Angst for sprøyter

LilleTusta

Glad i forumet
Hei..
Jeg vet ikke hva jeg skal med dette innlegget..
Jeg har angst for sprøyter og vi skal ha icsi neste år! (veldig glad for at vi får hjelp, og gleder emg til en positiv test!)
Men jeg klarer ikke glede meg til vi skal begynne :( er livredd sprøyter og ting som er ukjent :'(

I går våknet jeg og fikk angst for da drømte jeg at sprøyten traff innvollene mine og jeg måtte på sykehus.. Og så tenker jeg tenk om jeg tar sprøyta inn og får panikk og tar den ut igjen og ikke får inn medisinen..

Så idag nå i stad når jeg våknet.. Så jeg for meg at den ikke gikk gjennom huden.. Eller at den gikk igjennom men jeg kjente de ekle hudlagene.. :'(

Det er så flaut at jeg skal ha så panikk for og sette sprøyte på meg selv :'(
Og vi har ikke fått svar en gang om når vi skal inn.
Skal jeg virkelig bruke flere måneder på å grue meg og ha angst for noe som sikkert ikke er så farlig?

Noen i samme situasjon?
Dette er kjempe flaut :'(

Og kjempe vondt :'(
 
Hei..
Jeg vet ikke hva jeg skal med dette innlegget..
Jeg har angst for sprøyter og vi skal ha icsi neste år! (veldig glad for at vi får hjelp, og gleder emg til en positiv test!)
Men jeg klarer ikke glede meg til vi skal begynne :( er livredd sprøyter og ting som er ukjent :'(

I går våknet jeg og fikk angst for da drømte jeg at sprøyten traff innvollene mine og jeg måtte på sykehus.. Og så tenker jeg tenk om jeg tar sprøyta inn og får panikk og tar den ut igjen og ikke får inn medisinen..

Så idag nå i stad når jeg våknet.. Så jeg for meg at den ikke gikk gjennom huden.. Eller at den gikk igjennom men jeg kjente de ekle hudlagene.. :'(

Det er så flaut at jeg skal ha så panikk for og sette sprøyte på meg selv :'(
Og vi har ikke fått svar en gang om når vi skal inn.
Skal jeg virkelig bruke flere måneder på å grue meg og ha angst for noe som sikkert ikke er så farlig?

Noen i samme situasjon?
Dette er kjempe flaut :'(

Og kjempe vondt :'(

Jeg og grua meg skikkelig.. Trodde ikke jeg skulle klare å sette den sprøyta på meg selv. Gikk rundt i stua og gråt første gangen jeg skulle ta den.. var helt grusomt.
Tror det som gjorde at jeg klarte det, var at barneønsket var så sterkt og at hvis jeg ville ha barn så måtte jeg faktisk klare det.
Og det ble bare lettere og lettere, så når jeg skulle starte med søskenforsøk så "gleda" jeg meg til å begynne med sprøytene, for da var jeg endelig i gang igjen :)

De sprøytene blir noe helt annet enn blodprøver og vaksiner.
Hvis jeg tar blodprøve kan jeg fortsatt ikke se på og jeg holder pusten. Tok influensa vaksine for noen uker siden så anbefalte hun at jeg lå nede mens jeg tok den for blir så uvell og svimmel. Og må ligge og sitte en stund etterpå for at jeg ikke skal bli dårlig.

Så for min del ble ikke de sprøytene "skumle" til slutt :) var ikke noe problem å ta de :)

Har aldri opplevd angst i forbindelse med sprøyter så det høres jo ikke noe gøy ut.. så kanskje siden du får angst av det så kunne det vært lurt å prate med noen om det?

Masse lykke til :happy:
 
Jeg sleit veldig den første dagen jeg skulle sette sprøyte. Stod på badet og skalv. Men så begynte jeg å tenke på de som må ta sprøyter hver dag resten av livet og at jeg bare skulle gjøre det i noen få dager. Så da bare gjorde jeg det. Var overhode ikke vondt:)

Hvis du sliter veldig, så kan kanskje samboeren din sette sprøyta for deg? Jeg vurderte det, men pga turnusarbeid, så fant jeg ut at det var best å få det til selv.
 
Kanskje du kan høre om du kan benytte noen av de hormonene som har en sprøyte som ser ut som en penn? Disse er de beste å sette på seg selv. Selve nålen er så tynn så merker den nesten ikke. Jeg har brukt noe som heter Gonal-f, men vet det er flere som er som denne.
 
Tusen takk for svar jenter :) føler ikke det er noen som forstår hvordan det faktisk er for oss som må igjennom dette.. Samtidig så føler jeg meg egoistisk når jeg klager.. Er jo andre som har det verre :(

Får hjelp av en som har vært sykepleier, skal ikke starte før neste år, og ho sa ho kunne hjelpe emg, vi kunne finne ut av noe!

