Ang. vektnedgang!

Undrende mamma

Andre møte med forumet
Hei !

Jeg har nylig forandret kostholdet mitt fra usunt til sunt, tror jeg da.
Har gått ned 5 kg på 2 uker (idag) , inn 3 cm rundt magen, 1 cm rundt hoftene og 1 cm rundt lårene.
Nå har vekten stoppet,og jeg går ikke lenger ned i vekt.
Ser ut til at cm går inn rundt magen, men det er alt.
Hvordan bør min "spiseplan" se ut pr. dag for at det kan kalles sunt ??
Har veldig lite erfaringer med dette, hva kan jeg spise og ikke spise ?

Jeg går hver kveld så sant jeg har mulighet, ca 20 min fortgange, nesten jogging. + ca 10 min vanlig rolig gange ... Er dette nok til å begynne med ?
Skal begynne på treningsstudio i august, har ikke mulighet før.

Spør her siden det er flest folk her inne, ja er gammel bruker så jeg veit slikt [;)]

Ingen som har noen gode tips å komme med ?
Er desperat etter råd som kan hjelpe meg å gå ned i vekt [:)]

ORIGINAL: quebec

blitt veldig mye trafikk inne på slankeforumet i det siste, så du kan være heldig å få svar der[:D]

følger du noen spesiell diett??

Hm, kanskje jeg skal prøve der da [:)]

Jeg vil ikke kalle det for diett, har bare forandret på kostholdet mitt. Spiser ikke lenger fete sauser, ikke poteter og annet tilbehør til middag. Byttet ut all vanlig pålegg med magerpålegg, drikker ikke vanlig melk men soyamelk og rismelk, spiser ca 4-5 ganger pr. dag og lite.
Går ned endel knekkebrød istedenfor vanlig brød, drikker den kinesiske balanse teen istedenfor kaffe, tar to epleeddik m/krom kapsler hver dag, spiser ikke snop og drikker ikke brus.
Så jeg vil tro det er sunt, men aner egentlig ikke hva jeg bør unngå....

ORIGINAL: quebec

Kan det være for mye knekkebrød?[8|]

Det er mange som følger lavkarbo, gr og vektklubben på slankeforumet.
Det er og dem som har kuttet ut brød, poteter, pasta og ris og går godt ned i vekt bare pga det, men det beste er nok å gå inn der og sjekke litt ut.
masse oppskrifter og tips.[:D]

6 knekkebrød i løpet av en dag, frokost, lunsj og kvelds. Men av og til kun til frokost fordi jeg bytter ut av og til slik at jeg ikke skal gå lei :)

Har skrevet innlegg der nå, så jeg får se om jeg får svar [:)]

Det er nok vanlig å ta av mye i begynnelsen, for så og stagnere litt. Bare og ha tålmodighet! Det at cm krymper viser jo at det går riktig vei, og det er jo de man kjenner når man ser seg i speilet eller kler på seg!

Treningen din høres kjempefin ut! Det er viktig å røre seg, men mange har en tendens til å starte for hardt med et treningsregime som er umulig å følge i lengden.

4-5 måltider pr dag synes jeg også høres bra ut.

(selv fulgte jeg Grethe Roede kosthold i 6 mnd, og gikk ned 17 kg. Det høres kanskje ikke mye ut på så lang tid, men jeg gikk ikke sulten en eneste dag..)

5 kilo på to uker er MYE, du skal ikke fortsette å rase nedover på den måten der med mindre du er ekstremt overvektig, så det er BRA at det stopper opp og går seinere nå, det er normalt det, og viser at du i alle fall får i deg litt næring, hade du fortsatt på den måten ville jeg vært bekymra for deg!

ORIGINAL: Rara

Det er nok vanlig å ta av mye i begynnelsen, for så og stagnere litt. Bare og ha tålmodighet! Det at cm krymper viser jo at det går riktig vei, og det er jo de man kjenner når man ser seg i speilet eller kler på seg!

Treningen din høres kjempefin ut! Det er viktig å røre seg, men mange har en tendens til å starte for hardt med et treningsregime som er umulig å følge i lengden.

4-5 måltider pr dag synes jeg også høres bra ut.

(selv fulgte jeg Grethe Roede kosthold i 6 mnd, og gikk ned 17 kg. Det høres kanskje ikke mye ut på så lang tid, men jeg gikk ikke sulten en eneste dag..)

Tusen takk for svar [:)]
Fikk vite at det mest sannsynlig kun var vann jeg gikk ned i starten siden jeg gikk så fort ned den første uken, og at uken etter så var det fettet som gikk bort, eller begynte å forbrenne og at dette kunne ta tid.
Jeg er klar over at det ikke er sunt å gå ned for fort i vekt, og derfor tar jeg det heller ikke så tungt selv om motivasjonen var MYE bedre den første uken enn nå hehe.

