Angst og blodprøvene

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Vet egentlig ikke hvor jeg skal legge dette ut, men fikk beskjed av jordmor å få tatt blodprøvene snarest, jeg er livrett å snakke i mobilen og har kommet meg langt ved å klare å ringe for å bytte fastlege og ringe helsestasjon for å komme i komtakt med jordmor. Men jeg får ikke fastlege før 1. August og da reiser vi bort. Så må ringe å snakke med de som svarer når man ringer. Og vet ikke hva jeg skal si engang..
"Hei jeg heter ... og lurer på om du kan hjelpe meg da jeg enda ikke har fastlege for å få tatt blodprøvene i sammenheng med svangerskapet." Vet ikke hva jeg skal si og føler meg helt alene.. [emoji21]

Kanskje de har elektronisk bestilling? Jeg kan bestille time elektronisk til mitt legesenter. Hvis ikke bare ringer du og sier det kort og enkelt, de vet hvilke prøver du skal ta så de spørr ikke så mye :) jeg tok blodprøvene mine hos de som tar tlf sist uke, så trengte ikke legen til det :)

Kanskje de har elektronisk bestilling? Jeg kan bestille time elektronisk til mitt legesenter. Hvis ikke bare ringer du og sier det kort og enkelt, de vet hvilke prøver du skal ta så de spørr ikke så mye :) jeg tok blodprøvene mine hos de som tar tlf sist uke, så trengte ikke legen til det :)
Tusen takk for svar, tror ikke de har elektronisk bestilling så får prøve ringe i morgen da telefontida er over for dagen :/ kjipt den bare varer i 2 timer

Du må bare ringe og forklare situasjonen:) klart å snakke meg inn til lege time uten fastlege når det er kritisk. Hvor langt på vei er du?

Du har den fastlegen før du bytta :) Den legen har du til den nye du har byttet til gjelder i August :)

Du kan jo gå ned på fastlegekontoret da? Spørre face to face...

Du må bare ringe og forklare situasjonen:) klart å snakke meg inn til lege time uten fastlege når det er kritisk. Hvor langt på vei er du?
Er 12+1 i dag, jordmor sa jeg burde ta de mellom 8 og 12 uker men hadde først kontakt med henne når jeg var 10+5 på en fredag, vært kaos forrige uke så har ikke rukket særlig :/.

Er 12+1 i dag, jordmor sa jeg burde ta de mellom 8 og 12 uker men hadde først kontakt med henne når jeg var 10+5 på en fredag, vært kaos forrige uke så har ikke rukket særlig :/.

Hørte de skulle tas etter uke 12 og før uke 16, skal selv ta de 13+5 og er kanskje også sen da. Ring et annet legekontor, gå til privat lege Evt høre om dette er mulighet for på legevakten/ nærmeste sykehus?

Hørte de skulle tas etter uke 12 og før uke 16, skal selv ta de 13+5 og er kanskje også sen da. Ring et annet legekontor, gå til privat lege Evt høre om dette er mulighet for på legevakten/ nærmeste sykehus?
Rart.. var hos fastlegen min da jeg skulle få bekrefta svangerskap for å bli henvist videre til TUL for å finne ut hvor langt jeg var på vei, ho sa at om jeg var kommet langt (maks 8 uker liksom da det kunne være alt fra 3/4-9uker på vei) sa ho at æ burde få tatt de snarest da de helst sku taen i uke 9. Var på TUL og var 8+5 da, ham sa jeg skulle få tatt prøvene snarest da jeg allerede var såpas langt på vei[emoji28] og var nå hos jordmor for 2 uker siden og hun anbefalte meg nå snarest så er litt spesielt mange sier så forskjell isåfall.. er 12+1 idag så blir jo etter 12 uker nå, da det kan ta opp til ei uke før jeg får time i tillegg.

Mitt legekontor tar ikke prøvene før etter uke 12.

Rart.. var hos fastlegen min da jeg skulle få bekrefta svangerskap for å bli henvist videre til TUL for å finne ut hvor langt jeg var på vei, ho sa at om jeg var kommet langt (maks 8 uker liksom da det kunne være alt fra 3/4-9uker på vei) sa ho at æ burde få tatt de snarest da de helst sku taen i uke 9. Var på TUL og var 8+5 da, ham sa jeg skulle få tatt prøvene snarest da jeg allerede var såpas langt på vei[emoji28] og var nå hos jordmor for 2 uker siden og hun anbefalte meg nå snarest så er litt spesielt mange sier så forskjell isåfall.. er 12+1 idag så blir jo etter 12 uker nå, da det kan ta opp til ei uke før jeg får time i tillegg.

veldig rart da jeg fikk presisert på tlf jeg måtte ha passert 12 uker...

Skjønner ingenting av dette med 12 uker. Jeg tok mine i uke 6 bestilt av jordmor. Har noen funnet noe informasjon på nettet om dette? Er så rart at det er så forskjellige rutiner rundt omkring. [emoji15]

Sniker fra prøvere.
Hvis de diskuterer så henvis til denne
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
Og
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ap-gode-rad/kontrollprogrammet-i-svangerskap/
I begge disse skal første kontroll være i ca uke 6-12.
Det er nye nasjonale retningslinjer som de må forholde seg til.

Kunne komme tidligere til legen men blodprøvene fikk jeg beskjed om skulle være etter fullgått 12 uker. Og da så ikke jeg vits i å gå tidligere...

Vi bor nært et sykehus og der kan man ta prøvene på laben. Trenger bare papirer fra jordmor.
Så går an å spørre i luka på et sykehus hvis du har et i nærheten.

Jeg har forøvrig nettopp vært å tatt blodprøver på mitt legekontor og da trengte jeg ikke være innom legen. Hadde bare med blodprøvepapirene fra jordmor og så tok jeg prøvene på laben der.

Back
Topp