Ang. Tannlege besøk

Lykke2014_2018

Betatt av forumet
Hei alle sammen,

Jeg var innom tannlegen for 4 uker siden. Uten å ta røntgen fant hun noen store og noen små hull[emoji17] I tillegg har jeg en visdomstann som har kommet ut. Visdomstanna gjør ikke vondt, men hun antok at det var belegg som var starten av hull. Hun anbefalte røntgen, deretter utføre alt etter det. Så spørsmålet mitt er nå ville dere anbefalt å starte med alt det har? Jeg er 20+5 i dag. For visdomstanna tok de spesiell røntgen for å se om det var bare trekke ut som vanlig. I tillegg tenker jeg på bedøvelsen. Jeg trenger råd fra dere[emoji17]

Jeg ventet sist, så det ble trekking av visdomstenner da gutten var 1 mnd... Angret på at jeg ikke hadde mast mer om det før jeg ble gravid, men tannpleieren jeg hadde var så tilbakeholden.

Vet ikke med visdomstann men rotfylle og borret noen hull forrige gang, å da ville de vente til trimester 2 men etter d gikk d helt fint :) denne gangen hadde jeg null hull ( uten rønken )

Hullene hadde jeg absolutt tatt nå, men så bruker ikke jeg bedøvelse heller da. Verre med visdomstanna. Siden du ikke har vondt, så haster ikke den uansett.

Jeg spurte legen min om dette da jeg har en tann som skulle vært gjort noe med. Hun anbefalte å vente dersom ikke det var helt tvingende nødvendig.. og helst klare uten bedøvelse om jeg måtte.

Jeg fikk beskjed fra min tannlege at de ikke kunne fjerne visdomstenner når man er gravid.
What? Min anbefalt meg å ta den nå eller legge inn midlertidlig fylling til jeg ønsket å ta den pga ditten og datten. Men skal si nei unsdett da jeg er livredd fra før, men hun sa det verken var galt å ta røntgen(med blyvest) eller bedøvelse og trekke tenner osv

Takk, for svar jenter [emoji254] Merkelig, da alle har fått forskjellige info. Jeg fikk beskjed om å komme i siste trimester. Men jeg gjør alt for å unngå det besøk. Jeg har jo ekstrem tannlege skrekk[emoji85] Å håper på at jeg ikke for akutte smerter. Men det er vel ikke særlig lurt å ta bedøvelse mens man ammer?

Var hos tannlegen idag for kontroll. Hun tok ikke røntgen. Og ikke hadde hun fikset hull om hun hadde funnet noen. Visdomstennene mine sa hun at vi tok en ny vurdering på etter svangerskapet var over;)

Hei alle sammen,

Jeg var innom tannlegen for 4 uker siden. Uten å ta røntgen fant hun noen store og noen små hull[emoji17] I tillegg har jeg en visdomstann som har kommet ut. Visdomstanna gjør ikke vondt, men hun antok at det var belegg som var starten av hull. Hun anbefalte røntgen, deretter utføre alt etter det. Så spørsmålet mitt er nå ville dere anbefalt å starte med alt det har? Jeg er 20+5 i dag. For visdomstanna tok de spesiell røntgen for å se om det var bare trekke ut som vanlig. I tillegg tenker jeg på bedøvelsen. Jeg trenger råd fra dere[emoji17]

Sniker fra februar her ;)
Siden jeg selv jobber i bransjen så kan jeg betrygge deg om at det ikke er skadelig for verken deg eller fosteret å ta røntgen. Dette er utdatert informasjon som ikke samsvarer med dagens utstyr. Røntgenstrålingen er veldig konsentrert gjennom den runde lille kronusen og tilsvarer ca det å oppholde seg 3 timer utendørs.
Når det gjelder selve behandlingen så ville jeg fikset hullene så fort som mulig slik at disse ikke utvikler seg og blir et større problem/akutte smerter. Det er heller ingen problem med anestesi da dette virker veldig lokalt.
Når det gjelder trekking så er det heller ingen problem å gjøre når man er gravid, men så lenge du ikke har smerter eller symptomer så kan du evnt utsette det til etter fødsel.
Tannlegebesøk er dessverre noe flere gruer seg til og beklageligvis så unngår man det uunngåelige ved å ikke ta tak i problemet. Gi beskjed at du har tannlegeskrekk og personalet vil ta hensyn til dette. Lykke til!

Sniker fra februar her ;)
Siden jeg selv jobber i bransjen så kan jeg betrygge deg om at det ikke er skadelig for verken deg eller fosteret å ta røntgen. Dette er utdatert informasjon som ikke samsvarer med dagens utstyr. Røntgenstrålingen er veldig konsentrert gjennom den runde lille kronusen og tilsvarer ca det å oppholde seg 3 timer utendørs.
Når det gjelder selve behandlingen så ville jeg fikset hullene så fort som mulig slik at disse ikke utvikler seg og blir et større problem/akutte smerter. Det er heller ingen problem med anestesi da dette virker veldig lokalt.
Når det gjelder trekking så er det heller ingen problem å gjøre når man er gravid, men så lenge du ikke har smerter eller symptomer så kan du evnt utsette det til etter fødsel.
Tannlegebesøk er dessverre noe flere gruer seg til og beklageligvis så unngår man det uunngåelige ved å ikke ta tak i problemet. Gi beskjed at du har tannlegeskrekk og personalet vil ta hensyn til dette. Lykke til!

Tusen takk for for info. Jeg gruer meg virkelig, men vet at tannlegen vil ta hensyn til min skrekk. Det er sikkert mye verre å utsette, da man må også tenke på ammeperioden. Ufff, det blir ikke lett[emoji30]

Back
Topp