Anmelde arbeidsgiver??!

Anita87

Fulltidsmamma
Oktobermirakler 2013
September 2012
Blir så irritert over denne kjerringa jeg har som sjef! Jeg jobber/jobbet i cafe, ble ansatt der 10 mai 2011 (fast jobb med 50% stilling).. 1 apri 2012 ble denne cafeen overtatt av en annen, i den tiden var jeg sykmedt med Liana i magen, så fortsatte å levere sykmeldinger til hun siden jeg var ansatt der, og det var helt greit, hadde hatt samtale med hun osv..

Nå et par uker før min permisjonstid var ferdig, fortalte jeg hun at jeg var gravid igjen, og visste ikke åssen det ble med formen utover, men lurte på åssen det er med jobb isåfall.. fikk beskjed om at hun TRUDDE jeg ikke kom tilbake, så hun har nok folk o_O jeg sa at jeg har kontrakt i cafeen og har rett til jobb, da fikk jeg ikke noe svar (over sms)... Jeg ble sykmeldt nå for ikke så lenge siden, og fortalte hun det, jeg fikk beskjed om at hun trudde nav skulle ha papirene, jeg sa igjen at jeg har kontrakt...fikk ikke noe svar tilbake da heller..

Jeg gikk til nav på fredag og der fant jeg ut at denne kjerringa har registret i noe slags arbeidsregister at jeg har vært ansatt fra 10.05.11 - 01.07.12!! :eek: o_O Med andre ord, hun har sagt meg opp UTEN å gi noe form for beskjed til meg, OG hun har gjort dette mens jeg har vært SYKMELDT! Hun har jo ikke lov til å gjøre sånt?! da måtte jeg isåfall fått dette skriftlig og med grunn, og hun har heller ikke lov til å gjøre dette når noen er sykmedt... blir sååååå frustrert og irritert!

Nei dette hørtes ut som om det er gjort noe som ikke er lov ja. Dette må du absolutt klage inn til noen på.. vet ikke helt hvem som er riktig instans her..

Får jo ikke tak i hu på tlf, og i cafeen er det jo lissom så travelt, så får ikke snakka med hu der heller.. bare over sms, og da svarer hun som hun vil.. skrev til hun at hun må rydde opp i dette ellers anmelder jeg hun til arbeidstidsynet.. men ikke fått noe svar.. så nå står jeg lissom uten jobb, men ifølge min kontrakt så har jeg jobb.. kan jo ikke bare si opp noen uten at dem selv får vite om det..

Du skal få skriftlig oppsigelse. Ta kontakt med arb. Tilsynet..vet ikke hvordan det er når bedrifta skifter eier, men skulle ikke tro det har noe å si på reglene når det gjelder oppsigelse. Arbtilsynet kan ihvertfall hjelpe deg med riktig fremgangsmåte. Ikke si eller skriv noe dumt til sjefen din som kan slå tilbake på deg uansett hvor fristende det måtte bli..

Er du organisert? Gå til handel og kontor å få hjelp dette hørtes veldig møkkete ut.

Helt sykt... ring arbeids tilsynet i morgen, evt LO. Det er absolutt ikke lov.

Lykke til!!

Arb.giver har brutt mange regler her. I tillegg til å si deg opp, OG mens du er gravid/sykmeldt, så har hun også satt inn noen andre i din stilling sikkert? Det er heller ikke lov når man sier opp noen. Man må ha en VELDIG god grunn for å resignere ansatte, og det der holder ikke..
Ikke hopp rett på anmeldelse. Ta kontakt med organisasjonen din. Arbeidstilsynet er ikke så lett å nå frem til,med mindre man mister en arm eller et bein på jobb.. Har vært borti det der selv.

Takker for mange tips :) Jeg må prøve å få snakket med hun først og høre hva hun egentlig driver med.. men jeg vet jeg bar den eneste som hadde fast stilling i cafeen før hun tok over, og alle ansatte følger med når noen overtar.. alle de andre jobba der (helt til de sluttet selv) ;) men de var bare ansatt som vikar eller når man hadde behov for dem.. ingen fast stilling.. og det dummeste er jo at hun fortsatte å motta sykemeldinger fra meg etter dette, og da bare stå å late som ingenting.. noe må jeg gjøre hvertfall ;)

For ei mega f**** til sjef du har:mad::mad::mad::eek::(:mad:

Det er vanlig å melde ut ansatte fra arbeidstakerregisteret når de er i permisjon. Det betyr ikke at du er oppsagt!

Arbeidsrett er ikke mitt fagfelt, men jeg antar at arbeidsgivere ikke har plikt til å ha deg registrert når du ikke rent faktisk er i arbeid. Deltidsansatte som jobber mindre enn 4 timer i uken, slik jeg gjorde periodevis hos ELIXIA under studietiden plikter arbeidsgivere heller ikke å melde inn i arbeidstakerregisteret. Du er likevel ansatt hos bedriften inntil du har mottatt oppsigelse eller sier opp selv.

ja hvorfor det?? har ikke skjedd meg før akkurat.. og syns det er rart hun plutselig ikke svarer meg når jeg prøver å få tak i hun osv..

Arbeidsrett er ikke mitt fagfelt, men jeg antar at arbeidsgivere ikke har plikt til å ha deg registrert når du ikke rent faktisk er i arbeid. Deltidsansatte som jobber mindre enn 4 timer i uken, slik jeg gjorde periodevis hos ELIXIA under studietiden plikter arbeidsgivere heller ikke å melde inn i arbeidstakerregisteret. Du er likevel ansatt hos bedriften inntil du har mottatt oppsigelse eller sier opp selv.

ok.. men hun har gjort dette mens jeg har vært sykmeldt, og virket nesten overrasket når jeg spurte om åssen vi skal gjøre det med jobb, hvis jeg kommer tilbake.. og hun på nav sa at ifølge dette registeret så har jeg ingen arbeidsgiver..

er det for å slippe unna arbeidstakeravgiften sålenge kanskje?

Du er nesten avhengig av å få til en ordentlig prat med henne for å finne ut hva som er skjedd. Det kan være misforståelse eller hun kan ha ment at du ikke lenger skal arbeide der. Blir bare spekulasjoner før du får klarhet i det med henne.

er det for å slippe unna arbeidstakeravgiften sålenge kanskje?
Ja, det er nok nettopp det! :)
Det er forøvrig ofte mye feil i registeret. Når jeg arbeidet med foreldrepenger hos NAV, hendte det stadig at søkere ikke var registrert selv om de var i et aktivt arbeidsforhold.

Back
Topp