er eggdonasjoner anonyme.

Hva synes dere er viktig å tenke på når man velger det ene eller det andre? Er det en av metodene som er rett og den andre gal?

Jeg har hørt noen si at det er en slags frihet i at donoren er anonym, for da slipper man å ta stilling til om man skal finne ut mer.
Vi hadde planer om anonym donor, syntes det virket enklere. Men etter å ha snakket med psykologen ved klinikken, ble vi overbeviste om at åpen donor er det rette for oss. Så har vi ikke valgt vekk muligheten for barnet hvis hen skulle ønske å vite mer senere.
 
Har selv brukt sæddonor for å unnfange den i magen nå. Det er gjort i Norge, og her er eneste alternativ åpen donor, men hadde uansett valgt åpen. Følger noen DCP (personer unnfanget med donor), og de selv fremhever viktigheten av å bruke åpen donor. Og det er tross alt barnet som står i sentrum, tenker jeg, og syns det er viktig å høre hva de selv sier :)
 
Back
Topp