Ang urolige barn på kvelden

GonnaBee

Elsker forumet
Mailykke <3
Jeg ser at det er flere av dere som skriver om grusomme kvelder og urolige barn. Det har vi også. Etter to kvelder der faren var sur, mora gråt og babyen bare hylte, googla jeg "kollik", fordi vi regna med at han hadde vondt i magen, og fant svaret. Nei, han har ikke kollik...men;

Det er vanlig at babyer er urolige på kvelden. En av grunnene er at vi produserer mindre melk på kvelden, og i tillegg blir melka tykkere. Med andre ord må babyene våre jobbe mer for mindre "belønning".

Løsningen for oss ble rett og slett å fortsette å gi litt tillegg på kvelden, da sovner han så og si på et blunk. I går fikk jeg også pumpet litt tidligere på dagen, som jeg da ga på kvelden etter å ha ammet et par ganger, med samme resultat.

Det andre som har hjulpet oss er smokk. Ja, jeg vet, det stygge s-ordet. Men etter tre uker som mor himler jeg nå med øya over smokkefrykten. Babyen vår kan å amme. Han har fått glass, flaske og smokk siden barsel, og foretrekker fremdeles puppen. Derfor gir vi ham smokken når han maser og maser og vi VET at han har fått nok mat, og veldig ofte roer han seg fort med den. Rett og slett fordi jeg kjenner jeg blir sår av at han skal ligge i timevis og bare sutte, uten å spise, og jeg vil heller forebygge enn å ende opp med store sår, og uten å kunne amme i det hele tatt. Og både jordmødre og helesøstre smiler bifallende.

Det er altså ikke sikkert at babyene deres har så innmari vondt i magen, det kan faktisk hende de rett og slett er sultne, eller har sugebehov.

Min har slutta å sutre no særlig på kvelden. Jeg gir henne smokken, og legger henne i vugga på soverommet før hun blir overtrøtt, og går så hun ikke blir stimulert mer. Da sovner hun som oftest ganske raskt. Hun kan våkne et par ganger i løpet av de første 4 timene, men da er det bare å gi henne smokken, så sovner hun på et blunk.

Vi ga henne smokk etter 3 uker ca, da visste jeg at hun sugde ordentlig, og jeg fikk en pause fra å være hennes smokk. Jeg er sikker på at jeg godt kunne gitt henne den enda tidligere uten at det hadde skadet :)

Jeg har ikke vært redd for kolikk, eller når det startet på nøyaktig samme tid dagen etter måtte jeg trekke pusten litt ekstra. Var bare magevondt. Mulig noe jeg hadde spist/drukket.

Hun tar ikke smokk, har forsøkt mange forskjellige. Nå har jeg bestilt soothier og håper denne kan hjelpe. Har ellers ingen planer om å gi tillegg. Hun får mat nok og det var ikke sult hun gråt for. Jeg er ikke ute etter at ungen skal sove lengst mulig uten å våken på natten. Ungene våre er svært små enda, og dermed forventer jeg at hun skal våkne hver 2-3 time for mat.

Men jeg respekterer de som vil gi tillegg på kvelden for å sove mer. Jeg har bare dårlig erfaring med å gi flaske til mitt forrige barn, noe jeg ikke har tenkt å gjøre til denne, om jeg ikke må da. Han nektet nemlig å ta puppen etter å ha fått flakse en gang. Men det resulterte i at vi fikk en unge som vi også kunne legge i vugga og gå. Han er i dag 2,5 år og legger seg fortsatt alene. Synger en sang til han, kysser han god natt og går. Fantastisk lettvint. Vi får heller ta det som det kommer når denne blir større. Så for nå samsover vi med åpen pupp hele natta.

