ang velling

FrøkenBerg

Blir kjent med forumet
Kor gamle må disse ungene våres være før de kan begynne me velling?
Hvor får man kjøpt det?
:)

mini var 2,5 mnd fordi han ikke la på seg noe særlig... ellers skal d vel være fra 3,5-4 mnd. man har noen ss grøt pulver oppi melken.. melken blir da tykkere.

Har så vidt begynt (dag 2) med grønnsakspurê, men ikke kan jeg skjønne hvordan dere kan klare å få det i melka og gjennom tuten på flaska.... Prøvde det, og sel vom jeg hadde blanda den helt ut, så var det bitte små klumper som tettet til tuten. Så nå får han bare med sprøyte, og det funker supert.
Småen er nesten 3 mnd., og jeg gir ca. en halv teskje to ganger daglig (blandet med litt vann).
Ellers vil jeg bare si at jeg hadde samme "problemet" som andre her inne, at han spiste/drakk altfor mye i forhold til det han skulle. Blir jo litt småbekymra når småen vil ha mat (150+ml) annen hver time omtrent.

skal man ikke vente så lenge som mulig da? 4-6 mnd.
HS og alle sier jo så mye forskjellig. alt opp til hver enkelt mamma mener jeg [:)]
jeg har ihvertfall hørt og lest at babyer som begynner tidlig med velling/grøt har større sjangs for å få cøliaki. (sånn det skrives?)
Grøtpulver får du vel kjøpt på butikken [;)]

Man skal vente til 4 mndr før man gir noe annet enn mme eller mm...

Vellingpulver finnes også, usikker på hvilke butikker i norge som har det, men det selges i sverige! [:)]
Ellers kan man og blande grøtpulver i melk og gi! [:)]

ORIGINAL: kikister

Har så vidt begynt (dag 2) med grønnsakspurê, men ikke kan jeg skjønne hvordan dere kan klare å få det i melka og gjennom tuten på flaska.... Prøvde det, og sel vom jeg hadde blanda den helt ut, så var det bitte små klumper som tettet til tuten. Så nå får han bare med sprøyte, og det funker supert.
Småen er nesten 3 mnd., og jeg gir ca. en halv teskje to ganger daglig (blandet med litt vann).
Ellers vil jeg bare si at jeg hadde samme "problemet" som andre her inne, at han spiste/drakk altfor mye i forhold til det han skulle. Blir jo litt småbekymra når småen vil ha mat (150+ml) annen hver time omtrent.

Skjønte ikke heeelt hvorfor du har begynt med grønnsakspuré i stedet for velling/grøt, meeen... Du får kjøpt egne vellingtuter - med spalte i stdet for hull [;)] Da tetter det seg kanskje ikke...? [8D]

Veldig mye forskjellige svar ute og går når det gjelder dette - er jo til å bli smårar av [;)] Vår hs sa at det var helt greit å begynne med grøt når hun var 3,5 mnd - velling kunne vi begynne med nå (hun sa dette på 3 mnd kontrollen)... Mens andre drar det litt langt andre veien og mener de ikke skal ha noe annet enn mm/mme frem til 6 mnd...

ORIGINAL: NovembergullIMagen

Skjønte ikke heeelt hvorfor du har begynt med grønnsakspuré i stedet for velling/grøt, meeen... Du får kjøpt egne vellingtuter - med spalte i stdet for hull [;)] Da tetter det seg kanskje ikke...? [8D]

Aha!! Så det finnes faktisk noe som heter "velling", og ikke bare noe jeg har misforstått. Fant ikke på butikken, så nøyde meg med purê. [:)] Litt lite utvalg i butikken her jeg bor. Får se om jeg finner noe på Ica Maxi eller Ultra når vi tar en tur der. [:)][:)]

ORIGINAL: NovembergullIMagen

Aha!! Så det finnes faktisk noe som heter "velling", og ikke bare noe jeg har misforstått. Fant ikke på butikken, så nøyde meg med purê. [:)] Litt lite utvalg i butikken her jeg bor. Får se om jeg finner noe på Ica Maxi eller Ultra når vi tar en tur der. [:)][:)]

Hehe... Trodde det var en eller annen spesiell grunn til at du måtte gi grønnsaker i stedet for grøt jeg da liksom... [8D]

Det finnes vel strengt tatt ikke velling å få kjøpt på butikkene her - vet at noen drar til Sverige for å kjøpe det... Mend et funker å blande bittelitt grøtpulver i melka, så det blir en tynn suppe liksom... [;)] Tror jeg ville prøvd det før grønnsaker kanskje...?! Sjekk apoteket - der mener jeg de skal ha vellingtuter. (Avent 4 tror jeg...)

om ungen legger på seg og er blid er det bare flott å vente til ungen er 6 mnd!
men ved 4 mnd kan man begynne.
det er ikke anbefalt å begynne før det.
at noen sier ditt og noen mener datt er greit nokk, men det er fortsatt ikke anbefalt før 4 mnd.
virker som mange her bare gjør det fordi 'di andre' gjør det selv om ungen ikke er noe særlig urolig.
man kan ikke forvente at en 2-3 mnd gammel baby skal sove hele natta.
men at det kan være bra for noen babyer å begynne når di er 3,5 mnd det er sikkert sannt,
så mener ikke at dere som har hørt på hs og begynt så tidlig gjør noe galt!
:)

Back
Topp