Men tror for min egen del og mestringsfølelse så må jeg klare det selv :)
Men er fortsatt gørr nervøs..
 
Hvis det er en trøst så kan ikke sprøytene gå gjennom huden og inn i organene dine. Sprøytespissene som følger disse sprøytene er dessuten ganske korte og tynne. Det kan hjelpe å klemme ei pølse på magen litt hardt der du skal stikke, da avleder man smertene fra selve stikket til klypingen :) Anbefaler også å spise og drikke godt før du tar sprøytene, så er det mindre sjans for at du føler deg dårlig etter. Men ofte med sprøyteskrekk er det ikke smerten som er verst, det er tankemønsteret rundt angsten før stikket. Du får be om å snakke litt med sykepleier når du får opplæringen, dette har de garantert vært borti før :) Kan jeg spør hvorfor du har sprøyteskrekk? Har du hatt noen dårlige erfaringer tidligere? Ønsker deg masse lykke til, dette klarer du ❤️
 
Hvis det er en trøst så kan ikke sprøytene gå gjennom huden og inn i organene dine. Sprøytespissene som følger disse sprøytene er dessuten ganske korte og tynne. Det kan hjelpe å klemme ei pølse på magen litt hardt der du skal stikke, da avleder man smertene fra selve stikket til klypingen :) Anbefaler også å spise og drikke godt før du tar sprøytene, så er det mindre sjans for at du føler deg dårlig etter. Men ofte med sprøyteskrekk er det ikke smerten som er verst, det er tankemønsteret rundt angsten før stikket. Du får be om å snakke litt med sykepleier når du får opplæringen, dette har de garantert vært borti før :) Kan jeg spør hvorfor du har sprøyteskrekk? Har du hatt noen dårlige erfaringer tidligere? Ønsker deg masse lykke til, dette klarer du ❤️

Tusen takk for tips ❤️
De skal jeg ta med meg!
Er ikke redd hvis noen andre gjør det på meg, er mer at jeg skal gjøre noe feil selv
Men merker jeg er litt smånervøs når han au skal stikke, siden han ikke har erfaring, men jeg må bare prøve å legge det av meg!

Det går nok bra, er jeg som overtenker, og redd for det ukjente :(
 
Tusen takk for tips ❤️
De skal jeg ta med meg!
Er ikke redd hvis noen andre gjør det på meg, er mer at jeg skal gjøre noe feil selv
Men merker jeg er litt smånervøs når han au skal stikke, siden han ikke har erfaring, men jeg må bare prøve å legge det av meg!

Det går nok bra, er jeg som overtenker, og redd for det ukjente :(
Du kan ikke gjør så veldig mye feil med subkutane sprøyter (altså de vi setter i magen), enn å evt dosere feil. Men med god forberedelse før du stikker så unngår du jo det :) Prøv å unngå synlige blodkar i huden, men de på magehuden er så tynne at det skal godt gjøres å sprøyte de intravenøst. Det er vanlig st det kan blø litt etter stikket uansett. Gå på felleskatalogen.no og søk opp legemidlene du skal ha, der ligger det instruksjonsvideoer på både tilberedning og stikk + oppbevaring av sprøyter. Hvis du ikke kjøper sprøyteboks til brukte sprøyter kan du feks hive de oppi en melkekartong og levere de til apoteket :)
 
Jeg klarte ikke sette sprøyter selv. Så her var det samboeren,svigermor og di på legekontoret som gjorde det. Jeg svimer av tvert. Så hadde ikke sjangs.
 
Jeg deler kanskje ikke like stor angst som deg, men jeg har også sprøyteskrekk!
Første gangen jeg skulle sette Ovitrelle på meg selv satt jeg i 30 minutter før jeg klarte å stikke :hilarious: Men bare tanken på at dette vil gjøre det mulig å få barn gjør det liksom litt verdt det :) PS: jeg synes det er vondere når andre stikker meg, enn når jeg stikker meg selv ;) hilsen sykepleier med sprøyteskrekk :p
 
En frykt er ille for den som har den, uansett hva andre sier. :Heartred
Kanskje det kan hjelpe å snakke om det med både partner og venninner?
 
Jeg forstår deg veldig godt, grudde meg veldig til sprøytene selv :bored: her måtte mannen trå til og sette de, holdt på i to timer før vi fikk satt første - jeg fikk helt noia og gråt og klarte ikke sitte rolig. Og det var virkelig ikke vondt, jeg VET jo egentlig det, men kroppen min stritter helt imot likevel.. syns det var bittelitt lettere for hver dag :)

Tvi tvi, dette klarer du!!!
Kan noen sette sprøytene på deg?
 
Jeg hadde også mange rare tanker om sprøyter før jeg satte i gang. Så virkelig ikke fram til å sette sprøyter på meg selv. Men det har gått veldig fint!

