Angst etter fødsel..

• Trådstarter Trådstarter Anonym
  • Opprettet Opprettet
A

Anonym

Guest
Jeg tipper det er mange som har følt det på samme måte som meg, men etter fødsel har jeg fått skikkelig angst, angst for min egen helse.. Jeg hadde en kort og grei fødsel, men jeg fikk en rift grad 3c.. Jeg har ikke tatt opp sexlivet igjen med min mann fordi jeg er livredd for at det skal være smertefullt..

Jeg føler enda noe er "galt" med meg.. Begynte på cipralex i samarbeid med lege, men jeg ble som en zombie uten følelser.. Så nå har jeg sluttet på eget initiativ.. (tatt det veldig forsiktig, slutteperiode var på 2 måneder..)

Jeg føler jeg fort blir sår nedentil.. og da er jeg redd det skal være noe feil der nede.. Og jeg vet min mann gjerne ønsker at jeg skal bli klar for sex igjen.. Føler meg egentlig klar, men den riften hindrer meg :/ Har hatt kontroll hos legen, og alt er som det skulle, men det var litt arrvev..Av og til kjenner jeg små dunk i mage/rygg.. kommer det av at noe går på plass igjen etter fødsel? er 7 måneder siden fødsel..

Det jeg lurer på er vel om det er vanlig å få angst etter fødsel? Spesielt for sin egen helse.. Jeg har følelsen av at noe er alvorlig galt, som vil ende i dødsfall.. Kan det ha noe med det å gjøre at jeg mistet min bestefar under svangerskapet? Det kom helt uventet på oss alle.. Takker for alle svar.. Må få det ut en plass..

Må først si at det er nok ganske vanlig å føle det slik i etterkant av fødsel, men at det er veldi tabubelagt emne, å det er synd.

Jeg hadde ikke sex før 6 mnd etter fødsel, hadde lang renselse, ble klippet i alle himmelretninger og sydd fort å gæli, jeg var ikke fornøyd nei, det tok laaang tid før det grodde, mye plager med hovent underliv og sopp, følte det så helt jæ.... ut der nede.

Legen sa d så bra ut, noe jeg ikke var fornøyd med, så dro til gynekolog og han videreførte meg til en annen som var veldig flink på dette, en liten operasjon, opna arra, sydd på ny, myyyye penere og det grodde veldi fint, nå har jeg ikke noe plager lenger.

Vil annbefale deg å dra til gyn og få en som kan sitt området å hjelpe deg.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vet ikke hvor normalt det er, men jeg fikk også sterk angst etter fødsel. Jeg har vært plaget av det i mange år før også, men det ble nokså sterkt de to-tre første mnd etter fødselen. Var så redd for både min helse og min sønns, og veldig redd for å havne i en eller annen ulykke.

Vet ikke hvor normalt det er, men jeg fikk også sterk angst etter fødsel. Jeg har vært plaget av det i mange år før også, men det ble nokså sterkt de to-tre første mnd etter fødselen. Var så redd for både min helse og min sønns, og veldig redd for å havne i en eller annen ulykke.

Hvordan kom du deg ut av angsten? Jeg sliter enda..

Jeg er desverre langt fra ute av den :( men den ble bedre etter en stund, deretter har den svingt opp og ned lenge ;/

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg hadde angst både før og etter fødsel av flere grunnen, men må ærlig inrømme at angsten ikke har blitt bedre, etter jeg fikk barn er jeg stadig redd det skal skje noe med andre og med meg selv, d beste tipset jeg kan gi er å prøve å flytte tankefokuset til noe positivt, bestemm deg for en kjekk tanke/minne du skal tenke på når angsten/tankene kommer og hold på denne. Sier ikke det tar angsten bort, men det hjelper litt med å flytte fokus:)

Jeg skjønner godt at du er redd for å ha sex, jeg tror selv at sexlivet mitt stopper etter jeg har fått barn.
Aner ikke hvordan jeg skal tørre å ha sex igjen.

Hvordan går det med deg trådstarter ? :)

Hvordan går det med deg trådstarter ? :)

Det går mye bedre, sliter litt med angstanfall enda, føler jeg er alvorlig syk opptil flere ganger :/ Veldig tungvint, men nå er det ikke så ille som før heldigvis, er også sluttet på cipralex. :)

Når det kommer til meg og min mann måtte det bare en skikkelig samtale til, og rett og slett tid, til jeg følte meg 100% klar :)

Det går mye bedre, sliter litt med angstanfall enda, føler jeg er alvorlig syk opptil flere ganger :/ Veldig tungvint, men nå er det ikke så ille som før heldigvis, er også sluttet på cipralex. :)

Når det kommer til meg og min mann måtte det bare en skikkelig samtale til, og rett og slett tid, til jeg følte meg 100% klar :)

Så godt å høre ! :) Det vil nok ta lang tid å bli kvitt angsten helt, men det er jo kjempefint at du har kommet av medisinene ! Flott at du har snakket skikkelig med mannen, og at det har ordnet seg slik også. Ble oppriktig glad av å lese dette ! :)

Back
Topp