ORIGINAL: Suki
Hei, kan ikke svare deg på spørsmålet, men det kan sikkert noen på svangerskapsforumet.
Regner med at man må ta det en liten stund før termin, så man ikke risikerer at fødselen setter i gang før man er klar.
Kan jeg spørre hvorfor du har valgt det, og om det er vanskelig å få aksept for dette ønsket hos lege/jordmor?
Jeg har alltid vært veeeeeeeeeldig redd for alt som har med fødsel og gjøre, og har alltid sagt at blir jeg gravid skal jeg kreve keisersnitt. Er redd for smertene, for å revne og alt [:(]. Nå som jeg har blitt gravid har jeg faktisk ikke tenkt så mye på det med fødsel enda. Føler det er så langt frem, og for øyeblikket har jeg mer enn nok med bekymringen om at noe skal gå galt nå.
Jeg har valgt keisersnitt pga at jeg har slitt psykisk etter de to vaginale fødslene jeg har hatt, noe som varte i flere mnd. Dette har gjort at jeg har bestemt meg for og ikke la meg selv gå gjennom det for tredje gang. Da jeg var hos min fastlege sa jeg dette til henne, hun sa til meg at ingen kan nekte meg keisersnitt så lenge dette er noe jeg ønsker. Hun sa også at når jeg kom på min første ultralyd så skulle jeg si dette der, men at de nok ville prøve å overtale meg til en vaginal fødsel. Om jeg virkelig vil ha keisersnitt så skulle jeg stå på mitt.
Alle er vel litt redd/bekymret for en fødsel, det er vel en helt normal reaksjon :)
Smerter er det alltid, men det er helt forskjellig fra kvinne til kvinne om hvor vondt det er.
Det finnes også smertelindringer og de skal vissnok være fine og ha :)
Mine fødsler gikk helt normalt, det var bare "ettervirkningen" som slet på meg, så selve fødselen var noe jeg for alt i verden ikke ville gått glipp av.
Ville nok født vaginalt denne gang også om jeg og de rundt meg ikke måtte "lide" :S ..
Tenk nøye gjennom hva du egentlig vil, om du vil føde "normalt" eller kreve keisersnitt, det er din kropp og du bestemmer [:)]