Angst verre i starten?

Lillemyoslo

Flørter med forumet
Hei,
Er veldig tidlig i svangerskapet, bare uke 5, men har kjent en ganske brå økning i angst og bekymringstanker som er vanskelig å slippe. Ikke så mye om graviditeten, men rundt alt i livet. Har noen kjent på en økning i de psykiske plagene i starten, når man er veldig hormonell, men som roer seg litt som ukene går? Føles nesten som heavy pms, slitsomt. Har lest på nett at mange kjenner angst rundt selve graviditeten, men for meg er det generelt økning i hundrevis av bekymringer. Som om ting jeg vanligvis bekymrer meg litt for blir kjempestort.

Hei,
Er veldig tidlig i svangerskapet, bare uke 5, men har kjent en ganske brå økning i angst og bekymringstanker som er vanskelig å slippe. Ikke så mye om graviditeten, men rundt alt i livet. Har noen kjent på en økning i de psykiske plagene i starten, når man er veldig hormonell, men som roer seg litt som ukene går? Føles nesten som heavy pms, slitsomt. Har lest på nett at mange kjenner angst rundt selve graviditeten, men for meg er det generelt økning i hundrevis av bekymringer. Som om ting jeg vanligvis bekymrer meg litt for blir kjempestort.
Jeg hadde generell angst om livet generelt før jeg ble gravid og i starten, men er nå i uke 21 og angsten er nesten borte. En får liksom fokus på andre ting og angsten får ikke ‘’plass’’ i livet for min del. :Heartbigred

Heei :Heartred Hadde mye angst i min første graviditet, spesielt i starten. Mange angstanfall og katastrofetanker. Men det gikk over etterhvert som ukene gikk, og den ble så og si borte :) Tror hormonene spiller mye inn! Om det blir såpass altoppslukende og går utover hverdagen anbefaler jeg på det varmeste å snakke med noen :love2

Hvor gammel er du? Har hørt at mange kan få en forverring av psykisk helse rundt 30 år. Men uansett er det ekstremt mye hormoner i kroppen når man er gravid, som kan påvirke veldig. Selv om det er tidlig så ville jeg tatt kontakt med jordmortjenesten og forsøkt å få en time og snakke med jordmor :Heartred

Takk for fine og omsorgsfulle svar :Heartpink Pratet mye med samboeren min de siste dagene, og bare det i seg selv hjalp veldig. Har troa på at alt føles mindre overveldende når jeg får landet mer i det at jeg skal bli mor - er jo så stort! Og om angsten ikke blir bedre skal jeg absolutt snakke med noen.

Back
Topp