Ang. Tvillinger. Er det arvelig??

Trine*Andrea

Glad i forumet
Er det arvelig å få tvillinger??
For jeg tenker at det måtte jo starte en plass i rekken da.
Så kan jeg eller min datter være den som starter det med å få tvillinger?

om dere skjønnte hva jeg mente da[8D]

Jada, det er arvelig[:D] Men hvis jeg ikke husker helt feil så hopper det over en eller to generasjoner hvis man har det i familien[;)] Feks. i min samboers familie er bestemoren tvilling, noe som vil si at det ligger i hans generasjon å få tvillinger[8|][:)]

ORIGINAL: Babyelsker

Jada, det er arvelig[:D] Men hvis jeg ikke husker helt feil så hopper det over en eller to generasjoner hvis man har det i familien[;)] Feks. i min samboers familie er bestemoren tvilling, noe som vil si at det ligger i hans generasjon å få tvillinger[8|][:)]

Men det har jo måtta startet en plass i rekka.
Å den som startet med det har jo ikke arva det. Eller??!

Er det bare arvelig da fra oldemor/bestemor/mor til datter, eller er det også arvelig når det kommer til en mann?

Vanskelig forklart... men altså, om det var arvelig med to-eggede tvillinger i min slekt, vil det da overføres til mennene i denne familien også? Jeg mener, det er jo dama som har eggene... det var sikkert et veldig dumt spørsmål men[8D]
Er sønnen min "bærer" av genet liksom? Og om han får bare sønner igjen, men de døtre, så kan de døtrene ende opp med to-eggede? Eller stopper arveligheten ved mennene?

Jeg syns bare det var litt interessant.Ikke så veldig relevant for min familie[;)]

ORIGINAL: ~FrkNovember~

Er det bare arvelig da fra oldemor/bestemor/mor til datter, eller er det også arvelig når det kommer til en mann?

Vanskelig forklart... men altså, om det var arvelig med to-eggede tvillinger i min slekt, vil det da overføres til mennene i denne familien også? Jeg mener, det er jo dama som har eggene... det var sikkert et veldig dumt spørsmål men[8D]

Det er damen som arver "egenskapen" til å slippe to egg. Så nei, det kan ikke arves til menn [;)]

ORIGINAL: RosaDiamanter

toeggede tvillinger er arvelig fra mor sin side....

eneggede kan skje hvem som helst..det er en "produksjonsfeil"

Riktig! [:)]

ORIGINAL: stibli

Det er damen som arver "egenskapen" til å slippe to egg. Så nei, det kan ikke arves til menn [;)]

retta litt på innlegget nå...Var ikke så lett å forklare hva jeg mente[8D][:D]

genene vil jeg tro kan arves til menn som så kan gi det videre til en evt datter. altså om det var mannen min som hadde tvilling genene kunne han ikke påvirket til at vi fikk tvillinger, men han kunne ha overført disse genene til våres datter slik at jeg kunne ha blitt bestemor til tvillinger.

men her ligger genene på min side. mormors mormor var toegga tvilling.

Så med andre ord, jeg eller  min datter eller mitt barnebar osv kan få eneggede tvillinger siden det er "produksjonsfeil" Men vi kan ikke få toeggede tvillinger??

Ja jeg må hadet inn med teskje:p

Det arves til menn i den forstand at de fører egenskapen videre til sine døtre. Så vi kan få barnebarn som er tvillinger, for sambo har tvillinger på sin side.

ORIGINAL: Trine*Andrea

Så med andre ord, jeg eller  min datter eller mitt barnebar osv kan få eneggede tvillinger siden det er "produksjonsfeil" Men vi kan ikke få toeggede tvillinger??

Ja jeg må hadet inn med teskje:p

Dere KAN få toeggede tvillinger også, man må ikke ha noen i familien som har toeggede for å få det, men sjangsen er vel større for at man har den egenskapen at man slipper flere egg dersom andre i familien har det.

Back
Topp