Spissene er veldig korte og tynne, på bemfola f.eks ca 1 cm lang bare. Så det er helt umulig å treffe indre organer! De går lett gjennom huden, kjenner vanligvis ingenting. Hverken av stikk eller dosering.

Jeg så også for meg lange spisser, vondt og vanskelig, alt mulig som kunne skje. Det hjalp meg også å tenke at veldig mange setter slike sprøyter på seg selv hver dag, til og med små barn. Ikke at det nødvendigvis hjelper alle å tenke sånn, og det er ikke et forsøk på å bagatellisere problemet, for skrekken er reell. Men det er ikke farlig å gjøre det, og det skal mye til at det går galt.

Hvis det blir veldig vanskelig for deg kan du også få noen på legekontor/sykehuset til å hjelpe deg å sette sprøytene. Det kan være tryggere å gjøre det der første gangen? Du får også se og håndtere en prøve-sprøyte under opplæringen. Tenker du kan ha hjelp i å snakke med sykehus/klinikk/fastlege, og fortelle om frykten din og få sprøyteopplæring allerede nå. Da har du i hvert fall et mer realistisk bilde av hvordan det blir, og slipper de skumle scenarioene som oppstår i hodet.

Denne videoen fra Maigaard viser hvordan det gjøres med bemfola-penn, kanskje det hjelper:

https://youtu.be/BMVisjjrzkg
 
Hei..
Jeg vet ikke hva jeg skal med dette innlegget..
Jeg har angst for sprøyter og vi skal ha icsi neste år! (veldig glad for at vi får hjelp, og gleder emg til en positiv test!)
Men jeg klarer ikke glede meg til vi skal begynne :( er livredd sprøyter og ting som er ukjent :'(

I går våknet jeg og fikk angst for da drømte jeg at sprøyten traff innvollene mine og jeg måtte på sykehus.. Og så tenker jeg tenk om jeg tar sprøyta inn og får panikk og tar den ut igjen og ikke får inn medisinen..

Så idag nå i stad når jeg våknet.. Så jeg for meg at den ikke gikk gjennom huden.. Eller at den gikk igjennom men jeg kjente de ekle hudlagene.. :'(

Det er så flaut at jeg skal ha så panikk for og sette sprøyte på meg selv :'(
Og vi har ikke fått svar en gang om når vi skal inn.
Skal jeg virkelig bruke flere måneder på å grue meg og ha angst for noe som sikkert ikke er så farlig?

Noen i samme situasjon?
Dette er kjempe flaut :'(

Og kjempe vondt :'(
Hvordan gikk det for deg?:Heartred

Har også veldig sprøyteskrekk og skal i gang neste syklus om jeg ikke blir gravid nå.
Så spent på hvis du er i gang eller er ferdig om det gikk bedre enn forventet? :love7
 
Hvordan gikk det for deg?:Heartred

Har også veldig sprøyteskrekk og skal i gang neste syklus om jeg ikke blir gravid nå.
Så spent på hvis du er i gang eller er ferdig om det gikk bedre enn forventet? :love7


Hei, og takk for spørsmål!

Vi skulle egentlig i gang, men så var kroppen min så utsatt for stress og bekymringer, så mensen ble utsatt med 2 uker, så det kræsjet med påsken :'( pluss det forbaska koronaviruset... Så fikk aldri kommet igang, og vet ikke når vi skal i gang heller per nå ",
 
Hei, og takk for spørsmål!

Vi skulle egentlig i gang, men så var kroppen min så utsatt for stress og bekymringer, så mensen ble utsatt med 2 uker, så det kræsjet med påsken :'( pluss det forbaska koronaviruset... Så fikk aldri kommet igang, og vet ikke når vi skal i gang heller per nå ",
Håper på oppvaklaring snart og at vi kan følge hverandre :Heartbigred
 
Det hadde vært veldig koselig å følge hverandre :) føler meg så alene i, ingen jeg kjenner holder på med denne prosessen :( så vet ikke hvem jeg liksom kan prate med!
Ja samme her! :Heartred du må gjerne dele her når du vet mer om når det blir oppstart igjen. Virker som sykehusene skal i gang med mer normal drift igjen etter påsken. Krysser fingrene for deg!:love7
 
Ja samme her! :Heartred du må gjerne dele her når du vet mer om når det blir oppstart igjen. Virker som sykehusene skal i gang med mer normal drift igjen etter påsken. Krysser fingrene for deg!:love7

Det kan jeg gjøre, men da synes jeg at du også kan! :) i like måte!
 
Ja samme her! :Heartred du må gjerne dele her når du vet mer om når det blir oppstart igjen. Virker som sykehusene skal i gang med mer normal drift igjen etter påsken. Krysser fingrene for deg!:love7

Da har jeg fått telefon at vi skal starte med sprøyter når jeg får mensen på dag 2 eller 3 :) hvordan går det med deg? Hørt noe?
 
Back
Topp