Ang. tabelltrekk

shewolf

Gift med forumet
Hvordan vet man at det blir trukket nok skatt av lønna når man har tabelltrekk? Jeg har tabell 7120. Kan man tjene mye når man har den tabellen?

Kan jo stort sett tjene så mye du vil, tabellen regulerer hvor mye som trekkes når du tjener en viss sum.
lavere inntekt=lavere skatt.

Hvorfor finnes det så mange tabeller da? De trekker jo forskjellig. Noen trekker mer mens andre trekker mindre. Hvordan vet man om man har valgt riktig tabell for seg selv?

7100 er den hardeste tabellen. Grunnen til at man blir satt lengere bak med mindre skatt er feks ting som gjeld. Da har du krav på skattelette og du får da en mildere tabell fordi at det da skal utjevne det noe. Har du sendt inn mye som gir fratrekk på skatt så havner man lengere bak.

Dessverre har jeg allikevel erfaring med at tabellene kan være litt skumle og man kan få baksmell, trekker derfor alltid mye ekstra i skatt selvom jeg har mye lettet grunnet huslån, vil heller ha igjen pengene i juni :)

ORIGINAL: blessa

Hvorfor finnes det så mange tabeller da? De trekker jo forskjellig. Noen trekker mer mens andre trekker mindre. Hvordan vet man om man har valgt riktig tabell for seg selv?

Det har med hvor høye fradrag du har å gjøre. Fradrag for gjeld blandt annet, er den som spiller størst rolle.
Tabellen blir valgt for deg, på bakgrunn av fjorårets inntekt/gjeld, så om det er store forandringer fra fjoråret, så bør du be om en ny beregning.
Det får du hvis du henvender deg til Likningskontoret i kommunen din.

Eg hadde den tabellen før eg ble sykemeldt, og var fornøyd med den. Fikk alltid penger igjen siden det er den strengeste. Men det funker ikke når man er sykemeldt f.eks, eg endte opp med å måtte betale 43% skatt en mnd fordi eg fikk fra både NAV og arbeidsgiver. 

Back
Topp