Annkopper å graviditet

Lill1985

Forelsket i forumet
Er det farlig for gravide å få vannkopper? Flere i klassen til datteren min som har dette og på mandag er det jo skole igjen å min lille på 6år har ikke hatt det å ikke jeg heller :( noen råd til meg:)

Jeg ville ringt legen og bedt om å få ta en vaksine mot vannkopper. Vannkopper hos gravide anses som svært alvorlig og fører mest sannsynlig til sylehusinnleggelse og hele den pakka.

Dette står på Nhi.no:
Særlig risiko for gravide:
Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.

Dette står på Nhi.no:
Særlig risiko for gravide:
Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.
Signerer her. :) Min mor sa jeg ikke hadde hatt vannkopper. Mi eldste fikk vannkoppene 3 uker før terminen min :/ Men blodprøven viste at jeg hadde hatt vannkoppene :)

Ta en blod prøve å sjekk. Har aldri hatt vannkopper jeg heller. Men når det gikk i bhg til sønnen min når jeg var gravid teste legen meg, og jeg hadde antistoffer.

Back
Topp