Angst

• Trådstarter Trådstarter J
  • Opprettet Opprettet

J

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Vårspirene 2021
September To Remember 2022
Må bare lufte tankene her om natta.
For å prøve å fortelle litt kort så er jeg gravid med nr 3, og har mye større fødselsangst denne gangen enn ved de to andre. Dette er mest på bakgrunn av dei tidligere fødslene mine.
Fødsel nr 1. Etter å ha gått en hel dag med rier som bare ble sterkere og sterkere og kom tettere og tettere dro vi inn til føden for å sjekke hvordan ting lå ann. Jordmora jeg møtte var mest fokusert på at jeg var førstegangs fødende og at dette kunne ta lang tid. Hun sjekket for åpning og mente den ikke va stor nok for at jeg kunne bli lagt inn. Jeg hadde fortsatt rier hvert 3 min og sprang og spydde i oppholdet mellom riene. Hun sendte meg hjem. Vi dro til mamma for eg trengte trøst og noen andre enn mannen og klage til. Mamma va overrasket over at jeg i det hele tatt ble sendt hjem. Hun mente me burde dra rett ut igjen til føden og forlange å bli lagt inn. Jeg nektet for de ville jo ikke ha meg der ute uansett. Litt senere gikk vannet mitt og mamma ringt til ambulanse, da pressriene allerede var godt i gang. Ambulansen kom og sjekket åpning, og nå var hode på vei ut. Me fikk kjørt til sykehuset og byttet seng. Jeg lå fortsatt og hylte og skrek, men fikk på mottaket beskjed om å slutte å brøle sånn, for sååå vondt var det ikke å føde altså. Sorry TMI men jeg hørte hvordan ting revnet der nede og jentungen kom ut i en fart. Endte på operasjonsbordet i etterkant for å sy sammen. Rift grad 3b.
Fødsel nr 2 forventet jeg bedre oppfølging og forlangte egentlig ks, for hadde lest meg fram til at det var det beste etter en såpass rift med første. Dette var ikke sykehuset enige i, så jeg kunne få en igangsettelse før termin. Var overhodeiikke trygg på den avgjørelsen, men følte meg såpass overkjørt at jeg bare måtte godta det. Når termin nærmet seg, kjente jeg igjen disse rie smertene på kveldene og ville ha sjekk. På første sjekken roet ting seg av seg selv. Ringte igjen dagen etterpå for var livredd for å føde hjemme. Ting roet seg ikke, men de kunne ikke gjøre så mye før riene tok seg opp. Ble lovd ny sjekk to dager senere, selvom de mente det ikke var nødvendig fordi jeg skulle bli satt i gang uken etterpå, så jeg kunne jo bare vente. Kom på ny sjekk der legen kunne tøye til 3-4 cm og vannet gikk mens hun holdt på oppi der. Jeg ble ikke sendt hjem etter, og det gikk flere timer før jentungen kom ut. Fikk ikke så mye rifter denne gangen.
Nå er det snart nr 3 sin fødsel. Jeg var inne på forløsningssamtale på mandag fordi jeg ønsket en mye tryggere fødsel enn ved de to andre. Der jeg verken har følt meg sett eller hørt og har måttet mase mye. Var fast bestemt på at ks er det beste alternativet for meg igjen, for kroppen vrenge seg ved tanken på ny vaginal fødsel. Når jeg kom inn til samme overlege som ved forrige svangerskap, så startet hun med å si at hun husket meg fra sist og at jeg hadde nå fått en fin fødsel forrige gang, at jeg var skapt for å føde osv osv. Før hun kom i snakk om mitt ønske denne gangen. Jeg sa tydelig i fra at jeg ønsket ks for det er den eneste måten dere kan føle meg helt trygge på å føde her igjen. Hu begynte å snakke om komplikasjoner rundt dette med ks og alt som kunne skje, og at det ikke var medisinsk grunnlag nok for at jeg kunne få dette. Hun lirte til og med ut av seg hvordan jeg kunne velge det verste for meg og baby, og at det var det verste valget jeg kunne ta (som om jeg var verdens dårligste mor som faktisk tenker på egen helse og psyke). Hun spurte også om jeg hadde tenkt å få mange barn siden jeg igjen gikk igjennom angsten frivillig. Jeg følte meg ihvertfall ikke hørt, eller trygg nok på å ytre noe som helst når hun lirer sånne kommentarer ut av seg.. Endte med at jeg bare godtok igangsettelse for orker ikke å kjempe mer. Satt bare å grein under hele samtalen. Fikk også datoer til nye samtaler. Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre for at jeg skal føle meg trygg til å føde på det hersens sykehuset. Hun avsluttet også med at jeg ikke måtte tenke så altfor mye ang fødsel for babyen må ut uansett.
Så til et spm til dere andre som har slitt med angst, hva har hjulpet? Så jeg slipper å ligge 7 uker til med ubeskrivelige smerter i kroppen, hjertebank og grining..

