Ankarsum eller Kenwood ?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Vi hadde kenwooden vår i mange år, før den tok kvelden og trenger nå ny kjøkkenmaskin . Hva har dere? Vi baker ikke kjempemye og for øyeblikket er kenwooden mye rimeligere enn ankarsum , men er ankarsum så mye bedre at den er verdt de ekstra pengene?
 
Baker du mest kaker eller store gjærdeiger?

Ankarsum går for å være noe bedre på store tunge gjærdeiger, så er det primært dette du skal bruke den til så ville jeg vurdert den.

Bruker du den i større grad til «alt» så mener jeg Kenwood er veien å gå. Elter helt kurant store deiger, og er bedre enn ankarsum på pisking/visping/røring. Også vesentlig mer ekstrautstyr å velge i, du har kanskje noe liggende fra den gamle Kenwooden?
Har en Kenwood Major Titanium fra 2013 (tror Makor-serien heter Chef nå) og er veldig fornøyd med den. Gå for høyest mulig effekt (jeg hat 1500W). Modellene med lavere effekt (watt) vil slite med store deiger.
 
Jeg blir aldri helt venn med anskarsum men vi har på jobb :p den funker nok best som nevnt over godt til brød og tyngre ting. Men jeg elsker kenwooden. Har major hjemme og bruker den til alt, og på jobb har vi en maskin med mer styrke på jobb og den er super.
Jobber som konditor, så brukes mye :p
 
Jeg vurderer hvertfall Ankarsrum. Vil bruke den til mye forskjellig, men viktig at den funker til å elte deig da vi baker brød selv. Også synes jeg den designmessig er mye finere, det har også litt å si :p

Vet du om det skal være noe tilbud på den ifbm Black friday tro :bookworm:
 
Jeg ville nok gått for kenwood, gjerne en du kunne gjenbruke evt ekstrautstyr på om du har noe som ikke følger med.

Ankersum er dyr, den er nok god for store deiger, men baker du ikke mye og kanskje litt mer variert, så ville jeg gått for kenwood ja. (trolig preget av at jeg liker min.)
 
Jeg vurderer hvertfall Ankarsrum. Vil bruke den til mye forskjellig, men viktig at den funker til å elte deig da vi baker brød selv. Også synes jeg den designmessig er mye finere, det har også litt å si :p

Vet du om det skal være noe tilbud på den ifbm Black friday tro :bookworm:
Ankarsum på Elkjøp til 4500 nå
 
Det viktigste ved kjøp av kjøkkenmaskin er å vite hva hovedbruksområdet ditt er. Skal det være en allroundmaskin eller bruker du den mest til større gjærdeiger? Vil du ha mye ekstrautstyr eller klarer du deg med standardutstyr som eltekrok, k-spade og visp?

Deretter bør du se på watt. Jo høyere watt, jo enklere drar den deigen. Men du trenger ikke høy watt for å røre sammen kakerører og piske krem.

Jeg baker i overkant mye (driver en bakeside). Jeg er på min tredje Kenwood Major nå (har arvet en gammel en, og fått en med 900 watt i gave). Oppgraderte til Kenwood Chef XL 1400 watt (Chef er gamle Major), og den duger til all slags mulig bruk. Men den klarer ikke store gjærdeiger med mer enn 5-6 dl væske spesielt godt, og den hopper forferdelig på benken under elting selv på lav hastighet.

Skulle jeg kjøpt ny maskin i dag, hadde jeg kjøpt Ankarsrum. Den har kommet godt ut i test når det gjelder (stor) gjærdeig, og det er det jeg baker mest av. Om den ikke er så god til feks kakerører og pisking av krem, gjør en håndmikser den jobben.

Kenwood og Ankarsrum er jo to vidt forskjellige maskiner til ulikt bruk, så vanskelig å anbefale den ene over den andre når man har ulike preferanser når det gjelder baking.
 