Vesla her vet jeg desverre har alvorlig vondt i magen, da hele henne strammer og knyter seg. Melken min flyter å spruter i alle retninger, så mat får hun nok av, desverre for mye som sikkert gjør til all denne magevondten. Hun er slik hele dagen, ikke bare om kvelden...Ser du kommer med mangen gode råd og tips til alle som strever, håper noen får hjelp av de :-) Vesla her vil ha pupp når hun har vondt i magen, fordi det er "trøsten" hennes, men så fort hun er ferdig å puppe så er det påan igjen med skriking og stramming av kroppen :-(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vesla her vet jeg desverre har alvorlig vondt i magen, da hele henne strammer og knyter seg. Melken min flyter å spruter i alle retninger, så mat får hun nok av, desverre for mye som sikkert gjør til all denne magevondten. Hun er slik hele dagen, ikke bare om kvelden...Ser du kommer med mangen gode råd og tips til alle som strever, håper noen får hjelp av de :) Vesla her vil ha pupp når hun har vondt i magen, fordi det er "trøsten" hennes, men så fort hun er ferdig å puppe så er det påan igjen med skriking og stramming av kroppen :-(

Uff, det høres ikke godt ut. Nå tenker jo hjelpsomme meg at hvis hun trøster seg med pupp for magevondt, at hun kanskje er en av de som får for mye mat? Men det er jaggu ikke lett å si med disse små vidunderne våre. Om det ikke funker med pupp og ny bleie her i gården blir vi stående og rive oss i håret mens han hyler :/

Uff, det høres ikke godt ut. Nå tenker jo hjelpsomme meg at hvis hun trøster seg med pupp for magevondt, at hun kanskje er en av de som får for mye mat?

Er nettopp den onde sirkelen vi er komt inni ja :-( ;-(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Som 3 barns mor skjønner jeg ikke at smokk kan være så bannlyst... Det har vært redningen for oss med alle 3... Bruker den for alt den er verdt, uten ett snev av dårlig samvittighet :)

Vet at det er magevondt her. Hu strammer og knyter seg i flere timer. Etter 4-5 timer med konstant gråt slipper det litt taket og hun promper og får det ut i bleia. Melka er det flust av. Og ang smokk så har vi gått inn for at hun skal ta smokk. Heller det enn tommelen. Det er mye lettere å kvitte seg med smokken enn tommelen senere :)

Jeg har ikke vært redd for kolikk, eller når det startet på nøyaktig samme tid dagen etter måtte jeg trekke pusten litt ekstra. Var bare magevondt. Mulig noe jeg hadde spist/drukket.

Hun tar ikke smokk, har forsøkt mange forskjellige. Nå har jeg bestilt soothier og håper denne kan hjelpe. Har ellers ingen planer om å gi tillegg. Hun får mat nok og det var ikke sult hun gråt for. Jeg er ikke ute etter at ungen skal sove lengst mulig uten å våken på natten. Ungene våre er svært små enda, og dermed forventer jeg at hun skal våkne hver 2-3 time for mat.

Men jeg respekterer de som vil gi tillegg på kvelden for å sove mer. Jeg har bare dårlig erfaring med å gi flaske til mitt forrige barn, noe jeg ikke har tenkt å gjøre til denne, om jeg ikke må da. Han nektet nemlig å ta puppen etter å ha fått flakse en gang. Men det resulterte i at vi fikk en unge som vi også kunne legge i vugga og gå. Han er i dag 2,5 år og legger seg fortsatt alene. Synger en sang til han, kysser han god natt og går. Fantastisk lettvint. Vi får heller ta det som det kommer når denne blir større. Så for nå samsover vi med åpen pupp hele natta.
Skjønner deg veldig godt hvis den ene gangen ødela for ammingen. Det er utrolig leit å miste den connectionen.

Heldigvis for meg, og mine venninner har det å gi tillegg som siste måltid fungert helt utmerket og har ikke ødelagt for ammingen.

Skjønner deg veldig godt hvis den ene gangen ødela for ammingen. Det er utrolig leit å miste den connectionen.

Heldigvis for meg, og mine venninner har det å gi tillegg som siste måltid fungert helt utmerket og har ikke ødelagt for ammingen.

Gir du kun tillegg som siste måltid, eller gir du pupp først for så og spe på med tillegg? Vurderer og å spe på med mme da kveldsmåltidene er et eneste stort kav og ender i hyl og skrik, kav og ekstrem sutting på tutten. Mister han tutten hylskriker han stakkars. Det er ikke no kjekt å verken se eller høre på at de små ikke er tilfredse på kveldene. Prøver å tilby puppen så ofte som mulig om kvelden men da blir han rasende fordi det tydeligvis ikke kommer "nok" fort nok.

