Ang sykemelding/oppfølging

Alatariel

Betatt av forumet
Lurte på en ting ang dette med sykemelding og oppfølging.
Legen vil egentlig ikke sykemelde meg selv om jeg er ganske plaga med rygg for tiden, samt bekkenet (mener jeg helst burde jobbe så mye som mulig). Jeg har jeg fjerna nedre del av livmorhalsen, født 3mnd og ei uke for tidlig på førstemann og da så klart tvillinger oppå dette.
Skulle jeg da ikke fått litt ekstra oppfølging? Skjønner liksom ikke helt tankegangen til legen(e) som da ikke vil gi meg litt ro eller mer hjelp når jeg har så stor sjans for å miste eller ende med veldig tidlig fødsel.
Eneste ang ekstra oppfølging har jeg fått beskjed om ikke kommer til å skje før uke 24 og videre for da er de mulig og redde om det skulle komme. 
Men om jeg ligger i faresonen, er det alt for mye å be om å få prøve så godt jeg kan selv for å redde dem ved å slappe av??

Beklager om dette virker som en sytepost, ikke meningen :P... 
Jeg liker og vil jo helst jobbe så lenge som mulig og alt det der, men det finnes grenser, så akkurat nå er jentene mine ganske så mye høyere på prioriteringslista, men er igjen ikke helt sikker på hva jeg har å si på dette, er det jeg som er litt småhysterisk eller legen som ikke helt skjønner alvoret?

jeg som trodde man nesten automatisk ble sykemeldt bare av å gå gravid med tvillinger...

Men har man hatt for tidlig fødsel før så ja da er det jo en risiko for at det vil skje igjen. Kan du dra til en annen lege og la den vurdere også? for det her er jo noe en person aleina sitter og vurderer, og ikke all valg trenger å være riktige... Lykke til!

Legen har ikke lov til å sykemelde deg før alt av tilrettelegging er prøvd, så sant det ikke er totalt medisinsk uforsvarlig at du er på jobb. Klarer ikke arbeidsgiver å tilrettelegge skal du ha svangerskapspenger, ikke sykemelding!
Syns dette høres ut som en rimelig rar lege, basert på din forhistorie - men du kan jo be om time hos jordmor, og samtale på sykehuset - har gjort dette selv, men det er jo på eget initiativ, ikke legen som gjør noe der.
Lykke til :-)

det kommer vel an på om du har en jobb som kan tilrettelegges..... men syns det er rart allikevell..... jeg kommer til å bli sykemeldt neste svangerskap fordi de måtte stoppe det i uke 23 og flere ganger etterpå.... jeg kommer til å si til legen (og jeg kommer til å snakke sant) at jeg har angst for at det skal starte for tidlig igjen og tør ikke bevege meg...... leger pleier jo være veldig medgjørlig når det gjelder psykiske problemer? dette blir jo det...

Tusen takk for svar :)
Grunnet tidlig fødsel sist var fordi jeg og ungen hadde forskjellige blodtyper, dermed forgiftet vi hverandre, de har ikke sjekka noenting om det enda.
Og etter det jeg fikk beskjed om fra gynekologen etter fjerning av nedre del av livmorhals, så kom jeg til å få for tidlig fødsel neste gang jeg ble gravid, samt jeg måtte ta det rolig.
Jeg er butikkmedarbeider, og verken gulvgåing eller kassesitting/ståing funker for meg, meget lite igjen da å gjøre :P
Er blitt 60% sykemeldt for øyeblikket, så jeg begynner i morgen med å jobbe kun 3 til 4 timer i stedenfor fulle dager, får håpe det fungerer, hvis ikke får jeg ta kontakt med jordmor/lege som ble nevnt :) 

Back
Topp