Ang velling

_nette86

venter en liten juleskatt
Høsthjerter 2017
Jeg ser at gullet er mindre og mindre fornøyd med mengden mat han får og tenkte å prøve velling, siden jeg har hørt flere nevne det her inne.
Så i går prøvde jeg meg men det gikk ikke så bra, tydeligvis, for gullet klarte ikke å suge noenting ut av flasken. Var vist blitt for tykt.
Så da spør jeg dere.
Dere som bare gir mme og begynner med velling.
- Hvor mye mme og hvor mye grøt pulver?
- Hvilken flaske bruker dere og str tutter?
- Hvilken sort grøtpulver og hvordan blander dere det i melken?
- Og evt andre svar/ideer jeg ikke har stilt spørsmål om [;)]

Håper noen har noen smarte svar til meg[:)] gullet ble ganske så sint i går når han måtte vente ekstra lenge på maten fordi den ikke kom ut av flasken første gangen [&:]

Først må jeg bare si at det finnes ingen oppskrift på dette med velling.. Vi prøver oss frem hver og en og finner til slutt noe som funker.. Jeg kan jo skrive hva jeg gjør, men du får sikkert en drøss med andre alternativer også, så får du finne en mellomting eller velge ett alternativ å gå for[:)]

- Hvor mye mme og hvor mye grøt pulver? 

Jeg bruker 190 ml vann og 5 strøkne skjeer MME.. oppi dette har jeg mellom 2-3 ts med grøtpulver
- Hvilken flaske bruker dere og str tutter?
Jeg bruker Dr. Browns flaske med str. 2 tutter som jeg har stukket ekstra hull i tutten med en synål
- Hvilken sort grøtpulver og hvordan blander dere det i melken?
Vi bruker HIPP som MME og også dette i grøtpulver  Blander oppi sammen med det andre og rister blandingen godt. Lar den stå et lite minutt før vi serverer så grøtpulverer får svellet littegran.. Her blir det ikke veldig tykk velling enda, men jeg øker litt dose med grøtpulver hver tredje/fjerde dag så hun får sjangs til å venne seg til en tykkere matform. Begynte med en teskje, nå er vi oppe i tre.. 

- Hvor mye mme og hvor mye grøt pulver? - ca 4 ts på 200 ml ferdig mme
- Hvilken flaske bruker dere og str tutter? - vi bruker både medelaflasker og mamflasker. Til medelaflasken har jeg kjøpt en dr-brown tutt for tykkere væsker, tror den heter nr 4 - for den tynneste vellingen jeg har laget får hun det ut av nr 2-tuttene. På mamflaskene får hun fint vellingen ut av nr. 2-tuttene [:)] Vi bruker forresten fremdeles nr 1-tutter til vanlig, hun er så glupsk at hvis maten kommer fortere så kommer den kjapt opp igjen også... [8D] Mulig at de som ikke suger SÅ frenetisk trenger større tutt enn nr 2 [:D]
- Hvilken sort grøtpulver og hvordan blander dere det i melken? - Har brukt den ris/banan-grøten til nestle, vil helst ikke bruke nestle så jeg ser etter ris/fersken/banangrøten til hipp - VET den finnes et sted [:D]. Varmer melken først, og rører inn grøtpulveret etterpå. Men nå bruker vi kun ferdigpakkene med mme da (fæla gulpestyr hvis ikke), så det er jo gjerne annerledes når man bruker pulvermme [:)]
- Og evt andre svar/ideer jeg ikke har stilt spørsmål om [;)] Kommer ikke på noe [8D] Eller - begynte forresten med bare én ts grøtpulver, og har økt litt på etterhvert [:)] Også blir det gjerne liggende et grøtkorn inni hullet på smokken og stenge innimellom - da må du bare knipe på tutten og så kommer maten igjen [:D]

Back
Topp