Ang taushetsplikt(litt lang)

*VilHaSpire*

Flørter med forumet
Barnet til samboeren min er under utredning ved barnevernet. Vi sendte bekymringsmelding via skolen, pga barnet har adferdsforstyrrelser. Noe vi ba om råd og veiledning pga at vi ikke vet hvordan vi skal takle dette. Barnet har bodd hos oss i 1,5 år, etter at mora bestemte seg for at hu ikke ville/kunne/takla å ha barnet mer. Barnet var da 7 år og hadde bodd hos mor hele livet sitt.
For meg er det ikke merkelig at barnet har fått adferdsforstyrrelser etter bruddet fra mor, og vi har ikke kompetanse til å dekke barnets behov uten noen form for råd eller veiledning.
Det er uansett ikke så viktig hva saken angår, men BFT tiltak ville ikke hjelpe til, da de mente vi var problemet. Og det var ikke noe å hjelpe barnet med så lenge hjemmesituasjonen er slik den er. De skrev en ny bekymringsmelding til BFT forvaltning, som vi ba de redigere da det sto endel usannheter. Dette ble ikke gjort.
Etter møtene med BFT forvaltning ba vi om at vi(allfall far) skulle få tilgang til alle dokumenter om saken, for å sikre at det som ble skrevet var sant. Fikk til svar at det kunne de ikke tillate da det også sto saker om mor i papirene.

2 mnd senere, i går, var BFT med barnet til mor og mormor(der barnet er hver 2dre helg), for å se hvordan barnet fungerer der.
Mor ringte oss senere på dagen og var forskrekket. BFT hadde prøvd å svartmale oss på det sterkeste, samt sagt at barnet ikke har det bra hos oss. Spredde usannheter og lot mor,mormor og morfar lese en 5 siders rapport, der det sto mange ting om oss personlig.

Så kommer altså spm.. Har BFT lov til å utlevere dokumenter som angår oss til de? Jeg er rimelig sikker på at det er å bryte taushetsplikten deres, men er ikke helt sikker, da det er flere ting som står i loven ang taushetsplikt som vi ikke helt forstår...
Og om de har lov, på hvilket grunnlag skulle det være?

De har absolutt ikke lov til å dele opplysninger om dere uten en evt tillatelse.Akkurat som at de ikke kunne vise dere dokumenter hvor mor var nevnt.Dere stiller på lik linje der. Dette er brudd på taushetsplikten. Dette hadde jeg meldt fra om med en gang!!! 

ORIGINAL: larsen85

De har absolutt ikke lov til å dele opplysninger om dere uten en evt tillatelse.Akkurat som at de ikke kunne vise dere dokumenter hvor mor var nevnt.Dere stiller på lik linje der. Dette er brudd på taushetsplikten. Dette hadde jeg meldt fra om med en gang!!! 

Takk for svar, var det jeg mente også.
Hvor skal man melde ifra om sånt?

ORIGINAL: *VilHaSpire*

Til fylkesmannen.

ORIGINAL: *Isaya*

Til fylkesmannen.

Takk, da skal vi absolutt gjøre det.

Det har de absolutt ikke lov til, nei! Ikke uten tillatelse fra dere.
Og dere har også krav på å se papirene om dere. Om så det står sensitive opplysninger om mor i papirene, får dere få skriftlig tillatelse fra henne. De høres fryktelig uprofesjonelle ut!!

De er fryktelig uprofesjonelle.Jeg blir helt skremt, her ønsker vi hjelp for barnet som sliter også nekter de oss det.. Samtidig som de oppfører seg på denne måten[&o]

Anmeld det til politiet, alle brudd på taushetsplikten skal meldes til politiet, siden det er brudd på loven. Men dere kan også melde det til fylkesmannen

ORIGINAL: Tøsa

nå hører vi jo bare din versjon her, men hvis dette stemmer så er det helt utrolig at de oppfører seg sånn.
virker som de har null interesse for barnets beste her.
håper du går videre med saken.

Jeg kan love at det ikke er andre sider av denne saken, har ingen grunn til å lyve da vi har ingenting å skjule[;)]
Har desverre vært sånn gjennom hele saken, vi har prøvd å få tatt opp samtaler for å sikre oss selv for usannheter,vi har bedt om å se saksdokumentene, vi har generelt bedt om å få vite hva som foregår rundt barnet(det ble f.eks satt inn eksta person for barnet på skolen, noe vi ikke fikk vite før det hadde gått 2 måneder) Alt vi spørr om blir svaret nei. Når vi setter de til vegs med det senere nekter de på at de noen gang har sagt noe sånt.

Kommer til å gå videre med saken uten tvil, er bare sinnsykt sliten og vet ikke hvor vi skal begynne.

ORIGINAL: Tanntrollet09

Anmeld det til politiet, alle brudd på taushetsplikten skal meldes til politiet, siden det er brudd på loven. Men dere kan også melde det til fylkesmannen

Men må vi ha bevis for det da? For det har vi jo ikke, foruten at de har fortalt oss det.

ORIGINAL: Tanntrollet09

Men må vi ha bevis for det da? For det har vi jo ikke, foruten at de har fortalt oss det.

hvis mor og mormor kan fortelle at de har fått tilgang til dokumentene, og dere har et skriftlig avslag på å få tilgang eller noe så må jo det være nok.

Har ikke fått skriftlig avslag. Fikk bare beskjed om at de ikke ga ut opplysninger, pga at det sto ting om mor. Samt at de hadde erfart at folk lot viktige dokumenter ligge å slenge på kjøkkenbordet[8|] Hver gang vi har prøvd å tatt det opp senere har de bare skiftet samtaleemne.

høres helt rart ut....dere får ta det med fylkesmannen ja, så håper jeg det løser seg for barnet

Far og mor stiller likt. Opplysninger om barnet skal begge ha, uansett om det står noe om mor/far i papirene.

Men BFT har jo for all del brutt taushetsplikten. Det er INGEN andre enn dere som foreldre som har rett til å vite om det som står i papirene. Meld fra til fylkesmannen, det gjorde jeg og eks med HS.

ORIGINAL: ~gollat~

Far og mor stiller likt. Opplysninger om barnet skal begge ha, uansett om det står noe om mor/far i papirene.

Men BFT har jo for all del brutt taushetsplikten. Det er INGEN andre enn dere som foreldre som har rett til å vite om det som står i papirene. Meld fra til fylkesmannen, det gjorde jeg og eks med HS.

Sant, og det er ikke nødvendigvis det at vi bryr oss om at mor (eller mormor og morfar for den del) vet det som sto i rapporten heller,vi har en åpen dialog om alt som foregår med barnet.
Men blir vel en runde med fylkesmannen, og håper inderlig at det blir et tilfredstillende utfall.

det hjelper sikkert å fortelle det som det er og.
hvorfor skulle dere påstått å ikke ha sett det hvis dere hadde tilgang liksom?
herregud for en teit sak. skjønner ikke hvorfor folk ikke er interessert i å gjøre jobben sin.

Er veldig enig med deg, det er en teit sak[&o] Og det er laaangt utenfor min fatteevne å forstå hvorfor de ikke hjelper barnet når vi har bedt om hjelp.. Til barnets beste tror jeg ikke de vet hva er engang...[:(]

ORIGINAL: sorciere_

Har ikkje ord... Så forferdelig!! :(

Sender deg ein stoooor klem!

Takk for klemmen, trenger den[&o][:)]

Er du sikker på at mor forteller dere sannheten ?

Back
Topp