Gir du kun tillegg som siste måltid, eller gir du pupp først for så og spe på med tillegg? Vurderer og å spe på med mme da kveldsmåltidene er et eneste stort kav og ender i hyl og skrik, kav og ekstrem sutting på tutten. Mister han tutten hylskriker han stakkars. Det er ikke no kjekt å verken se eller høre på at de små ikke er tilfredse på kveldene. Prøver å tilby puppen så ofte som mulig om kvelden men da blir han rasende fordi det tydeligvis ikke kommer "nok" fort nok.
Jeg ammer så mye jeg kan, gjerne begge brystene. Men om han ikke roer seg får han flaske i tillegg.

Jeg tilbyr alltid brystet før flasken .
Det er veldig viktig. Og jeg gir kun tillegg som dagens siste måltid. Nettop pga som du selv nevner. Babyen vår er mye mer sulten på kvelden og hun er nærmest hysterisk , og jeg kan sitte i 4 timer med henne å amme. Og når hun først sovner er det da opp igjen etter to timer på på'an igjen. Jeg blir utslitt og klarer ikke å være den blide gode mammaen hun fortjener.

Slik jeg ser det er det en vinn-vinn situasjon. Baby er mett og fornøyd, og jeg er opplagt og har overskudd til trilleturer,kos og lek neste dag:)
Jeg er så avhengig av å ha noen timer sammenhengende søvn for å klare å fungere, så for oss ble mme redningen.

Dere som ammer og gir flaske med tillegg: hvilken flaske bruker dere?

Her har de siste kveldene vært bedre når han får tilbud om brystet hyppigere om kvelden. Det tar noen timer, men han er vesentlig roligere. Jeg er derimot livredd hver kveld når han begynner å slippe brystene rett etter han er lagt til. Etter timevis med mating regner jeg med at de rett og slett er tomme.. Heldigvis har han roet seg med smokken og når han våkner et par timer senere er brystet godt fylt igjen. Likevel er det ganger hvor han blir illsint og det tar en stund å roe han igjen. Jeg er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre; bør jeg pumpe ut mm og lagre til kvelden eller bør jeg gi litt mme? Jeg er redd for å ødelegge både min produksjon (har ikke spreng/plager og han legger fint på seg) og jeg er ikke videre begeistret for mme heller.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei Frk spent ,

Først, hvorfor er du ikke begeistret for mme?

Hvis du ikke ønsker å gi mme,kan du feks pumpe deg selv og gi på flaske hvis du har "nok" å ta av. Jeg gjør dette selv, spesielt til helgene når det er mannens "tur" til å ta henne. Funker helt utmerket!
Men det er super viktig å fortsette med brystet hvis det er det du ønsker , altså, ikke gi for ofte flaske, for da kan det hende han tilslutt ikke vil ta brystet.

Jeg bruker avent flaskene, synes de er de beste. Babyen min får både morsmelk og erstatning.

Her har de siste kveldene vært bedre når han får tilbud om brystet hyppigere om kvelden. Det tar noen timer, men han er vesentlig roligere. Jeg er derimot livredd hver kveld når han begynner å slippe brystene rett etter han er lagt til. Etter timevis med mating regner jeg med at de rett og slett er tomme.. Heldigvis har han roet seg med smokken og når han våkner et par timer senere er brystet godt fylt igjen. Likevel er det ganger hvor han blir illsint og det tar en stund å roe han igjen. Jeg er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre; bør jeg pumpe ut mm og lagre til kvelden eller bør jeg gi litt mme? Jeg er redd for å ødelegge både min produksjon (har ikke spreng/plager og han legger fint på seg) og jeg er ikke videre begeistret for mme heller.

