Ang TUL

Charon

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Dere som tar TUL..gjør dere dette privat eller offentlig? Vi har vært på én, privat, der vi betalte 1200 kr. Har lyst å ta flere:rolleyes:men det blir jo litt dyrt om vi skal betale 1200 hver gang. Legen henviser vel kanskje ikke til en ul om det ikke er noen spesiell grunn til det, annet enn nysgjerrighet? Så eneste alternativ blir å betale privat? Eller er det at jeg fyller 38 nå grunn nok til å få ta en ekstra sjekk?

Dere som tar TUL..gjør dere dette privat eller offentlig? Vi har vært på én, privat, der vi betalte 1200 kr. Har lyst å ta flere:rolleyes:men det blir jo litt dyrt om vi skal betale 1200 hver gang. Legen henviser vel kanskje ikke til en ul om det ikke er noen spesiell grunn til det, annet enn nysgjerrighet? Så eneste alternativ blir å betale privat? Eller er det at jeg fyller 38 nå grunn nok til å få ta en ekstra sjekk?
Man får som hovedregel dessverre ikke offentlig ultralyd så tidlig. Første offentlige er mellom uke 18-20.
Du har noen flere rettigheter mtp fosterdiagnostikk når du er 38, men om det innebærer tidlig ultralyd er jeg ikke sikker på. Jeg fyller 38 år to måneder etter termin så må betale alt selv.

Angående UL for gravide over 38 vet jeg ikke, men jeg vil tro det er andre som tilbyr privat UL rimeligere. Vi gikk til en privat jordmorklinikk og der betalte vi 600kr for vanlig 2D UL (så ikke poenget med 3D i uke 12). 3D var rundt tusenlappen da, så det er dyrere. 3D er uansett først verdt prisen når en nærmer seg 30 uker :)

Vi kommer til å gå for en til UL rundt uke 30, da i 3D. Synes egentlig det burde vært 3 offentlige ULer. En i uke 12, den ordinære og en rundt uke 36 for å sjekke mordkake og navlestreng, etc. Sistnevnte leste jeg at de vurderte å innføre for geriatriske svangerskap og for innvandrerkvinner.

Last edited:
Jeg tror du må ha fylt 38 år før graviditeten starter for å få tilbud om duotest (som innebærer tul)? Men mulig jeg ikke er helt opplyst på området da jeg ikke er så gammel enda.

Vi har tatt to stk tul, betalte 900 kr hver gang. Det er dyrt, men verdt det for min helse. Jeg vet jeg kunne fått billigere hos andre private med henvisning fra lege pga MA/BO i første svangerskap. Fikk det med han mini jeg har og da betalte vi 79 kr eller noe. Eller dvs, jeg antar at jeg kunne fått det nå også, i hvert fall en gang, men jeg gadd ikke mase på legen og dra til time der og vente lenge på ledige henvisningstime. Bedre å få time akkurat når vi ville :) Men så har vi råd til det i grunn. Verre for de som har det trangt!

Vi gjorde en privat i uke 9. Deretter er det to standard offentlige: 12ukers og 20ukers ultralyd [emoji4]

Jeg fikk offentlig både i uke 7 og uke 12 :) Jeg er faktisk ikke ikke helt sikker på hvorfor jeg fikk det, men jeg har PCO og var allerede under oppfølging hos gynekolog, så antar det har med høyere risiko for spontanabort å gjøre? Hadde jeg ikke fått offentlig så hadde jeg nok tatt privat rundt uke 12.
Nå tenker jeg at jeg får tøyle nysgjerrigheten frem til OUL i uke 18 :) Selv om det per i dag ikke er forskning som tilsier at ultralyd er farlig for fosteret ser jeg ingen grunn til å overdrive heller, det er jo tross alt mye rart man har ansett som trygt tidligere og som senere viser seg at ikke var så bra allikevel...

Har tatt privat (900 kr) i uke 7 og 12. Fikk UL på sykehuset ifm med operasjon i uke 9. Får også på sykehuset i uke 14 pga risikosvangerskap (lavt stoffskifte og høy vekt).

Med første tok vi privat fordi vi var nyskjerrige [emoji4] denne gangen har jeg fått 2 tul på sykehuset pga tidligere MA [emoji4]

Hadde egentlig bestilt privat, men måtte avlyse pga sykdom. Da jeg var på første svangerskapskontroll spurte legen mot slutten om det var noe jeg tenkte eller lurte på. Da sa jeg at jeg kunne tenkt meg en UL tidlig pga jeg har vært mye dårlig, hatt magekatarr, gått på kvalmestillende, og fordi jeg generelt føler meg mye mer usikker denne gangen enn med førstemann.
Fastlegen skrev henvisning med en gang:)
Hadde privat-UL i uke 9 med førstemann, men da bare for å se at det var liv. MA har foregått i min familie.

Skal si det spriker i pris på tul, tror vi skal betale 1600 på volvat :sorry:

Kun vært privat - vet hun henviste til tul offentlig sist pga usikker hvor langt jeg var på vei, fikk som svar at det ville bli sjekka ved oul og at det heller kunne estimeres ved å måle hcg

Back
Topp