Angst og bilkjøring

• Trådstarter Trådstarter Angst
  • Opprettet Opprettet
A

Angst

Guest
Er det noen her som sliter med angst og i tillegg sliter med kjøring pga det?

Nei, men har ei venninne som sliter med angst og bilkjøring.
Det er tøft. Men hun klarer å kjøre litt så lenge noen sitter på.
Forrige uke kjørte hun 10 mil tur/ r da satt jeg på. Gikk kjempefint.

Hun har fått råd om å kjøre småturer rundt byggefeltet og heller kjøre i 30 min ad gangen så øke etterhvert.

Nei, men har ei venninne som sliter med angst og bilkjøring.
Det er tøft. Men hun klarer å kjøre litt så lenge noen sitter på.
Forrige uke kjørte hun 10 mil tur/ r da satt jeg på. Gikk kjempefint.

Hun har fått råd om å kjøre småturer rundt byggefeltet og heller kjøre i 30 min ad gangen så øke etterhvert.

Vet du hvordan hun reagerer når hun er ute å kjører? Får hun noen anfall?

Så bra at hun klarer å kjøre når andre sitter på og at hun kjørte 10 mil :)

Jeg fikk angstanfall første gang når jeg kjørte bil og etter det har jeg hatt problemer med å kjøre bil. Klarer å kjøre rundt her vi bor og et sted som er 15 min unna men kommer ikke meg lenger. Og jeg kjører ikke i tunneler.

Jeg blir svimmel og uvel. Føler jeg mister synet og kontrollen når jeg kjører. Er så ekkelt.
Begynner å bli litt lei nå og sliten av det. Tar sånn på :( Kommer meg ingen steder og får ikke gjort noe med barna mine pga det.
Og jeg finner ikke noe løsning på det, føler jeg står fast :(

Vet du hvordan hun reagerer når hun er ute å kjører? Får hun noen anfall?

Så bra at hun klarer å kjøre når andre sitter på og at hun kjørte 10 mil :)

Jeg fikk angstanfall første gang når jeg kjørte bil og etter det har jeg hatt problemer med å kjøre bil. Klarer å kjøre rundt her vi bor og et sted som er 15 min unna men kommer ikke meg lenger. Og jeg kjører ikke i tunneler.

Jeg blir svimmel og uvel. Føler jeg mister synet og kontrollen når jeg kjører. Er så ekkelt.
Begynner å bli litt lei nå og sliten av det. Tar sånn på :( Kommer meg ingen steder og får ikke gjort noe med barna mine pga det.
Og jeg finner ikke noe løsning på det, føler jeg står fast :(

Høres ut som venninnen min, akkurat det samme.
Er det slik at det er bedre om noen sitter på?
Hun jobber kognitivt med dette.

Situasjon:
Ut å kjøre bil

Automatisk negativ tanke:
For eks redd for å få angst
Redd for å miste kontrollen
Osv.
Her skriver du opp hva du er redd for.

Revurdering av Aut neg tanke.
Her må du revurdere hver enkelt tanke.
F eks.
Trenger ikke få angst fordi om jeg har fått det før.
Angst er ikke farlig, bare ubehagelig.
En mister ikke kontrollen når en får angst, det bare føles slik. Og følelser er ikke farlig.

Les gjennom revurderingstankene dine. Og det skal trygge deg.

Sett deg små mål.
Pust inn, hold pusten i 3 sek og pust rolig ut.

Det viktigste er at du får mestringsfølelse.
Etter hvert når det er på plass, kan du eksponere deg ved å stå i det. Til det gir seg. Men den delen hadde jeg ventet med, bør gjøres sammen med en psykolog.
Kjør hver dag. Da blir du vant. Kjør i små tuneller.
Tuneller er bare en vei. Det er like trygt som annen vei.

Jeg sliter med mild angst når jeg kjører. Det har blitt mye bedre enn det var før så nå kan jeg kjøre alene og føle at jeg har kontroll. Jeg jobbet meg gjennom angsten i form av samtaleterapi med psykolog og kjøretimer med lærer :)

Angst er i utgangspunktet ikke farlig, "bare" ubehagelig, men når det gjelder bilkjøring og angst der du får synsforstyrrelser og blir svimmel er det ganske alvorlig og potensielt livsfarlig for både deg og medtrafikanter. Går du til samtaleterapi der du får jobbet med angsten? Vil tro det kan være lurt. Ville også rådet deg til å ta kontakt med en kjøreskole og forhørt deg om dette er noe de kan hjelpe deg med. Eksponeringsterapi er ofte eneste formen for terapi som fungerer mot angst, men det skal du ikke gjøre alene og det må skje i kontrollerte og trygge rammer.

