• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

angst hos barn

Cicilie85

Forelsket i forumet
Gutten vår har våknet noen netter hvor han hyl skriker.. vanligvis kommer han inn til oss men ved disse episodene blir han igjen på rommet og vi må hente han. Da blir han bare enda reddere.. jeg bar han inn på rommet til oss men da satt han seg bare opp, men han fortsatt skriker.. når jeg prøver og snakke rolig til han og holde han så prøver han desperat og komme seg ut av hendene mine.. jeg må bare slippe han for jeg er redd han detter ut av armene mine som han holder på. Jeg aner ikke hva dette kommer av og jeg har prøvd å lest litt om angst hos barn men det er veldig lite info om dette. Er det noen om har opplevd dette? noen tips om hva det kan skyldes? han har også bare sprunget inn på stua hvor det er mørkt og lagt seg under bordet.. det tar ofte over en time og roe han.. har vært på tanken om noen er slemme med han på barnehagen elr noe.. men huff,nei dette er ikke lett...

Høres ut som nattskrekk synes jeg. Ikke så uvanlig hos barn i denne alderen.
Fant litt info:
Karin Naphaug er leder for Barne- familiesenteret, og nasjonalt kjent for sin søvnterapi for barn. Hun forklarer at nattskrekk kan oppstå allerede i to-årsalderen. Mareritt begynner å dukke opp når barnet er tre år.
– Hvordan kan foreldre se forskjell på mareritt og nattskrekk?
– Barn som har nattskrekk roper og skriker gjerne, eller slår rundt seg og står opp – uten at de er våkne. Foreldrene greier ikke å få kontakt, ei heller vekke det. Mens de som har mareritt, gjerne våkner og gråter, og som regel husker de hva marerittet handlet om, sier Naphaug.
Ukjent årsak
Bjørn Bjorvatn forteller at forskerne ikke vet hvorfor noen barn rammes av skrekkanfall.
– Men undersøkelser viser at 90 prosent av barna som har nattlige anfall, har slektninger med lignende plager. Nattskrekken forsvinner gjerne innen barnet er blitt sju-ti år. Hvis ikke, bør foreldrene ta kontakt med lege.
Det kan være vondt for foreldre å være vitne til hvor redde de små kan være i søvne. Og det gjør dem ikke mindre maktesløse å vite at man ikke bør prøve å vekke barnet, for da blir det ofte verre.
– Sørg for at barnet ikke skader seg, og bare si rolig at mamma er her og passer på deg. Normalt varer et skrekkanfall sjelden mer enn noen minutter. Og dagen etter husker ikke barnet noe av anfallet, beroliger Karin Naphaug.
Hun mener å se en sammenheng mellom overtrøtte barn og hyppige nattlige skrekkanfall.
– Derfor er det viktig at barnet ikke legger seg for sent.

Høres ut som nattskrekk ja. Det har vi hatt her. Han begynner å hylskrike og når en prøver å ta han opp så blir han helt vill og krakilsk. Ikke noen gøy situasjon, når en ikke får gjort så mye. Her han han skreket i opptil 1 time før han sovner igjen.

ORIGINAL: beibi08og11

Høres ut som nattskrekk ja. Det har vi hatt her. Han begynner å hylskrike og når en prøver å ta han opp så blir han helt vill og krakilsk. Ikke noen gøy situasjon, når en ikke får gjort så mye. Her han han skreket i opptil 1 time før han sovner igjen.

Enig i dette [:)]

Amelia har også hatt det, men lenge siden nå. Var mer i 1,5 til 2 års alderen.

Våknet og hylte, ville ikke bli løftet opp eller strykes på. Fant ut at det beste var å la henne være og bare være der, si at "mamma er her" osv. Da gikk det ganske fort over og hun sovnet igjen.... ikke noe moro når det står på [:(]

kanskje dumt å si dette men så bra at det ikke er bare oss. Virker som det oppstår plutselig.. nå har han ikke hatt d på noen uker men synd og høre det fort kan skje en natt :-S

Er lenge siden vi har hatt det også, er nok sånn som kommer i perioder. Så håper vi slipper mer av det!!![:)]

Back
Topp