Ang vekt og veiing *insp*

B.L.

Betatt av forumet
Jeg ser så ofte at de med noen kilo for mye gruer veldig for veiing på kontroller og det virker som det er veldig stort fokus på vekta. Vet det er stort fokus på kost og forebygging av svangerskapsdiabetes mm. Men er det mange normalvektige som blir fulgt med vekt? Jeg har aldri blitt veid eller spurt om vekt i noen av svangerskapene mine, selv om jeg har hatt både hyperemesis og svangerskapsforgiftning i alle svangerskapene.

Jeg er normalvektig og blir veid hver gang. I tillegg måtte jeg veie meg med jevne mellomrom hjemme fra 3.trimester pga sv.f. i første svangerskap.

Veier meg på kontroll og er normalvektig.

Hmm, kanskje det bare er min lege og jordmor som er i overkant avslappet? :)

Samme som de over, før hver legetime, sender de meg inn på lab'n for levering av urin, vekt og eventuelt blodprøve :)

Jeg ble veid kun en gang sist svangerskap. Denne gangen har jeg ikke blitt veid ennå. Er normalvektig. Fulgte med selv sist, for ville vite hvor mye jeg la på meg.

Jeg var normalvektig i første svangerskap, og tilnærmet normalvektig i det andre, og ble veid og målt.

jeg kunne velge om jeg ville veies eller ikke. Jeg valgte å ikke veie meg... veier meg hjemme.

Legen min sa at det er vikig å følge med vekten uansett startvekt. Alle mine venninner har blitt veid i løpet av svangerskapet bortsett fra ei, hun skulle kreve det fra nå nettopp pga det med svangerskapsforgiftning og slikt.

Syns det er så dumt å se at så mange har et anstrengt forhold til veiing. Jeg er overvektig og har hatt 2 år med ny livsstil, gått ned en del, men ikke nådd målet mitt. Men nå er den kampen lagt på hylla, nå er det bare svangerskapet som er i fokus det sa legen min også. Sunt kosthold, sukkerkutt og trening er en del av det, spesielt pga mitt utgangspunkt.

Det jeg mener er at veiing burde være som hvilken som helst prøve man tar på kontroll/hjemme i forbindelse med svangerskapet. Som f.eks urinprøvene osv :)

Nå har ikke jeg hatt svangerskapsforgiftning før, men er det noe man ser på vekta? Trodde det var urinen og blodprøvene som gav svar på både diabetesen og svangerskapsforgitninga jeg?

Nå har ikke jeg hatt svangerskapsforgiftning før, men er det noe man ser på vekta? Trodde det var urinen og blodprøvene som gav svar på både diabetesen og svangerskapsforgitninga jeg?

Det gjelder vel lenger ute i svangerskapet, men betydelig vektøkning på kort tid kan være et tegn på svangerskapsforgiftning. Tror det er først og fremst brå endringer man ser etter ved veiing.

Jeg er normalvektig, og ble fulgt opp med vekt på hver kontroll med begge mine barn.

Det gjelder vel lenger ute i svangerskapet, men betydelig vektøkning på kort tid kan være et tegn på svangerskapsforgiftning. Tror det er først og fremst brå endringer man ser etter ved veiing.
Det stemmer :) Jeg hadde samme vekt i 6 mnd og fra uke 25 til 30 la jeg på meg over 10 kg. Alt var vann! Hadde ikke vekt hjemme da så vet ikke helt nøyaktig når økninga startet, men de sier jeg la på meg ekstremt de to siste ukene. Jordmor tok ikke hintet til tross for protein i urinen og skyhøyt blodtrykk, og en uke senere ble eldste født 9 uker før termin.
Med nr 2 ble de bekymret når blodtrykk ble høyt og jeg la på meg 3 kg på to dager. Heldigvis var alle andre prøver fine og han kom av seg selv ei uke før termin :)

Jeg ble veid første kontroll. Har helt normal kroppsbygning, legen sa det ikke var nødvendig men greit å følge med på. Er jo spennende å se hvordan vekten forandrer seg.

Back
Topp