Håper du finner ut av det for det er ikke noe greit å ha det på den måten♡

Høres ut som venninnen min, akkurat det samme.
Er det slik at det er bedre om noen sitter på?
Hun jobber kognitivt med dette.

Situasjon:
Ut å kjøre bil

Automatisk negativ tanke:
For eks redd for å få angst
Redd for å miste kontrollen
Osv.
Her skriver du opp hva du er redd for.

Revurdering av Aut neg tanke.
Her må du revurdere hver enkelt tanke.
F eks.
Trenger ikke få angst fordi om jeg har fått det før.
Angst er ikke farlig, bare ubehagelig.
En mister ikke kontrollen når en får angst, det bare føles slik. Og følelser er ikke farlig.

Les gjennom revurderingstankene dine. Og det skal trygge deg.

Sett deg små mål.
Pust inn, hold pusten i 3 sek og pust rolig ut.

Det viktigste er at du får mestringsfølelse.
Etter hvert når det er på plass, kan du eksponere deg ved å stå i det. Til det gir seg. Men den delen hadde jeg ventet med, bør gjøres sammen med en psykolog.
Kjør hver dag. Da blir du vant. Kjør i små tuneller.
Tuneller er bare en vei. Det er like trygt som annen vei.
Angst er som regel ikke farlig, men om man får et anfall av panikkangst når man kjører bil kan det potensielt være livsfarlig både for den som kjører og de rundt.
Dette er gode råd for generell angst, men kanskje ikke de beste i dette tilfellet? Det er forskjell på å ha angst og få angstanfall med synsforstyrrelser og andre kroppslige reaksjoner. Panikkangst kan gjøre at man mister kontrollen over kroppen- det har jeg opplevd litt for mange ganger selv.

Angst er som regel ikke farlig, men om man får et anfall av panikkangst når man kjører bil kan det potensielt være livsfarlig både for den som kjører og de rundt.
Dette er gode råd for generell angst, men kanskje ikke de beste i dette tilfellet? Det er forskjell på å ha angst og få angstanfall med synsforstyrrelser og andre kroppslige reaksjoner. Panikkangst kan gjøre at man mister kontrollen over kroppen- det har jeg opplevd litt for mange ganger selv.

Kjøreskole høres bra ut. Men da er en jo ikke alene i bilen. Min venninne kan kjøre til verdens ende bare noen er med henne. Hun klarer ikke kjøre alene..
Men lurt å kjøre på veier uten mye trafikk hvertfall.
Ikke motorveier eller byer.

Prøvd å snakke med noen om det? Kanskje du kan få profesjonelle råd ang det? Ingen råd herfra så den eneste jeg kjenner med ordentlig angst ang bil er svigermor og hu har ikke kjørt bil på snart 30 år pga det.

Jeg fikk et mild panikkangstanfall for ca 1 år siden i bilen rett før jeg skulle rygge ut av garasjen. Siden jeg aldri hadde opplevd panikkangstanfall før ble jeg vettskremt og turde ikke gå ned til postkassen med mindre jeg løp.. Jeg fikk henvisning til en psykolog som sa at eksponering var den beste "behandling" for å lære kroppen at det ikke er farlig.
Siden mitt milde panikkangstanfall skjedde i bil på dagtid så ble jeg redd for å kjøre bil.
Jeg kaldsvettet, fikk hjertebank, fikk prikking i huden og var småkvalm bare jeg satte meg bak rattet i garasjen..
Men jeg visste at jeg måtte lære meg å bli trygg i bil igjen så jeg begynte å kjøre små turer om kvelden. Kjørte litt lengre på hver kjøretur.
Da jeg ble trygg til å kjøre bil om kvelden - så begynte jeg å kjøre små turer om dagen, og kjørte litt lengre på hver tur.
På denne måten så lærte jeg meg å bli trygg på å kjøre bil igjen.
Fastlegen skrev ut den minste dosen av Truxal til meg (beroligende for angst - og som man kan kjøre bil med ) og den hjelper meg til å være rolig. :)

Back
Topp