Ang urinprøve

*Svartengel*

Forumet er livet
VIP
Når me skal ta ein urinprøve, skal den oppbevares i kjøleskapet helt til me skal til legen! Den skal ikkje stå ute i varmen, som eg har sett nokon skriver her inne.

Dette vil nok bli snakket meir om seinare, så eg skal dytte denne opp i ny og ne[:)]  

Jeg skal heldigvis ta urinprøvene hos legen[:D]

Hater å gå rundt med en boks med kroppsvæske[8D]

Man får beskjed dersom man skal ha prøve med seg? Gidder ikke bry meg, jeg fikk ikke beskjed om det...[&:]

ORIGINAL: lille snegle

Man får beskjed dersom man skal ha prøve med seg? Gidder ikke bry meg, jeg fikk ikke beskjed om det...[&:]

Eg spurte om det eg[:)][:)]  Skal du på første kontroll snart?

Jeg fikk heller ikke noe beskjed om det, men kanskje det kan være lurt å ha med? Eller?
Jeg har første kontroll i neste uke jeg, 8. juli. Da er jeg ca. 9,5 uker på vei.
Måtte ta det litt tidlig da jeg skal bort.

Var hos legen da jeg fant ut at jeg var gravid ettersom jeg går på en del medisiner. Ville jo sjekke om det var greit liksom...

ORIGINAL: siljegulli

Jeg fikk heller ikke noe beskjed om det, men kanskje det kan være lurt å ha med? Eller?
Jeg har første kontroll i neste uke jeg, 8. juli. Da er jeg ca. 9,5 uker på vei.
Måtte ta det litt tidlig da jeg skal bort.

Var hos legen da jeg fant ut at jeg var gravid ettersom jeg går på en del medisiner. Ville jo sjekke om det var greit liksom...

Du bør bare ta med deg ein urinprøve ja[:)]

Da gjør jeg det[:)]
Får kjøpe meg ett tisse-glass å ikke komme med ett SCWÆÆÆÆRT syltetøy-glass som ei på ungdomsskolen gjorde når vi skulle til helsesøstra[:D]
Tror fader meg hu tømte alt oppi!!  Glemmer det aldri....

Når jeg gikk gravid med første mann så hadde jeg med urinprøve til hver lege og jordmor time[:)]

ORIGINAL: Svartengel

Skal ha morgonurin til første svangerskapskontroll eg[:)]

Er det egentlig noen spesiell årsak til at det skal være morgenurin?

De sa ikke noe om det hos min lege i alle fall, sa jeg skulle møte opp et kvarter i forveien for å ta urinprøve og blodprøver (grøss).

ORIGINAL: FruFruktbar

De sa ikke noe om det hos min lege i alle fall, sa jeg skulle møte opp et kvarter i forveien for å ta urinprøve og blodprøver (grøss).

Trur ikkje det men hu ville helst ha det. Eg har ikkje fått beskjed om å møte før men eg har tenkt å gjere det likevel[:)][:)]

ORIGINAL: FruFruktbar

Trur ikkje det men hu ville helst ha det. Eg har ikkje fått beskjed om å møte før men eg har tenkt å gjere det likevel[:)][:)]

urinen og blodtrykket er det som sjekkes hver gang du er til kontroll.. dette er på grunn av svangerskaps forgiftning..

Eg spurte om det eg[:)][:)]  Skal du på første kontroll snart?

Ok [:)] Etter hva jeg ser av tråden så ser det ut som at det er vanlig, men de kunne godt sagt i fra. For galt å gjøre noe uoppfordret[:D] Nei, må vente til 16. juli med første kontroll... [:)]

Når me skal ta ein urinprøve, skal den oppbevares i kjøleskapet helt til me skal til legen! Den skal ikkje stå ute i varmen, som eg har sett nokon skriver her inne.

Dette vil nok bli snakket meir om seinare, så eg skal dytte denne opp i ny og ne[:)]  

Ettersom jeg fikk høre av min lege skal man alltid ha med urinprøve iallefall til alle legetimene. Det de skal sjekke ved kontrollene er protein i urinen og evt andre infeksjoner som er viktig å finne tidlig.
Det er ikke viktig om det er morgenurin eller ikke. Det koster 12 kroner for et urinprøveglass med lokk på apoteket. Be om en pose på apoteket, så får dere en dere kan "skjule" prøven i. Da vil ikke det "ekle" syntes så godt.... Funket på meg iallefall...
Lykke til:-)[;)]

Som gravid skal man ha med seg urinprøve til alle svangerskapskontroller, det SKAL tas urinstix, blodprosent, vekt og blodtrykk ved hver kontroll. Urinprøva er den viktigste prøven som tas på gravide, det er der svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning blir oppdagen. Jobber selv på legekontor,og dette står i forskriftene til svangerskapskontroller. Og etterhver når man er litt lenger på vei skal man på hver kontroll måle hjertelyden og måle livmoren(magen) og om man har fått noen ødemer(hevelser).

Eg er blitt ein racer på korleis man skal ta urinprøve, sida eg har slitt med uvi i månedvis om gangen[&o][&o][&o]

Eg visste bare ikkje korleis eg kunne oppbevare prøven i eit par timer[:)][:)][:)]

Jeg tisset alltid rett før jeg skulle på kontroll jeg.. Og hadde kun med urinprøve til jm.. Ikke legen..

ORIGINAL: Chumalunga

Det anbefales også tisse noen sekunder i do først, og så begynne å samle til prøven. Det er fordi det samler seg bakterier nederst i urinrøret, og de første dråpene har derfor uforholdsmessig mye bakterier.

Ja, stemmer det, husker noe sånt fra første svangerskap[:)]

Jeg fikk ikke beskjed, men da jeg kom spurte hun om jeg hadde med prøve. Skal vistnok alltid ha med urinprøve fra morgenurinen når man skal på kontroll... dette for å sjekke eggehvite i urinen tror jeg

Back
Topp