Har lyst til å begynne på G.R kurs, men synes det blir for mye pes .. derfor vil jeg gjerne ha litt tips om hva jeg bør gjøre og spise /ikke spise for å gå ned i vekt jevnt og trutt og ikke fort og gæli :)

Jeg synes 17 kg høres mye ut jeg, men ikke for mye over så "kort" tid [:)] Du har vært flink du, skulle ønske jeg klarte det.. Selv om jeg "bare" skal ned 9 kg nå så virker veien ufattelig lang..

ORIGINAL: *Stella*

5 kilo på to uker er MYE, du skal ikke fortsette å rase nedover på den måten der med mindre du er ekstremt overvektig, så det er BRA at det stopper opp og går seinere nå, det er normalt det, og viser at du i alle fall får i deg litt næring, hade du fortsatt på den måten ville jeg vært bekymra for deg!

5 kg på to uker er ikke mye fikk jeg vite av legen min, dette fordi det nok mest sannsynlig var vann som rant bort første uken. Og siden jeg spiste sunt (?) og godt, og aldri gikk sulten så var i allefall ikke legen bekymret.
Jeg vil ikke ta bort 5 kg på en uke eller to, men jeg vil gjerne har tips om hvordan vekta skal gå nedover sakte med sikkert :)

ORIGINAL: Hellokitty

Altså.. 5 kg på som to uker som sakt er mye! Hvordan kan du allerede si at vekten stoppet opp? etter kun to uker? [8|] De første 5 kg er alltid de letteste, for oftes er det kun avfall kroppen kvitter seg med, så begynner den harde økten på kiloene..

Gikk ned 5 kg de første 9 dagene .... og etter har det stått stille. Jeg aner ikke hvor mye er normalt å gå ned i vekt pr. dag.
Fikk beskjed om at alt fra 0,3-1 kg i uken var det beste å gå ned i uken for å holde seg der, så kanskje jeg bare er utålmodig...

Skal prøve å forklare skikkelig hehe.

Jeg veide 90 kg da jeg startet dette, altså forandre kostholdet.
Etter 9 dager hadde jeg gått ned til 85 kg, og da stoppet vekta. Nå har det gått 2 uker siden jeg startet kostholdsforandringene og står fortsatt på 85 kg [:)]
Jeg vil gjerne ned 9-10 kg, men blir ikke skuffet om jeg går mer ned. Men har INGEN planer om å slanke meg, det har jeg ikke tro på.
Jeg har mest tro på sunt kosthold og masse drikke + trening.
Det tror jeg holder vekta stabil og helsa bedre [;)]

ORIGINAL: Undrende mamma

Altså.. 5 kg på som to uker som sakt er mye! Hvordan kan du allerede si at vekten stoppet opp? etter kun to uker? [8|] De første 5 kg er alltid de letteste, for oftes er det kun avfall kroppen kvitter seg med, så begynner den harde økten på kiloene..

Gikk ned 5 kg de første 9 dagene .... og etter har det stått stille. Jeg aner ikke hvor mye er normalt å gå ned i vekt pr. dag.
Fikk beskjed om at alt fra 0,3-1 kg i uken var det beste å gå ned i uken for å holde seg der, så kanskje jeg bare er utålmodig...

Hehe, hvem er ikke det? [:)] Det beste er å ta seg god tid når man skal gå ned i vekt, for å ikke risikere å gå opp i vekt like fort etterpå, men det vet du sikkert[:)].

Hehe, ja det har jeg fått banket i hodet mitt mang en gang [:)] 
Er vel 3-4 år siden jeg sluttet å slanke meg, da med allslags pulver, piller osv og trodde det skulle gå greit. Fordi jeg trodde jo på aaalt som ble reklamert på [;)]
NÅ derimot har jeg oppdaget at det er bullcrap, eneste varig vekttap er sunt kosthold og trening. Dèt har jeg tro på [:D]

Hehe, hvem er ikke det? [:)] Det beste er å ta seg god tid når man skal gå ned i vekt, for å ikke risikere å gå opp i vekt like fort etterpå, men det vet du sikkert[:)].

Hehe, ja det har jeg fått banket i hodet mitt mang en gang [:)] 
Er vel 3-4 år siden jeg sluttet å slanke meg, da med allslags pulver, piller osv og trodde det skulle gå greit. Fordi jeg trodde jo på aaalt som ble reklamert på [;)]
NÅ derimot har jeg oppdaget at det er bullcrap, eneste varig vekttap er sunt kosthold og trening. Dèt har jeg tro på [:D]

Det er ikke lett å gi opp håpet på vidunderkurer[&o]. Ja, det beste er som du sier, sunt kosthold og trening[:)]. Lykke til med vektnedgangen[;)]

Jeg veit [:o] Man håper jo til det lengste at det skal komme en pille som fjerner all overflødig fett på kroppen, gir muskelmasse og god helse.. Men det tror jeg vi kan se leeenge etter, for det skjer ikke i dette århundre iallfall hehe [:)]

Tusen takk, skal prøve å holde motivasjonen oppe. Blir sikkert lettere mot sommeren , mye enklere å ta seg en "jogge" tur da [:D]

