Ang valget på mandag

FRK John Deere

Forumet er livet
Blir så stressa av hele greia, hva skal jeg velge???

At jeg ikke begynte å følge med litt tidligere enn når valgkampen begynte. Hvet jo ikke helt hva de ulike står for da.. Det eneste jeg er totalt imot er FRP og Høyre og Rød valgallianse eller hva de kaller seg..

Føler at valgkampen har dreid seg om skjørt, vekta til Erna (totalt unødvendig!) og hvor usikkert hele høyresiden er i forhold til at de ikke har et alternativ til oss velgere, mye om viss og kansje..

Føler ikke jeg finner noe informasjon om de ulike partiene heller. hvorfor får vi ikke en liste fra hvert parti der det står hva de vil jobbe for.. [8|]

Har dere bestemt dere? Føler dere at det har vært et "lett" valg?

Jeg syntes det er veldig vanskelig, jeg har ikke stemt før og har aldri vært den som følger med på nyheter eller debatter og sånt, fordi jeg har syntes det er kjedelig. Har prøvd å sette meg inn litt i de fleste partienes synspunkter på de sakene som opptar meg, og har vel snevret det ned til to partier.

Jeg har aldri stemt før da, så vet jo ikke hvordan noe av det fungerer.
Husker bare med angst i sosialkunnskap-timene da vi fikk vite om hvordan systemet med stemmer og sånt er, men det henger jo ikke igjenn da. [8|]

ORIGINAL: toneany

Jeg syntes det er veldig vanskelig, jeg har ikke stemt før og har aldri vært den som følger med på nyheter eller debatter og sånt, fordi jeg har syntes det er kjedelig. Har prøvd å sette meg inn litt i de fleste partienes synspunkter på de sakene som opptar meg, og har vel snevret det ned til to partier.

Jeg har aldri stemt før da, så vet jo ikke hvordan noe av det fungerer.
Husker bare med angst i sosialkunnskap-timene da vi fikk vite om hvordan systemet med stemmer og sånt er, men det henger jo ikke igjenn da.
[8|]

Dette blir min første gang også[:'(]
Hvor har du funnet info om de ulike partiene slik at du har klart det umulie å kommet ned til 2 valg???

ORIGINAL: Tøsa

det var en bra test som ble lagt ut her om dagen...
det kom opp spørsmål og man kunne krysse av på hva man mente om saken og hvor viktig man syntes den saken var... husker ikke hvor, men sikkert bare å google litt...

Har tatt en test på VG og en på AFTENPOSTEN, men testene viser totalt forskjelling resultat.. så har bestemt meg for at de er bare tull!

Jeg har tatt en del valgtester, og så lest om de aktuelle partiene på deres egne nettsider. Har jo også lest litt om de uaktuelle også da, bare for å sjekke.

Men det som er så utrolig vanskelig er jo at man kan være veldig enig i noe et parti står for, og så har de noen andre saker som man er helt i mot, så man må inngå noen kompromisser og bestemme seg for hva man syntes er viktig.

For meg er sånne ting som kontantstøtte, engangsstønad, NEI til EU og NEI til oljeboring i Lofoten/Vesterålen de viktige temaene.
Andre ting som jeg er enig i kommer på pluss-siden.

ORIGINAL: toneany

Jeg har tatt en del valgtester, og så lest om de aktuelle partiene på deres egne nettsider. Har jo også lest litt om de uaktuelle også da, bare for å sjekke.

Men det som er så utrolig vanskelig er jo at man kan være veldig enig i noe et parti står for, og så har de noen andre saker som man er helt i mot, så man må inngå noen kompromisser og bestemme seg for hva man syntes er viktig.

For meg er sånne ting som kontantstøtte, engangsstønad, NEI til EU og NEI til oljeboring i Lofoten/Vesterålen de viktige temaene.
Andre ting som jeg er enig i kommer på pluss-siden.

Dette er også det viktigste for  meg + permisjonsdelinga i forhold til fødsel..

Har ikke tenkt på å søke på de ulike partiene (føler meg litt dum[&o])
Skal søke nå å se hva jeg finner ut, takk!!!

Jeg ender på SV eller SP, om det er til hjelp. [:)]
Kan være lurt å begynne der tror jeg.

ORIGINAL: Freaky*Nurse

Blir så stressa av hele greia, hva skal jeg velge???

At jeg ikke begynte å følge med litt tidligere enn når valgkampen begynte. Hvet jo ikke helt hva de ulike står for da.. Det eneste jeg er totalt imot er FRP og Høyre og Rød valgallianse eller hva de kaller seg..

Føler at valgkampen har dreid seg om skjørt, vekta til Erna (totalt unødvendig!) og hvor usikkert hele høyresiden er i forhold til at de ikke har et alternativ til oss velgere, mye om viss og kansje..

Føler ikke jeg finner noe informasjon om de ulike partiene heller. hvorfor får vi ikke en liste fra hvert parti der det står hva de vil jobbe for.. [8|]

Har dere bestemt dere? Føler dere at det har vært et "lett" valg?

Nja, vingler litt mellom venstre og sv... Tenker heller politikken de har hatt hele tiden , ikke bare "valgflesket" ....

mammaV: TUSEN TAKK for den flåtte oversikten!! Det skulle ikke mer til før jeg forsto hva jeg skal stemme. (hurra[:D])

toneany: Takk for hjelpa til deg å, tror vi tenker bra likt[;)]

ORIGINAL: mammaV

http://nrk.no/valg09/sammenlignpartiene/?kol1=sv&kol2=ap

Denne er veldig grei, du kan sammenligne to og to partier.

Den var jo kjempeflott!

Men det gjorde ikke valget mitt enklere egentlig, for jeg heller i utgangspunktet litt mer mot SV enn SP, selv om de er ganske like, men SV vil fjerne kontantstøtta, som jeg planlegger å bruke en stund.[8|]

Ta valgtester!

http://velgerguiden.vg.no/09/
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3191988.ece
http://quiz.start.no/73655

Det tar ikke lang tid, og gir deg oversikt over hvilke partier som støtter det som er viktig for deg!

mammaV: TUSEN TAKK for den flåtte oversikten!! Det skulle ikke mer til før jeg forsto hva jeg skal stemme. (hurra[:D])

ORIGINAL: angelen 74

Bare hyggelig![:)]

Back
Topp