Angst for toxoplasmose

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Vi skaffet oss kattunge i mai, og jeg har aldri rørt kattesanda. Vasker meg som regel etter å ha kosa med katta, men må innrømme at det dabba av relativt fort. Jeg bare slutta å tenke over det. Katta var jo overalt, så måtte ta hun vekk og kose og leike osv. Og i det siste har jeg hatt hun i senga, for ble lei av maset i gangen når jeg brukte halve dagen på å ligge i senga.

Jeg har alltid hatt den parasitten i bakhodet(haha, hørtes litt feil ut), men tenkt at "nesh, rammer da ikke meg". MEN man merker ikke at man får den om det skulle skje, så jeg googla det. Og noen få får symptomer som da kan være hovne lymfeknuter, feber, muskelsmerter. Og det rare er at jeg har hatt veldig hovne lymfeknuter for et par uker siden. Jeg tenkte faktisk at "oj, dette er vel ikke normalt", men så bare overså jeg det for jeg er litt hypokonder. Som dere kanskje skjønner med det innlegget her hahaha.. off.

Poenget mitt; det er en uke til termin, altså neste søndag. Er det egentlig noe vits i å ringe legen og be om en blodprøve? De bruker å si at det tar en ukes tid eller to å få svar på blodprøvene. Uææ.. Angrer på at jeg ikke var mer forsiktig med katta. :( Har sånn angst for at noe skal være galt.

Også; er det sannsynlig at jeg har fått det? Tror DU det?

Veldig lite sannsynlig at du har fått det av en kattunge :-) og nå så nermt termin tror jeg ikke de hadde gjort noe med testing heller..
Hvis jeg husker riktig er det i første trimester taxoplasmose er skumlest? :-)

Det går nok helt fint :-)

Har katten vært ute? Hvis ikke kan du slappe helt av. Denne bakterien oppstår i avføringen til katter som har gått ute. Og jo lenger avføringen ligger i kassen, jo fortere kan bakterien vokse. Jeg har to katter, hatt den ene i 10 år. Har min tredje graviditet nå, er ikke immun. Men fastlegen mente det ikke var nødvendig med blodprøve. For hvorfor skulle jeg bli smittet nå når jeg aldri tidligere har blitt det, sa han.. Du kan nok slappe helt av :)

Om du har toxoplasmose er det ikke sikkert barnet har det. Men sannsynligheten for smitte øker jo lengre man er ut i svangerskapet. For å finne ut om barnet er smittet ville de tatt fostervannsprøve, som er en risikofylt prosedyre. Siden du er så langt på vei ville de nok ventet til lille var ute for så å ta blodprøver.
Hadde jeg vært usikker på om jeg hadde hatt det ville jeg dratt å få tatt prøver av meg selv, da vil en jo få svar på om det er nødvendig å teste ungen eller ikke, som du skriver så merker en ikke om en får det. Og da vil ungen testes snarere etter fødsel en om du venter med å ta prøver. Barn som er rammet virker som oftes å være helt frisk til det har gått noen dager.
Sannsynligheten for at du har det fra en kattunge som du kun har kosa med er vel dog minimal:) Skal noe til før smitte skjer.

Er veldig liten sannsynlighet for at katten har den bakterien. I utgangspunktet så har ikke de fleste katter som har vært kjæledyr den bakterien i seg engang. Det er mest villkatter. Det kommer jo av ting de spiser ute. Vår katt er 10 år gammel, litt fisefin, så han spiser ikke ute eller fanger mus og fugler. Jeg ble testet for toxoplasmose ved første kontroll, ingen nødvendighet å teste etter det. Bare slapp av du. Er ikke nazi på å vaske hendene så fort jeg har kosa med pus jeg heller:p

Jeg fikk meg katt i November - to uker senere fant vi ut at jeg var gravid. Jeg har tatt to blodprøver som har vært negative og kjæresten min har tatt kattesanden. Jeg har tatt den selv noen få ganger når han har vært bortreist. Vasker meg alltid godt på hendene med såpe. Har selv slurvet litt med det etter å ha koset med henne da, men jeg har også skjønt at det er YTTERST sjeldent å bli syk av det så da holder jeg meg med den viten og har ikke bekymret meg mye. Hun begynte å lære seg å være ute i vår, så nå er hun en del ute, men holder seg i nærområdet. Hadde vi bodd i utlandet med masse løshunder og katter så hadde nok saken vært en annen :)

Åh, tusen takk for alle svarene! Ikke meningen å være helt hysterisk. Er det en ting jeg gleder meg til ved å bli ferdig med svangerskapet, er å kunne SE og følge med på babyn. Nå er det liksom en vegg mellom oss som gjør at man fort begynner å bekymre seg over ting som kanskje ikke er verdt å bekymre seg over. Men dere roa den overhysteriske førstegangsmora. :D

Åh, tusen takk for alle svarene! Ikke meningen å være helt hysterisk. Er det en ting jeg gleder meg til ved å bli ferdig med svangerskapet, er å kunne SE og følge med på babyn. Nå er det liksom en vegg mellom oss som gjør at man fort begynner å bekymre seg over ting som kanskje ikke er verdt å bekymre seg over. Men dere roa den overhysteriske førstegangsmora. :D
Synes ikke du virker overhysterisk i det hele tatt, med alle forhåndsregler, artikkler om farlige ting for gravide, og alt bluss som er om hver minste ting blir man påvirket. Er heeeelt lik deg og bruker nok til sammen et par timer om dagen for å lese meg opp på alt som kan og ikke kan gå galt! Men det er bare fordi det er så mye om det :)

Tror det går bra har hatt katter siden jeg var liten. Tok blodprøve hos legen og den viste hverken ny eller gammel smitte :) og her sover katten i sengen med oss om hun vil det, og det blir en del kos også :)

Back
Topp