Jeg brukte Avent sin flaske men har og fått låne en mendela eller hva det heter som skal være mye bedre å veksle mellom bryst og flaske med. Her er det pupp for alle pengene, har ikke gitt han mme bortsett fra en gang på sykehuset fordi jeg trodde han ikke ble mett, men han gulpet bare opp igjen. Jeg er heller ikke begeistret for mme uten å ha noen spes grunn for det eller å mene at det er galt! Jeg vil bare helst unngå det.
Men som deg har vi det også, på kvelden blir det mye kaving og vi bruker lang tid, og her for noen dager siden hadde jeg tilfeldigvis en flaske med mm pga spreng, og han var så sulten og ville ikke roe seg ned what so ever. Så da fikk han den og det ble mindre kaving på pupp etterpå.
Pumping vil nok øke produksjonen, det gjorde det i alle fall her, så da vil du sikkert oppleve å få spreng.. Jeg pumpet ut 60ml ca den kvelden han hadde vært så "ugrei" for å ha i tilfelle han var sånn dagen etter også, og jeg våknet opp med spreng i begge bryst.. Men om du ikke vil gi han mme som tillegg etter tilbudt bryst men føler du kunne trengt litt hjelp mot kavingen, så er det pumpe og mm på flaske som gjelder (:
Her er og en video som ammehjelpen inne her på bv la ved på svaret på mitt spm til henne (det kan du og lese på den siden "spør ammehjelpen") syns den var veldig fin og skal bruke den teknikken hvis det viser seg at jeg må gi flaske igjen nettopp fordi jeg ikke ønsker å ødelegge ammingen når det går så bra :)
http://www.youtube.com/embed/UH4T70OSzGs?feature=oembed

Bruker de vi fikk i gratis-pakkene, avent sine. Men bruker medisinglass om vi gir mme på dagen.

Jeg har ikke nok melk til å pumpe på flaske, så om han skal ha ekstra må han få mme. Vi ga ganske masse i begynnelsen, så hadde vi et opphold, men nå trenger han mer mat igjen, så han får to gode flasker i døgnet ca. Det har ikke påvirket verken suging, sult eller behovet for bryst. Han vil helst ha pupp.

Et tips jeg fikk på barsel da jeg hadde lite melk, som jeg tenker kan hjelpe deg på kveldene når han slipper, er å klemme på brystet for å hjelpe melka ut. På kvelden må nemlig babyen jobbe hardere for maten, og det kan være fint å hjelpe dem litt frem til de blir vant til det.

Har også en urolig baby her. Min er urolig så fort han er våken, dvs. hele døgnet, noenganger helt utrøstelig over timer.. Gikk til kiropraktor og lille har låsning i nakken, så han har nok endel ubehag pga. det. Får bare håpe han blir bedre snart :) Ikke så lett å være aleine når far er borte 1 uke om gangen.

Takk for mange gode råd, damer :)

Jeg er ikke imot mme på noe vis, men jeg føler det er litt unødvendig her i huset så lenge ammingen går bra. Jeg skal i hvertfall prøve å holde ut disse økedagene og se om produksjonen øker. Jeg har ikke nok melk nå til å pumpe, jeg har vel akkurat nok til han. Kanskje litt for lite så lenge han henger i puppen for å øke :p

Så godt å høre at dere bruker Avent-flaskene. Vi har endel av dem og jeg har kjøpt inn MME som står klart hvis han ikke skulle roe seg ved brystet en kveld.

Flaskevideoen som Iseliin la ut var genial..!

Takk for mange gode råd, damer :)

Flaskevideoen som Iseliin la ut var genial..!

Synes ikke den metoden virket bra i det hele tatt. Er faktisk veldig skeptisk

Poenget med avent-flaskene er at smokken ligner mer på brystene våre, sånn at babyen får et tak som er relativt likt amming. Vi opplever også at babyen regulerer sugingen helt selv, akkurat som ved amming, når vi holder flasken mer loddrett, sånn at smokken er full av melk hele tiden. Ser ikke poenget med å stoppe tilførselen for babyen, altså, for de må uansett suge for å få ut melk av de moderne norske flaskene. Det renner ikke av seg selv.

Det som skjer om vi holder flasken vannrett, som vist på videoen, er at smokken ikke er full av melk, som hos oss gir ett av to resultater: 1) at han ikke får ut noe melk, fordi tyngdekraften ikke hjelper til, eller 2) at han sluker like mye luft og ender opp med masse gulp og magevondt.

Kan jo hende metoden funker for andre, men ville bare komme med mine to øre (som vanlig) ;)

Er fint vi har forskjellige meninger om hva som funker og ikke - jeg vet ikke om det funker like bra som i teorien her heller pga jeg enda ikke har trengt å bruke flaske igjen , men hvis jeg holder de avent flaskene jeg har loddrett, så drypper det melk ut av tuten og det ganske fort også, selv om det er minste flaaketuten :/ (nr 1). Så kommer iaf til å prøve metoden om det skulle trenges pga hvordan flaskene mine er da :p

Back
Topp