Trist å lese hvordan du opplever å bli behandlet i noe som skal være en glede :( har du noen andre du kan ta dette opp med? Fastlegen din eller jordmor for eksempel. Kan du bytte lege på sykehuset? Sende inn klage til høyere hold på måten du har blitt behandlet på?

Har ingen erfaring med angst dessverre. Men det jeg sannsynligvis ville gjort er å lest meg opp/tatt kurs i Smertefri fødsel eller positiv fødsel. For å lære teknikker om smertehåndteringen under fødsel. Da kan du forhåpentligvis kontrollere noe under en situasjon du ellers ikke kan kontrollere.

Hvis du kan føle deg tryggere med å lese informasjon, rettigheter og se bilder rundt fødsel kan jeg anbefale fødebagen, trygg i fødsel, mamastork, positiv fødsel, evarosebirth og thenakeddoula.
Fødebagen har en story under høydepunkter som handler om "redd/angst". Vet ikke om noe der kan være til hjelp.

Masse lykke til og håper du får en bedre opplevelse :Heartred

Eg har hatt ein del angst/vonde tanker etter fødsel nr 2. Har gått i samtaleterapi hjå fastlegen min for å få behandla det. Anbefaler deg virkelig å få snakka skikkelig om det med lege eller jordmor. Dei kan også hjelpe deg med korleis du skal forholde deg til legen du har hatt møte med. Kanskje du kan be om ny vurdering frå nokon andre på sjukehuset? Kanskje fastlege/jordmor kan hjelpe med å snakke din sak?

Eg skal ta kurs i positiv fødsel om eg blir gravid igjen for å være betre mentalt forberedt.

Eg har hatt ein del angst/vonde tanker etter fødsel nr 2. Har gått i samtaleterapi hjå fastlegen min for å få behandla det. Anbefaler deg virkelig å få snakka skikkelig om det med lege eller jordmor. Dei kan også hjelpe deg med korleis du skal forholde deg til legen du har hatt møte med. Kanskje du kan be om ny vurdering frå nokon andre på sjukehuset? Kanskje fastlege/jordmor kan hjelpe med å snakke din sak?

Eg skal ta kurs i positiv fødsel om eg blir gravid igjen for å være betre mentalt forberedt.
Legen eg va i møte med er overlege på sykehuset, og der er ikke mange av de. Eg skal på nye samtaler med både fastlege og den ene jordmora jeg føler meg på trygg på på sykehuset. Også får eg ta ting derifra. Har veldig lyst å ringe til Stavanger og høre ka de har å tilby. Er også begynt å bli smålig redd for å få depresjon både resten av svangerskapet mens også etter fødsel. Er ikke så mange ukene igjen å krangle/kjempe på

Trist å lese hvordan du opplever å bli behandlet i noe som skal være en glede :( har du noen andre du kan ta dette opp med? Fastlegen din eller jordmor for eksempel. Kan du bytte lege på sykehuset? Sende inn klage til høyere hold på måten du har blitt behandlet på?

Har ingen erfaring med angst dessverre. Men det jeg sannsynligvis ville gjort er å lest meg opp/tatt kurs i Smertefri fødsel eller positiv fødsel. For å lære teknikker om smertehåndteringen under fødsel. Da kan du forhåpentligvis kontrollere noe under en situasjon du ellers ikke kan kontrollere.

Hvis du kan føle deg tryggere med å lese informasjon, rettigheter og se bilder rundt fødsel kan jeg anbefale fødebagen, trygg i fødsel, mamastork, positiv fødsel, evarosebirth og thenakeddoula.
Fødebagen har en story under høydepunkter som handler om "redd/angst". Vet ikke om noe der kan være til hjelp.

Masse lykke til og håper du får en bedre opplevelse :Heartred
På sykehuset er det ikke mange andre overleger som vurdere sånne saker dessverre.. Eg har snakka litt me ei jordmor og ein lege på legekontoret. Legen på legekontoret skjønne meg og har sitt at eg har fått sammenbrudd flere ganger og ser kor fælt eg har det.
Eg klare ikkje å se på fødsler, høre om fødsler når eg er gravid :(

På sykehuset er det ikke mange andre overleger som vurdere sånne saker dessverre.. Eg har snakka litt me ei jordmor og ein lege på legekontoret. Legen på legekontoret skjønne meg og har sitt at eg har fått sammenbrudd flere ganger og ser kor fælt eg har det.

