Ang. trening, iflg gynekolog

Fuglen

Elsker forumet
Hørte noe helt merkelig fra gynekologen jeg var hos i går for å ta UL. Alt var bare velstand inni magen, men når jeg skal gå så sier hun "pass på å ikke løfte tungt". Da svarer jeg henne litt undrende "ikke løfte tungt? men jeg trener jo, driver med styrketrening?". Har satt meg veldig inn i hvordan man kan fortsette å trene styrke når man er gravid, og løfter selvfølgelig ikke fult så tungt lengre, og lytter veldig til kroppen. På det siste svarte hun "Ja, dette er ikke tiden for å trene". Ble stående som et stort spørsmålstegn jeg. Dette strider i mot alt jeg har lært, spesielt når det er snakk om foreløpig ukomplisert svangerskap (og mitt svangerskap nummer to). Har full forståelse for at man bør begrense seg, og være litt forsiktig før uke 12, men ikke trene?????! Det dumme var at gubben hørte dette, og nå får jeg knapt lov til å løfte fjernkontrollen :( :(

Er ikke dette en veldig "old school" holdning?

Og for å supplere, det er ikke snakk om body building. Er snakk om styrketrening 1-2 ganger i uka, sammen med PT.

Syns det var litt utdatert ja. Men i noen land er det jo enda det som er holdningen, at det er så mye man ikke skal gjøre, og hvis man ikke har trent før må man i alle fall ikke begynne nå. Nei, lytt til egen fornuft og kroppen din, og samarbeid med pt. Når du er vant til å trene er det ingen grunn til å ikke fortsette med det så lengr du er frisk og det føles greit :)

Legen min sa at det var bare å trene i vei, slik som jeg er vant til - men at jeg kan løfte litt lettere og heller flere repetisjoner.
"Lev som normalt", sa han. Så lenge ikke ting er ubehagelig/gjør vondt så er det kun positivt å trene som gravid :)

Sniker fra november/desember.
Det stemmer jo faktisk ikke i det hele tatt! Er man godt trent i forveien, kan man fortsette å trene som man pleier, men man skal ikke tenke på progresjon og å "toppe formen". Det er stort sett alle offentlige kilder vedrørende helse og graviditet enige om:happy:
Jeg trener mye styrkeløft, har nå f.eks gått ned til 85 kg i markløft, og 10 repetisjoner i stedetfor 110+ kg og 5 repetisjoner.
Har det veldig bra med det, trening er viktig for meg og tror det vil gjøre graviditet og fødsel mye lettere:smiley-bounce012

Da jeg har mistet 2 ggr før, har jeg vært veldig redd for å trene nå i de første ukene, men legen min sa jeg bare skulle trene :happy: Ingenting i veien med det sa han og jeg skulle ikke være redd for å abortere av den grunn. Det skulle visst ekstremt mye til for å abortere pga trening :p
Så jeg roer meg på det og trener som normalt når jeg orker ;)

Jeg som ikke har trent noe på 2 år, fikk beskjed av legen om å starte å trene i 30 min hver dag eller 3x10 min daglig, hvor intensiteten var så høy at jeg ikke kunne snakke ordentlig. Syns det var litt rart jeg altså, men jeg har sett at det samme står flere steder. Så jeg har beynt å trene da og syns jo det er gøy egentlig, men jeg kjenner jeg er redd for at jeg skal trene for hardt eller gjøre noe som ikke er bra. Kan man trene magemusklene vanlig liksom, atlså sit-ups og planke osv?xsmile8

Jeg som ikke har trent noe på 2 år, fikk beskjed av legen om å starte å trene i 30 min hver dag eller 3x10 min daglig, hvor intensiteten var så høy at jeg ikke kunne snakke ordentlig. Syns det var litt rart jeg altså, men jeg har sett at det samme står flere steder. Så jeg har beynt å trene da og syns jo det er gøy egentlig, men jeg kjenner jeg er redd for at jeg skal trene for hardt eller gjøre noe som ikke er bra. Kan man trene magemusklene vanlig liksom, atlså sit-ups og planke osv?xsmile8

Planke er fint! Ville fokusert på situps hvor du vrir overkroppen mot siden, så du trener de skrå magemusklene. Ikke tren vanlig situps etter 12 uker.

Det var en lite oppdatert gynekolog :( De som klarer å trene gjennom svangerskapet har jevnt over lettere svangerskap og fødsler, og kommer seg fortere etterpå sies det. Med å ta hensyn og lytte til kroppen så klart. Ikke full pulstopp fks, siden babyen ikke kan svette hørte jeg sist. Og ikke tren rette magemuskler etter at magen begynner å synes, for da deler magemusklene seg mer enn de trenger. Kos deg med trening du!

Kos deg med trening! Hun var nok bare litt utdatert, som de andre sier! :-)

Back
Topp