Annonsere graviditeten

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Hei, alle sammen!
Jeg lurte litt hva slags tanker dere har om å "annonsere" barnet som er på vei?
Selv vil jeg gjerne markere det litt, ikke noe stort, men iallefall et bilde på instagram eller noe sånt.
Men når forteller man og deler man det??
Ser veldig mange som gjør det så fort de har kommet til uke 12 og har tilogmed sett noen som har delt det enda tidligere.
Men jeg kunne nå tenke meg å fortelle, jeg er 16 uker på vei, vi fikk se hjertet slå senest på lørdagen som var. Vi har vært på ultralyd to ganger (begge ganger på legevakt pga sykdom), og ingen har nevnt noe om noe abnormalt, men ingen har skikkelig gått over hele kroppen til fosteret og virkelig sett etter heller.
Så nå er jeg og min samboer litt uenige, han mener vi skal vente til etter ultralyd å fortelle, noe som har vært helt greit frem til nå.
Jeg har nemlig begynt å tenke mer og mer at dersom vi skulle få dårlige nyheter på ultralyden og vi ikke fullfører svangerskapet så vil ikke jeg at det skal være noen stor "stygg" hemmelighet. Og jeg vil heller ikke dele de bra og dårlige nyhetene samtidig. Om det skulle være noe galt fortjener det barnet like mange gode tanker som noen annen. Jeg vil at andre også skal føle glede over han/hun og ikke bare vi og foreldrene mine, selvom det så bare skulle være for en liten stund. Jeg vil da nemlig alltid mangle et barn, og det er da ingen skam selvom det barnet aldri ble født og jeg aldri fikk møtt han/henne. Jeg kommer til å være like mye englemamma uansett.
Jeg tror selvsagt ikke at noenting er galt, men jeg behøver bare noen synspunkter her??? Samboer ble nemlig sur på meg når jeg tok det opp...
Når skal man dele sånt??

Last edited:
Det er ikke noen fasit på når man bør dele det, det er opp til hver enkelt. Men det er jo greit å komme til enighet med partneren sin. Jeg skjønner godt at du har lyst til å dele det og jeg synes du nevner mange gode argumenter i det du skriver. Å se at hjertet dunker er jo mer enn nok bekreftelse på et liv inni magen, og mange har jo fortalt det for lengst. Ikke alle som "klarer" å vente til uke 16 for det er jo helt normalt at man er så stolt og vil rope det ut til hele verden! ♡ Når skal dere på den ordinære ultralyden? :)

For min egen del så er dette min andre graviditet. Forrige gang annonserte vi det samme dag som ordinær ultralyd. Det er planen denne gangen også (uke 13 i dag). Men vi har vært på tidlig ultralyd med begge så visste og vet jo at alt ser helt fint ut. Er det et alternativ for dere å bestille privat ultralyd nå hvis det ennå er noen uker til OUL?

Det er ikke noen fasit på når man bør dele det, det er opp til hver enkelt. Men det er jo greit å komme til enighet med partneren sin. Jeg skjønner godt at du har lyst til å dele det og jeg synes du nevner mange gode argumenter i det du skriver. Å se at hjertet dunker er jo mer enn nok bekreftelse på et liv inni magen, og mange har jo fortalt det for lengst. Ikke alle som "klarer" å vente til uke 16 for det er jo helt normalt at man er så stolt og vil rope det ut til hele verden! ♡ Når skal dere på den ordinære ultralyden? :)

For min egen del så er dette min andre graviditet. Forrige gang annonserte vi det samme dag som ordinær ultralyd. Det er planen denne gangen også (uke 13 i dag). Men vi har vært på tidlig ultralyd med begge så visste og vet jo at alt ser helt fint ut. Er det et alternativ for dere å bestille privat ultralyd nå hvis det ennå er noen uker til OUL?
Har OUL 4/4 og har igrunn ingen problemer med å vente til da. Problemet er at han vil vente til alt etter OUL og dersom ting ikke er som det skal så skal det deles med kun absolutt nærmeste familie. Jeg vil heller derimot være åpen om det, jeg vil ikke at det skal være noen hemmelig for det er ingen skam i det. Og jeg vil også fortelle nå fordi jeg vil dele gleden min med andre, vise frem at jeg er stolt. Og ikke bare dele sorgen.

Vi fortalte det til nærmeste familie veldig tidlig. Nå er jeg 14+5, og forteller det når det faller seg naturlig, men vil ikke publisere noe på sosiale medier før OUL :)

Her er det nok kun egne tanker og meninger som gjeller, men kan fortelle om hva vi har tenkt: Vi fortalte nyheten til nærmeste venner og familie i uke 8 - 12, litt etter hvem vi traff og følte det var naturlig å fortelle det til, men vi påpekte alltid at det kun var de nærmeste som skulle få vite det så tidlig. I uke 12 sendte vi en melding til nære venner vi ikke har treffe (type studentvenner som bor borte), slik at de fikk høre det fra oss :) Da gav vi også beskjed om at nå var de 12 kritiske ukene forbi, og det var lov å fortelle det til andre.

Vi har ikke annonsert noe på sosiale medier, og kommer nok heller ikke til å gjøre det, iallefall ikke før i uke 18-20! De som "trenger" å vite det får høre det via andre , det er min tanke :) Hvis det publiseres noe er det eventuelt et bilde når magen er stor og fin :)

Jeg aner ikke selv om jeg kommer til å dele noe på sosiale medier etter o.ul men jeg er utrolig glad for at min samboer respektere at jeg er så tilbakeholden med å dele! Har rett og slett ikke behov for at alle skal vite alt allerde nå. De som trenger å vite får jo vite det med oss personlig:)

Jeg har ikke behov for å annonsere graviditeten på fb. Men ser for meg et søtt bilde av pappaen, min og den lille sin hånd når h*n er kommet til verden :)

Vi fortalte det til nærmeste familie da vi var 7-8 uker. Da pakket vi inn en body,snokk og graviditetstest hvor det sto gravid. Samt at jeg skrev ett kort til besteforeldre med ett hyggelig dikt om baby i maven,og at vi ventet ett lite mirakel i september.. Er 13 uker nå,men litt usikker på når og hvordan vi vil gjøre det på sosiale medier(?) og eventuelt om vi i det hele tatt skal legge noe spesielt der..

Jeg har kun fortalt det til sjefene mine på jobb enda. Vi er i uke 12 nå og selv om vi har vært på tul så kommer vi til å vente til etter oul. Tenker vi tar det rundt min 30 årsdag i mai :-) Familien skal få vite i påsken og etterhvert kommer det vel spm på jobb når magen kommer :-)

Sånn la vi det ut, akkurat etter jeg passerte uke 12:)

382030d6c3e602986fd80d9aaa74ca00

Back
Topp