Angrepille og graviditet

Martine1994

Andre møte med forumet
Hei. Jeg er 19, snart 20 år og bor med kjæresten min. Har mistet resepten jeg hadde på p-piller så har ikke hentet ut enda. Hadde sex 1 gang uten prevensjon. Ble litt stressa og sjekka sånn eggløsningskalkulator. Fant ut at jeg hadde samleie første dag i eggløsningen. Tok nå en angrepille 36 timer etter det skjedde.
Men nå er jeg litt stressa, leste det var mindre sjanse for at angrepillen fungerer hvis det er når man har eggløsning. Og så leste jeg at hvis man først tar angrepillen og er gravid så kan man få graviditet utenfor livmoren.
Hvis jeg er gravid vil jeg beholde, men jeg er redd for at embroyet kan være skadet eller ligge utenfor livmor.
Har dere noen tanker eller erfaringer rundt dette? Setter stor pris på svar! :)

Ingen erfaring her nei, men om du blir gravid og er bekymret, så kan du jo bestille deg en tidlig ultralyd time? Da kan du vite hvordan det står til allerede i uke 7 eller 8... :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis du har tatt angrepille skal du jo normalt sett blø som ved en normal mens hvis jeg har fortått det rett.
Da bør ikke egget ha blitt befruktet og langt mindre festet seg.

Skulle du derimot faktisk ha blitt gravid ville jeg snakket med legen om det.
Jeg opplevde å bli gravid på p-piller og det ble oppdaget ved at jeg aborterte i det de mener var uke 7.
Jeg fikk da info fra lege om at dersom fosteret hadde overlevd var det store sjanser for at det hadde påvirket fosteret.
Det sagt vet jeg om flere barn som er unnfanget på p-piller som ikke har en eneste skavank, men jeg tror angrepillen er kraftigere, uten å kunne si det for sikkert.

Uansett, lykke til :)

Angrepilla funker sannsynligvis ved at den hindrer eggløsning, og kanskje hindrer implantasjon av egget. Så dersom man tar den etter at eggløsninga har vært, virker den ikke like godt.

Tror ikke egentlig at angrepilla fører til graviditet utenfor livmoren, er vel mer det at hvis man blir gravid på tross av angrepille som hindrer at egget fester seg i livmora, er det mer sannsynlig at graviditeten har festet seg utenfor.
Angrepilla øker ikke sjansen for abort, og det er ingen grunn til å mistenke at den fører til fosterskade.

Edit: leste en studie av kvinner som tok angrepillen innen 72 timer etter samleie. Bare 0,8% ble gravide. 1,8% av de som ventet lenger enn det ble gravide. Så sjansen er jo der, men den er ørliten.

Last edited:
:iamwithstupidDobbelpost!

Jeg ble gravid en gang selvom jeg tok angrepille.... Når i syklusen jeg var vet jeg dessverre ikke, men det endte med spontanabort 1 uke etter positiv gravitest. Ta kontakt med legen din du, absolutt det beste:)

#Happyface fra appen#

Det skal mye til å bli gravid med angrepillen. Vent å se om mensen kommer du :)

TuMmY LoVe

Ta kontakt med lege eller gynekolog, så får du sjekket det ut med en gang:)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg hadde sex en lørdag kveld, eggløsning søndag morgen, tok angrepille søndag kveld. Ble gravid gitt.. Mistet riktignok i uke 8, men om det har noe med angrepillen å gjøre vites ikke. Ble gravid igjen 3 mnd seinere som gikk veldig bra da :)
Angrepiller funker jo veldig dårlig på kvinner over 70 kilo, så dette er også noe man må ya i betraktning. Da finnes det en annen type, men den må du få resept på. Lykke til :)

De har gått tilbake på dette med vektbegrensning.
http://legemiddelverket.no/Nyheter/Andre/Sider/Ingen-vektbegrensninger-norlevo.aspx

Et metastudie på effekten ved høyere vekt viste at graviditetsraten uansett bare var på 5% for kvinner med BMI på over 30. Et annet metastudie viste ingen effektforskjell for vekt.

Det er jo kvinner som blir gravide selv ved bruk av angrepiller, noen utgjør jo de få prosentene, men sjansen er altså ikke veldig stor.

Ville nok tatt kontakt med lege jeg. Greit å snakke med noen som forhåpentligvis kan litt om det og som kanskje kan berolige deg :-) Lykke til :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Håper du får svaret du ønsker deg :)

Jeg har en venninne me en frisk og fin 2-åring nå, etter å ha tatt angrepillen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tok du angrepille vil det gjøre slik at det ikke fester seg, og blir ikke noe. Du blør det ikke ut, hvis du er gravid har ikke angrepillen effekt.

Tok du angrepille vil det gjøre slik at det ikke fester seg, og blir ikke noe. Du blør det ikke ut, hvis du er gravid har ikke angrepillen effekt.

Eg har og ei venninne som har ei frisk og fin jente etter at angrepilla ikkje fungerte. :)

Back
Topp