Ang. testament

• Trådstarter Trådstarter Celezte
  • Opprettet Opprettet
C

Celezte

Guest
Om bror dør, har kjæreste og overfører alt til sin kjære.. Når han da i tillegg har en søster, står det noe "automatisk" i testamentet om at søster skal arve noe også? Ble dette et innvikla spm? prøvde å gjøre det kort og lett :D

ORIGINAL: lene78

om han testamerer alt til kjæresten får vel kjæresten alt...

Vi skrev testament når vi ble samboere, og da ville vi arva hverandre.
Er jo det samme dersom en har barn da anbefaler de jo sterkt å skrive testament dersom en ikke er gift for å unngå at samboer ikke arver noe og barna arver alt...

Ok.. Jeg bare lurte på om det var noen skreven regel liksom.. Men tydligvis ikke. Er ikke meg det gjelder, bare slik at det er sagt [8D]

advokat..[:)]

kan ikkje du gjøre det i banken.. eller er eg helt på bær tur??:p

Det er ingenting lovtvunget mellom søsken nei. Eneste er barn - han kunne ikke testamentert alt til sin kjære om han hadde hatt barn. Tror det er 2/3 som skal gå til barna. Bortsett fra det, kan man skalte og valte med sine egne verdier så mye man vil.

for at det skal være et gyldig testamente må det være vitner, det må være satt opp på riktig måte osv. Om man kun har en lapp i en skuff, kan gjenlevende bestemme om de vil følge viljeserklæringen. Det er ikke et lovlig testamente. Jeg er ikke 100% sikker her, men sånn ca 95 % sikker[;)]

ORIGINAL: morningafterdark

ikke meninga å kuppe tråden.men må man til advokat for å skrive testamente. eller kan man legge en lapp i skuffen?[:D]

Man må ikke gå til advokat, men man må følge de formkravene som loven oppstiller. Så du kan godt legge en lapp i skuffen, bare du var tilregnelig da du signerte den og har to vitner som også var tilregnelige og visste at de skrev under på testamentet ditt.

I Norge har vi ikke adgang til å testamentere bort alt, dersom du har livsarvinger har de krav på pliktdelsarv. Dersom du skal sette opp et testamente, vil jeg anbefale å ta kontakt med advokat eller andre som har erfarind, da det er ganske strenge formalkrav når det gjelder testamente.

se f.eks http://www.testament.no/visartikkel.asp?art=58

Back
Topp