Jeg blir aldri helt venn med anskarsum men vi har på jobb :p den funker nok best som nevnt over godt til brød og tyngre ting. Men jeg elsker kenwooden. Har major hjemme og bruker den til alt, og på jobb har vi en maskin med mer styrke på jobb og den er super.
Jobber som konditor, så brukes mye :p
Nei det er vel det som holder meg litt tilbake , jeg er ikke kjempeglad i den på jobb ..
 
Da ville jeg gått for ankarsum :) Stod mellom den og KA, men synes KA var penere :p
Kenwood er jo mye bedre enn KitchenAid som allround maskin. Vi har også KitchenAid, kjøpte pga design og fordi den hos oss måtte stå fremme hele tiden. Vil ikke ha en stygg kjøkkenmaskin på benken hele tiden. KitchenAid er grei den altså, men syns ikke den kan sammenlignes med Kenwood. Hadde vi hatt mulighet til å sette maskinen vekk mellom bruk hadde vi gått for Kenwood :)
 
Kenwood er jo mye bedre enn KitchenAid som allround maskin. Vi har også KitchenAid, kjøpte pga design og fordi den hos oss måtte stå fremme hele tiden. Vil ikke ha en stygg kjøkkenmaskin på benken hele tiden. KitchenAid er grei den altså, men syns ikke den kan sammenlignes med Kenwood. Hadde vi hatt mulighet til å sette maskinen vekk mellom bruk hadde vi gått for Kenwood :)

Ja, jeg setter min i er skap og prioriterer funksjon over design og da er KA ikke aktuell.

Vi fikk vår kenwood i bryllupsgave, en major som de het dengang, og den har vi hatt mye glede av. Digre gjærdeiger driver vi ikke ofte med da
 
Ankarsrum er min våte drøm altså! Den skal kjøpes inn når jeg er ferdig med studiene og får inntekt igjen! Men jeg er veldig fornøyd med Kenwooden min enn så lenge og den holder greit til den mengden vi baker nå, som er ganske ofte. Må bruke begge bollene jeg har til bakingen, men det er jo bare et I-lands problem.

Så hvis dere ikke baker så mye så er Kenwood absolutt det beste valget, prismessig hvertfall. Hadde dere bakt mye og store deiger så hadde nok Ankarsrumen vært et bedre alternativ :)
 
Jeg er også på Kenwood. Vant til den hjemmefra, brukt mye, kverna også. Hadde en gammel brukt sak noen år som tilslutt tok kvelden. Nå har jeg en liten kMix fordi vi har lite plass, mellomløsning. Elter greit, men ikke store deiger. Jeg lager lite gjærdeig, ikke tålmodighet. Skal kjøpe en større Kenwood etterhvert tenker jeg. Liker den med mulighet for varme i bollen.
 
Jeg lager mest gjærdeig , aldri hatt problemer med større deiger i den forrige kenwooden , så jeg håper ikke de har blitt dårligere der.
 
Jeg lager mest gjærdeig , aldri hatt problemer med større deiger i den forrige kenwooden , så jeg håper ikke de har blitt dårligere der.
Kommer nok an på hvor mye effekt de kjører på og størrelse på bollen. Det har blitt så mange forskjellige med åra *gammel* :hilarious:
 
Kenwood er jo mye bedre enn KitchenAid som allround maskin. Vi har også KitchenAid, kjøpte pga design og fordi den hos oss måtte stå fremme hele tiden. Vil ikke ha en stygg kjøkkenmaskin på benken hele tiden. KitchenAid er grei den altså, men syns ikke den kan sammenlignes med Kenwood. Hadde vi hatt mulighet til å sette maskinen vekk mellom bruk hadde vi gått for Kenwood :)

Jeg har den fremme hele tiden, og da var det viktig for meg at den så bra ut ;) Og den har gjort god jobb til mitt bruk, så veldig fornøyd!
 
Back
Topp