Det er ikke en jordmor eller lege som kan hjelpe med å tale på dine vegne? Klart man blir sliten av å ikke bli hørt - dersom en fagperson hadde kunnet hjulpet med å ta den kampen, hadde det kanskje vært lettere for deg.
Håper også du får hyppige samtaler, ikke minst om hvordan de har tenkt hjelpe med å unngå at du havner i slik situasjon som sist.

Jeg har ikke vært i din situasjon, men jeg håper du får den hjelpen du trenger slik at det blir tryggere for deg denne gang.

Som lillafrosk foreslår, kanskje en av dem kan tale for deg til sykehuset?
Håper virkelig du får den hjelpen du behøver både mtp fødsel og oppfølging/forebygging av depresjon!

Hadde en traumatisk fødsel med nr 1 og 2. Holdt på å miste nr 1 og levde en stund i frykt for om at han hadde fått hjerneskade pga surstoffmangel. Nr 2 holdt på å gå helt galt og ble haste ks. Utviklet fødselsangst med nr 3. Her byttet vi sykehus med nr 3. Både samboer og jeg trengte å begynne på nytt på et nytt sted hvor ikke minnene satt i veggene. Hadde flere fødsels forberedende samtaler på sykehuset med jordmødre med spesial utdanning i fødselsangst. Skrev fødebrev (kort om tidligere fødsler og hva jeg trengte for å være så trygg som mulig). Hadde avtale om at jeg kunne komme inn når som helst i fødsels forløpet og lav terskel i svangerskapet til å ringe ved behov. Alt det over hjalp nok til at jeg klarte å holde meg samlet helt til uke 36 (da ble de to første født). Det ble noen tøffe uker til uke 39 hvor nr 3 kom. Prøvde å holde med okkupert mest mulig (fylte opp fryseren med div bakevarer). Fødsel nr 3 gikk forøvrig helt etter boka

Legen eg va i møte med er overlege på sykehuset, og der er ikke mange av de. Eg skal på nye samtaler med både fastlege og den ene jordmora jeg føler meg på trygg på på sykehuset. Også får eg ta ting derifra. Har veldig lyst å ringe til Stavanger og høre ka de har å tilby. Er også begynt å bli smålig redd for å få depresjon både resten av svangerskapet mens også etter fødsel. Er ikke så mange ukene igjen å krangle/kjempe på
Det er ikkje lett å nå gjennom alltid. Eg vil uansett anbefale deg å snakke med legen din for å få behandla dine følelser og tanker om det som skjer. Det er så viktig å få tatt tak i og ikkje gå med for lenge!

Ønsker deg masse lykke til med det neste møtet og sender deg ein god klem :Heartred

Vil virkelig anbefale deg å ta et kurs, positiv fødsel eller lignende hypnobirthing som fokuserer på å holde roen. Min 3. fødsel var helt ubeskrivelig og nesten hekt smertefri. Stor forskjell fra de 2 første der jeg mista totalt kontroll og hadde store smerter.

Går du til JM i kommunen du bor i? Eg pratet flere runder igjennom første fødsel med tilsvarende i min kommune, for å komme over angsten eg hadde før neste fødsel. Kan du få denne JM til å kontakte sykehuset for deg?

Et annet tips kan være å gå til en terapeut å få arbeidet med angsten, selv om det nå er veldig kort tid for det da..

Har du mulighet for å ha med ekstra støtte som i mor din? Kan de tilrette reglene for den type muligheter i desse tider?

Det er ikkje enkelt med fødselsangst :(:(
For min del var heller ikkje ks et alternativ, så eg brukte en del energi på å finne ut andre ting som hjalp meg! For eksempel skulle eg ha med meg det og det, type musikk, kontakte sykehus på et visst tidspunkt (faktisk så sent som mulig akkurat ift det som var min skrekk), sm.stillende og tidspunkt.
Klarer du flytte fokus til alt det du kan kontrollere?

Syns at den overlegen der skal få tydelig beskjed om at den type oppførsel ikkje er greit i møte med de som skal føde!!
Men - det kan du velge om du vil klage inn etter fødsel :)

Har du noe familie/venner du kan gå igjennom
ting med?

