"Anne og Ronny møter 8 med vilje" *link*

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
Disse programmene er så utrolig viktige å få med seg.

http://www.nrk.no/programmer/sider/anne_ronny_moeter_8_med_vilje/

For de som ikke vet, handler programmene ofte om intervjuer med mennesker som er ildsjeler som brenner for sine viktige områder - og de blir intervjuet av Anne Grosvold.[:)]

Dagens program var om en mannlig lege/gynekolog i Kongo som brenner for kvinners situajson der. Der kvinner og små barn blir systematisk voldtatt, gjort gravide, ødelagt i underlivet og utstøtt av sine familier. Denne legen arbeider med å operere de ødelagte, bygge de opp igjen som mennesker og kjemper for å endre holdninger i landet han bor i - selv om han risikerer både sitt eget og sin familie sitt liv i denne kampen.
Situajsonen for disse kvinnen og barna er forenkelt sagt, helt ubeskrivelig fortvilet. Helt forferdelig å være vitne til, og se virkeligheten deres og hvor bortgjemt og glemt hele situasjonen blir av omverdenen.
Seksuell vold mot kvinner og barn er virkelig et tema som blir tiet i hjel av Vesten - særlig når den seksuelle volden rettes mot menneskene i den tredje verden. Det er uhyre sjelden jeg ser at det offentlige setter søkelyset mot dette enorme problemet og dets store ringvirkninger på samfunnet.

Skulle virkelig ønske at flere enkeltpersoner engasjerte seg - og våget å søke og tilegne seg kunnskap om jævligheten disse menneskene lever i hver en eneste dag - for å spre kunnskapen videre til andre og få andre igjen til å engasjere seg. Hjelpen som trengs i Afrika er så mye mer enn hjelp til mat og rent vann - det er hele strukturen og myndighetene som er bedevret. Og svært få maktpersoner utenfor tør å stille spørsmål og krav i forhold til dette.

Forventer ikke å få noe særlig respons på dette innlegget - det får jeg sjelden når jeg skriver om noe a la dette. Men jeg velger likevel å legge det ut, i håp om at det kan vekke engasjement hos noen.

ORIGINAL: Marlu

Tenkte jeg skulle få det med meg ja [:)]

Så flott!
Nett tv er genialt[:)]

det er for dumt egentlig at det blir så lite prat rundt et så viktig tema, mens vi OFTE snakker om silikon pupper, mannfolk som er teite og andre mindre viktige ting. syntes temaet du setter fokus på er helt grusomt, å for min egen nattsøvns skyld så lar jeg heller være å se slike programmer å setter heller på tv 3 med en eller anna komedie[8|]

det er forferdelig å tenke på at for noen kvinner er dette hverdag, det er dette som er deres verden[:(] her er de alene, gravide med barn de ikke har ønsket seg, laget under tvang. har selv blitt voldtatt, vet hvilken følelse det er, redselen, smerten og ikke minst, ydmykelsen. det er en grusom verden vi lever i[8|]

vet du om noen veldedige organisasjoner som man kan gi støtte til, som har dette som et viktig tema??

ORIGINAL: oggi sin

det er for dumt egentlig at det blir så lite prat rundt et så viktig tema, mens vi OFTE snakker om silikon pupper, mannfolk som er teite og andre mindre viktige ting. syntes temaet du setter fokus på er helt grusomt, å for min egen nattsøvns skyld så lar jeg heller være å se slike programmer å setter heller på tv 3 med en eller anna komedie[8|]

det er forferdelig å tenke på at for noen kvinner er dette hverdag, det er dette som er deres verden[:(] her er de alene, gravide med barn de ikke har ønsket seg, laget under tvang. har selv blitt voldtatt, vet hvilken følelse det er, redselen, smerten og ikke minst, ydmykelsen. det er en grusom verden vi lever i[8|]

vet du om noen veldedige organisasjoner som man kan gi støtte til, som har dette som et viktig tema??

Så utrolig trist at du har opplevd å bli voldtatt! Fryktelig![&o]

Det er så sant det du sier.
Folk mener nok selv at de vil beskytte seg selv om dette fryktelige som de likevel ikke kan gjøre noe med uansett. Da blir verden et lettere sted å forholde seg til når en heller kan diskutere litt mer ufarlige emner som silikonpupper og den bitchete svigermoren sin.[8D]
Jeg skjønner det - og jeg velger selv å mange ganger la være å lese avisartikler som omhandler grusomheter.
Det er lett å føle at det er så håpløst, så lite en kan gjøre fra eller til - og det er lett å forstå at en ønsker å beskytte seg selv, kan ikke ta på seg all verdens elendighet.

Men en kan likevel tilegne seg kunnskap, følge med, engajsere seg, gi støtte - og samtidig ikke sette seg ned å ta innover seg all verdens ondskap og elendighet.
En kan være med å opplyse andre, kanskje i en tilfeldig diskusjon på jobb eller med venner. En kan engasjere andre - som igjen kan bli ganske mange personer etterhver, og som kan legge press på både myndigheter og sørge for at veldeighetsorganisasjoner og humantiært arbeid setter ressurer også til dette så sårt trengte området.
Selv om jeg også velger bort negative og destruktive programmer og nyheter, velger jeg også å oppdatere meg innimellom og faktisk kjenne på det som er jævlig for andre mennesker, både for å sette ting i perspektiv og fordi jeg har et håp om at den lille dråpen meg faktisk betyr noe i den store sammenhengen. En skal og kan ikke lukke øynene.

Kirkens nødhjelp har satt fokus på å b.l.A hjelpe kvinner i krig

http://www.kirkensnodhjelp.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/kvinner-i-krig-og-konflikt/

Takk for innlegget ditt![:)][:)]

ORIGINAL: *Isaya*

Når går dette?

Det gikk i kveld - men du kan se det på nett tv her:
http://www.nrk.no/programmer/sider/anne_ronny_moeter_8_med_vilje/

(dagens episode er ikke lagt ut enda, men jeg anbefaler sterkt episoden med Jan Egeland også. Du trykker bare på de boksene inne den firkanten)[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Tenkte jeg skulle få det med meg ja [:)]

Så flott!
Nett tv er genialt[:)].
ja! Liker veldig godt NRK.no . Veldig mange gode dokumentarer der :-)

Veldig enig[:)]

Back
Topp