ORIGINAL: ~savannah~

Spis små måltider, ofte... Gjerne hver andre-tredje time om du klarer. Et måltid kan f.eks bestå av sport wasa knekkebrød, med lettost som pålegg. Drikk mye vann. Ikke småspis "tullemat". Kutt ut det meste (nesten alt) av sauser, smør, fete dressinger, rømme, fete meieriprodukter. Finnes mange gode alternativ! Lykke til! [:)]

Takk for svar [:)]
Spiser ikke sauser, smør , dressinger, rømme og meieriprodukter som er fete [;)] Men klarer ikke spise såå ofte, går 3-4 timer mellom hvert måltid. Er mett ennå men spiser noe godt likevel, som feks salat eller knekkebrød [8D]

Spis små måltider, ofte... Gjerne hver andre-tredje time om du klarer. Et måltid kan f.eks bestå av sport wasa knekkebrød, med lettost som pålegg. Drikk mye vann. Ikke småspis "tullemat". Kutt ut det meste (nesten alt) av sauser, smør, fete dressinger, rømme, fete meieriprodukter. Finnes mange gode alternativ! Lykke til! [:)]

Takk for svar [:)]
Spiser ikke sauser, smør , dressinger, rømme og meieriprodukter som er fete [;)] Men klarer ikke spise såå ofte, går 3-4 timer mellom hvert måltid. Er mett ennå men spiser noe godt likevel, som feks salat eller knekkebrød [8D]

Tror nok du spiser ofte nok altså! [:)] Hva med å melde deg inn i Grete Roedes gratis nettklubb "vektklubben.no"?? Mange gode tips, samt at du kan skrive inn hva du spiser hver dag og dermed følge med om du får i deg for mye eller for lite kcalorier! Finnes en formel man kan bruke for å se hvor mye kcal/energi du bør spise hver dag for å få vektnedgang (i forhold til din høyde, vekt, alder, aktivitetsnivå ..)

Jeg burde vel kanskje gjøre det ja, men er så redd for å bli fanatisk [&:] 
Har vært der en gang før, og da levde KUN for å gå ned i vekt, og passe på hva jeg spiste. Noe som resulterte i undervekt. Da var jeg 16 år og altfor tynn... Er "lett å lede" sånn sett.. Er blitt noen år eldre nå da, men likevel er jeg redd for at jeg ikke skal klare å stoppe ved "normal" kosthold og vekt.. derfor jeg er så "imot" bøker og andre "sånn skal du gjøre for å gå ned i vekt" ting.
Ikke for å virke utakknemlig for råd, for jeg er virkelig det [:)] Vil gjerne bare ha litt tips og råd ang mat jeg bør spise/ikke spise hehe.
Er veldig "kylling" sånn sett hehe

Det er et ærlig svar det da [;)] Høres ut som du har et sunt syn på det da!

I følge meg og den dietten jeg spiser, kan jeg gi følgende råd:

JA-MAT
  • Kylling, kyllingfilet og kyllingkjøttdeig
  • Karbonadedeig
  • Fisk
  • Salat (finnes mager og god dressing)
  • Kesam/matyoghurt
  • Wasa sport - og havreknekkebrød (hmm jeg spiser delikatess sesam med 16% kostfiber og 100% fullkorn. Er det bra tro ? Men tror kanskje jeg bytter til wasa sport, flere som anbefaler det istedenfor det jeg spiser...)
  • Snack a Jacks (Åå så godt, det visste jeg ikke hehe. )
  • Pålegg: Philadelfia light, kremost krydder light, mager smøreost/tubeost, lett Jarlsberg/Norvegia/Synnøve Finden, hamburgerrygg, kokt skinke, go og mager leverpostei, kalkunpølse
  • Go og mager røkt kjøttpølse (Liker ikke pølser hehe.. men godt å ha alternativer om man skulle gå lei annet)
  • Villris (? Er det brunt ris eller ?)
  • Yoplait lett yoghurt (Det er vel dobbel 0% dette da ?)

NEI-MAT (noe må jo være lov, men ikke store mengder)
  • Mye loff og fint brød (hvitt mel)
  • Mye pasta, ris og potet
  • Vanlig yoghurt (et lite beger kan inneholde ganske mye kcal!!! [&:])
  • Familiekjøttdeig (masse kcal og veldig usunt)
  • Sauser
  • Fet pølse
  • Fete oster

TUSEN TAKK for dette !! Tror nok det kommer til å bli nyttig liste for meg :)

Værsegod! De sortene knekkebrød du nevnte over her, er sikkert like gode de altså, bare skrev opp et par eksempler! Min erfaring er iallefall at mørkt knekkebrød funker litt bedre enn brød! Men Ingers rugbrød og fullkornsbrød funker nok veldig bra det også! Dobbel yoplait ja, samt 0,1 %.
Villris er ris md litt brunt i ja [8D] Finnes vel også fullkornspasta/spaghetti osv også!

[:D] Da fikk jeg jo gode tips [:)] Takk igjen .
I dag skal jeg faktisk ha kyllingfile, salat og ris til middag :) Endelig noe annet enn bare wokgrønnsaker ;)

Back
Topp