Heier på deg :Heartpink

Edit: Glemte å tilføye at fødsel nummer 2 ble bedre... fordi den var annerledes (til tross for andre utfordringer)! Fikk ikkje bruk for det eg hadde ‘planlagt’, fordi eg ikkje hadde behov når tiden var der :happy: Det at eg hadde satt ord på nøyaktig det eg var redd for, samt laget en plan rundt det var nok!

(nå har ikkje eg hatt en slik opplevelse med mitt sykehus... så forstår at det føles utrygt å dra dit!)

Last edited:
Går du til JM i kommunen du bor i? Eg pratet flere runder igjennom første fødsel med tilsvarende i min kommune, for å komme over angsten eg hadde før neste fødsel. Kan du få denne JM til å kontakte sykehuset for deg?

Et annet tips kan være å gå til en terapeut å få arbeidet med angsten, selv om det nå er veldig kort tid for det da..

Har du mulighet for å ha med ekstra støtte som i mor din? Kan de tilrette reglene for den type muligheter i desse tider?

Det er ikkje enkelt med fødselsangst :(:(
For min del var heller ikkje ks et alternativ, så eg brukte en del energi på å finne ut andre ting som hjalp meg! For eksempel skulle eg ha med meg det og det, type musikk, kontakte sykehus på et visst tidspunkt (faktisk så sent som mulig akkurat ift det som var min skrekk), sm.stillende og tidspunkt.
Klarer du flytte fokus til alt det du kan kontrollere?

Syns at den overlegen der skal få tydelig beskjed om at den type oppførsel ikkje er greit i møte med de som skal føde!!
Men - det kan du velge om du vil klage inn etter fødsel :)

Har du noe familie/venner du kan gå igjennom
ting med?

Heier på deg :Heartpink

Edit: Glemte å tilføye at fødsel nummer 2 ble bedre... fordi den var annerledes (til tross for andre utfordringer)! Fikk ikkje bruk for det eg hadde ‘planlagt’, fordi eg ikkje hadde behov når tiden var der :happy: Det at eg hadde satt ord på nøyaktig det eg var redd for, samt laget en plan rundt det var nok!

(nå har ikkje eg hatt en slik opplevelse med mitt sykehus... så forstår at det føles utrygt å dra dit!)
Pga korona så får eg ikkje hatt med noen på samtalene :/ dei har lovd at mannen ska få være med på igangsettelsen om det gjør meg tryggere. Eg forklarte også at hadde eg fått samtaler til hu eg går til på sykehuset, tidligere så hadde eg nok klart å bearbeidet det på en annen måte, men når eg ikkje fekk samtale før i uke 26 så er det altfor seint.
Eg gruer meg til alt med fødsel, å miste kontroll over egen kropp, smerten, de vaginale undersøkelsene osv. Eg har også fibromyalgi som gjør at kroppen reagerer ekstra gale på smerter :(
Snakker med ei venninne som også har fødselsangst, så me har støttet hverandre gjennom svangerskapet. Hu fekk pks uten problem så skjønne ikkje hvorfor de er strengere på meg som faktisk har født før

Pga korona så får eg ikkje hatt med noen på samtalene :/ dei har lovd at mannen ska få være med på igangsettelsen om det gjør meg tryggere. Eg forklarte også at hadde eg fått samtaler til hu eg går til på sykehuset, tidligere så hadde eg nok klart å bearbeidet det på en annen måte, men når eg ikkje fekk samtale før i uke 26 så er det altfor seint.
Eg gruer meg til alt med fødsel, å miste kontroll over egen kropp, smerten, de vaginale undersøkelsene osv. Eg har også fibromyalgi som gjør at kroppen reagerer ekstra gale på smerter :(
Snakker med ei venninne som også har fødselsangst, så me har støttet hverandre gjennom svangerskapet. Hu fekk pks uten problem så skjønne ikkje hvorfor de er strengere på meg som faktisk har født før

Bra du har en venninne og prate med :happy:
Eg ville brukt tid med JM i kommunen, og latt sykehus vær sykehus - evt byttet sykehus om det er mulig :happy:
Om sykehuset er med å øke din angst, ville eg brukt noen andre å støtte meg på! Du vet aldri hvem som er der når du skal føde uansett, og de kan jo plutselig være forståelsesfulle de som er der da :happy:
Derfor ville eg latt det fare og heller få hjelp hos jordmødre/leger i kommunen - utenfor sykehuset!

Lykke til :Heartpink
Håper du finner en løsning :happy:

Back
Topp