ang Zoloft. spør her siden det er meget lite liv på rette forumet

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: hyggli

Hmmm hvorfor ta legemidler når det faktisk finnes vitaminer/mineraler som kan hjelpe mot depresjon/angst??? Det har iallefall hjulpet mange andre[:)]. Kanskje ikke lurt å bare slutte sånn der, men tenk om noe så enkelt som det kunne ha hjulpet.......................

legemidler er laget for å lege...
helsekost og annen heksebrygg kan man ta hvis man er hypokonder.

Haha, sign Tøsa!!

Også var det dette med å svare på det HI spør om frøken hyggli....

ORIGINAL: Labambie

Hmmm hvorfor ta legemidler når det faktisk finnes vitaminer/mineraler som kan hjelpe mot depresjon/angst??? Det har iallefall hjulpet mange andre[:)]. Kanskje ikke lurt å bare slutte sånn der, men tenk om noe så enkelt som det kunne ha hjulpet.......................

Haha, sign Tøsa!!

Også var det dette med å svare på det HI spør om frøken hyggli....

hehe.. ja, det gjelder vel også for deg og meg isåfall..... [8D]

ORIGINAL: Oceania

Jeg vil bare støtte hyggli i at det finnes naturpreparater der ute med dokumentert effekt på depresjon...F.eks. Johannesurt som hjelper for lette til moderate depresjoner..  Jeg kan ikke så mye om det, men jeg har hørt om fler som har hatt effekt av denne.. Synes det er helt unødvendig å hakke slik jeg opplever at dere gjør.   Det er mange som oppsøker "alternativ hjelp" og har effekt av det..

Personlig synes jeg det er alt for mye uvitenhet blant fastleger om psykiske lidelser og opplever at mange skriver ut resepter i hytt og pine uten engang å gå inn i pasientens problematikk.

Jeg signerer denne mer enn gjerne[:D]

Hmmmmmmmmmmmmmm hva tror du cellene i kroppen din lever av da? Vis meg dokumentasjon på at cellene ikke trenger vitaminer og mineraler og du er usedvanlig dyktig[8|]

Sett dokumentaren "Selvmord på resept" ?  handler om de medisinene..

Jeg var 13 år da jeg gikk på dem.. gikk på dem et halvt år før mine foreldre måtte til med advokat for at jeg skulle få slutte på de uten at helsevesenet tok ifra dem foreldreansvaret..! jeg var IKKE meg selv, var 10 ganger mer deprimert da jeg gikk på dem, jeg fungerte ikke i hverdagen (kunne sovne stående en halvtime etter tablettene var inntatt) osvosvosv.. ALDRI mer..! Dette har ført til at jeg heller holder følelser innestengt, med fare for å bli tvangsmedisinert på den måten igjen.

Til dere som mener at legemidler leger[8|]. Hvrdan kan dere tro at å dytte i seg legemidler som hemmer opptak av naturlige stoffer i kroppen er legende? Det er ikke snakk om å helbrede snarere å dempe de følelsene man har slik at mn kan leve et tilsynelatende normalt liv. Er det virkelig å lege? Jeg mener definitivt at hvis man hadde hatt sjansen til å bli bedre uten medisiner så er det et bedre valg enn å bruke det.

Noen legemidler er til for å helberede/lege, men i tilfeller som dette så er det altså ikke helt sånn...................... Når det er sagt så skal det sies at i østen så spiser/ drikker mennesker urter o.l for ulike sykdommer/ sinstilstander og det hjelper faktisk for de så hvorfor ikke for oss også? Er vi sååååååååå redde for det ukjente at vi ikke tørr og dermed stoler blindt på leger i den vestlige verden? Er det gitt at de vet bedre hva som er best enn i den østlige?????

ja, noen ganger blir slike legemidler skrevet ut uten annet behandling, noe som selvfølgelig er ille...
og ja, kosttilskudd og en sund livsstil kan hjelpe enkelte ut av depresjoner og slikt..

men, grunnen til at hvertfall jeg, og sikkert også andre her reagerer på dere som er så konsekvent negative til å medisinere psykiske lidelser, er at dere faktisk kan få noen som VIRKELIG trenger disse medisinene for å klare å overleve til å kanskje ikke ta dem!!!

så foreslå gjerne kosttilskudd og sund mat, be folk sørge for å settes på venteliste for behandling, men IKKE gi folk beskjed om at de ikke trenger de medisinene legene deres mener de trenger!!!

Skulle virkelig ønske det kom flere svar her fra noen som har prøvd zoloft! Mannen min fikk det av fastlegen i vinter, og jeg liker det ikke. Han fikk ikke noen oppfølgingstime, den har jeg trumfet igjennom nå, etter nesten 5 mnd med tabletter. Han er konstant trøtt og sliten, mangler overskudd, til og begynne med synes jeg han ble likegyldig, nå er det bedre. Men han har fortsatt noen voldsomme nedturer, trodde de skulle bli borte med tablettene?? Jeg tror ikke disse er de riktige for han, men han mener selv at han er bedre..
Glad for å høre hvordan andre har det med disse tablettene.

ORIGINAL: Miss. Juicy

ja jeg har god virkning av de! Har ikke forandret personlighet eller no

samme her!

ORIGINAL: solstråla

ja, noen ganger blir slike legemidler skrevet ut uten annet behandling, noe som selvfølgelig er ille...
og ja, kosttilskudd og en sund livsstil kan hjelpe enkelte ut av depresjoner og slikt..

men, grunnen til at hvertfall jeg, og sikkert også andre her reagerer på dere som er så konsekvent negative til å medisinere psykiske lidelser, er at dere faktisk kan få noen som VIRKELIG trenger disse medisinene for å klare å overleve til å kanskje ikke ta dem!!!

så foreslå gjerne kosttilskudd og sund mat, be folk sørge for å settes på venteliste for behandling, men IKKE gi folk beskjed om at de ikke trenger de medisinene legene deres mener de trenger!!!

Jeg mener ikke at alle mennesker ikke trenger disse antidepresiva og ville aldri i verden ha sagt at de ikke trenger de. Det jeg mener derimot er hvorfor ike prøve med vitaminer og mineraler som angivelig har hjulpet andre ut av depresjoner/angst? Jeg er ikke konsekvent neativ til å gi legemidler til disse lidelsene, jeg er bare konsekvent negativ til at man ikke prøver ut andre ting også siden mange av disse legemidlene ike leger tilstanden, men demper den.....

Jeg har brukt Zoloft i ganske mange år nå, og for meg har det vært veldig stabiliserende – jevnere humør, mindre angst og færre “krasj” i hverdagen. Sammenlignet med paroxetin og Cipramil/Cipralex opplevde jeg Zoloft som litt lettere å tåle, spesielt når det gjelder bivirkninger og det å komme i gang med medisinen.

Når det gjelder kompatibilitet og bytte mellom dem, er de i samme gruppe (SSRI), men de virker litt forskjellig fra person til person. Det tryggeste er alltid å gjøre overgang eller kombinasjon i samråd med legen, siden dobbelt SSRI-bruk ikke anbefales. Gi Zoloft nok tid før du vurderer effekten – for meg tok det noen uker før jeg merket ordentlig bedring.

Back
Topp